Klumme

Trump føles nær. Nær på mig

Kære Søren Espersen. Det undrer mig, at du tænker, at jeg som feminist har en særlig forpligtelse til at hæve mig politisk over min egeninteresse. Marchen mod Trump handlede jo om at forsvare de grundlæggende principper som den frie verden. Din og min verden, Søren
Kære Søren Espersen. Det undrer mig, at du tænker, at jeg som feminist har en særlig forpligtelse til at hæve mig politisk over min egeninteresse. Marchen mod Trump handlede jo om at forsvare de grundlæggende principper som den frie verden. Din og min verden, Søren
Debat
27. januar 2017

Jeg håber, at du har det godt, Søren. Jeg har set de første vintergækker i dag. På Falster. Det bliver snart forår, skulle jeg hilse fra dem at sige. Eller, de nævnte jo ikke dig specifikt, men de sagde heller ikke, at jeg ikke skulle hilse dig. Sådan er vintergækker vel, tænker jeg.

På en tankstation ved Tappernøje, hvor jeg nød Ekstra Bladet og en Bounty-bar, læste jeg, at du mener, at jeg og mange andre kvinder skulle have brugt vores tid anderledes i sidste weekeend. 

Faktisk var du »rasende« over, at vi i lørdags ikke demonstrerede foran Grimhøjmoskeen, men i stedet gik med i kvindemarchen.

»Det er meget nemmere og uforpligtende at rende rundt og hyle op foran den amerikanske ambassade,« sagde du.

Der er rigtig mange gode grunde til at tage til Grimhøjmoskeen og demonstrere, herunder at den huser nogle seriøst skidte knægte. Men jeg har dog endnu ikke hørt, at det har noget med Trump at gøre, og der er efter sigende flere folk på fredage, så timiningen ville havde været lidt skæv. Det må du give mig.  

»De kritiserer en ’lillebitte myre’ i stedet for at tage fat i den store, fede elefant, der står lige foran næsen på dem,« sagde du. Det med myren er sjaw. Med små, bitte hænder tænker jeg, og hvad der statistisk set anatomisk følger af sådan nogle. 

Men det er alligevel ret vildt at kalde USA’s præsident en myre. For vi er vel enige om, at han ikke alene er forvalter af rigtig meget, der har en direkte konsekvens for os, men også af en god del af det, der udgør vores fælles værdimæssige grundlag.

Han leder jo et land, som vi har spejlet os i, så længe jeg kan huske. Et land, som vi vedvarende har fulgt både kulturelt og politisk. Det er så at sige ret tæt på hjem, hvis man erkender, at afstand kan handle om andet end geografi.

Marchen handlede om modstand mod den linje, som lederen af den fri verden, vores verden, Søren, din og min, har lagt for dagen. Og budskabet var, at vi står vagt om de grundprincipper, som vores åbne samfund er baseret på. Om den fri presse, om lighed for loven, om friheden til at bevæge sig over grænser, om menneskers ret til at bestemme over deres egen krop.

Du er mere end velkommen til at mene, at målet i denne forbindelse helliger midlet. At Trump kan have ret i, at økonomiske og konkrete mure er et nødvendigt onde. Er det der, vi er, er der jo bare tale om sund politisk uenighed. Men vil du ikke nok lade være med at blande dig i, hvordan jeg bruger min tid med henvisning til, hvad der er henholdvist nært og fjernt fra mig? 

For Trump føles nær. Nær på mig. Er det forkert? Det er mig en kilde til evig undren, hvor ofte jeg møder forestillingen om, at jeg, netop som feminist, bør være hævet over politiske egeninteresser. Altid spørge mig selv: Er jeg nu stensikker på, at der ikke findes kvinder, der har større problemer?

Jeg er da smigret, hvis du anser feminister som særligt store mennesker med omvente, nærmest tissekoneformede, behovspyramider. Der som hvidklædte suffragetteengle svæver over vandene uden øje for, hvordan deres egne tilkæmpede privilegier er under angreb, men med et blidt moderblik for den objektivt største uretfærdighed.

Jeg tror, at jeg må skuffe dig her fra Tappernøje, hvor jeg kæmper med kokoskvalme: Meget af det, der optager mig, handler om udviklingen af mit eget samfund, og en del af det, der får blodet til at bruse i mine årer, drejer sig om angreb på de rettigheder, som kvinder har tilkæmpet sig der.

I lørdags følte jeg mig mere truet af Trump end af mørkemændene i Aarhus. Og lagde kalender herefter.

En idé: Vi organiserer hver især vores weekender. Så er der mere tid til at diskutere politik, og Trumps visioner for Amerika er vel egentlig et meget godt udgangspunkt for en snak om, hvilken retning vi ønsker, at vores samfund skal tage.

For det ville da, med dine egne velvalgte ord, være for nemt og uforpligtende bare at sige, at det bare ikke skal være som Saudi-Arabien.

P.s. Hvis jeg alligevel måtte foreslå noget, så brug en lørdag på Østfalster med at se på babyvintergækker mellem de gamle bøge, der hænger ud over Østersøen. Det er efter sigende der, nationalsangen er skrevet. Keep on rocking in the free world.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dejligt skriv til en af Danmarks egne Mørkemænd!

David Henriksen

Søren Espersen har kun ét på programmet:

1. Had til islam/muslimer.

Han kan ikke begribe at der er andre ting i verden der er vigtigere end at bekæmpe muslimer hvor end de måtte findes. Alt kan jo omskrives til at det er vigtigere at demonstrere foran Grimhøj hvis man lever i denne mands indelukkede kontekst.

Spørg ham næste gang hvad han synes om fundamentalistiske jøders kvindesyn og jeg garanterer for at hykleriet bryder ud i lys lue med at du ikke skal blande dig i hvordan andre mennesker skal leve osv. osv. Det er nemlig Søren Espersen der gradbøjer hvem vi skal hade og hvem vi skal elske og det er ret ligetil for dem der kender lidt til hans familieforhold og historie.

erling jensen, Max Hansen, Bernd Åke Henriksen, Ole Frank og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Børge Rahbech Jensen

I så fald må det være fundamentale rettigheder til ikke at lytte og ikke tænke sig om.

For mig var det ironisk, at Madonna og Lady GaGa støttede en påstået kamp mod sexisme, selvom de er bedst kendt for kostumer, som forudsætter sexisme. Uden sexisme brugte fx. Madonna og Lady GaGa nok andre kostumer under sine koncerter.

Det har selvfølgelig intet med Søren Espersen at gøre. Faktisk er min interesse for Søren Espersens parti minimal, og det generer mig meget, at det fylder meget i pressen og offentlige debatter. Min opfattelse er, at Søren Espersen og hans parti primært interesserer sig for Islam, mens interessen for den danske befolkning står i skærende kontrast til partiets navn.
Iflg. https://www.religion.dk/religionsanalysen/hvor-mange-indvandrer-lever-i-... er estimeret 5% af den danske befolkning muslimer, men det føles, som om de udgør 80% af befolkningen. .

Det var svært nok at forholde mig til protester mod udsagn fra Donald Trump, som virkede meget troværdige. Jeg har ikke læst referater, hvor Donald Trump støttede seksuelle overgreb på kvinder. Jeg har kun læst, Donald Trump blev refereret for, kvinder gav ham lov til noget, fordi han var kendt eller rig, som andre mænd ikke fik lov til. Det passede godt med udagn fra fx. popmusikere om kvinder, der stod i kø før at få intim kontakt med dem. For mig lignede det mest en protest mod, alle kvinder ikke fik mulighed for intim kontakt med rige og berømte mænd som Donald Trump.

Jesper Nielsen, Jacob Jensen, Dagmar Christiandottir og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Dejligt smukt skrevet, Anne! - Tappernøje-tak for din mening med forårsbebudere. - Meget mere spændende og vigtig end Trump-likeren ayatollah Espersen. . >>> Wemen on the march ... keep walking on, tak!

Henrik Bjerre

Skønt at der også findes et Bountybar-spisende segment blandt feministerne. Det var nyt for mig.

Jesper Jørgensen

Kunne man mistænke DF og deres talsmænd for at være mentalt omskårne?

Vibeke Rasmussen

Børge Rahbech Jensen

Nej, der er ikke tale om, at kvinder har givet Donald Trump "lov til" at tage dem i skridtet, men derimod om at han mener sig i sin fulde ret til som mand og som "stjerne" (!), at overskride alle normer for almindelig anstændighed og respekt for sine medmennesker, i dette tilfælde kvinder:

"I'm automatically attracted to beautiful [women]. I just start kissing them. It's like a magnet. Just kiss. I don't even wait. And when you're a star they let you do it. You can do anything ... Grab them by the pussy. You can do anything."

Hvad angår Madonna, skulle du prøve at lytte til den takketale, hun for nylig holdt, i forbindelse med 'Billboard's Women In Music 2016's kåring af hende som Woman of the Year. Måske du så bedre kan forstå, 'hvor hun kommer fra', som man siger? Eller måske ikke? Men jeg tror at mange (andre) med mig – helt uanset køn – vil blive dybt bevæget over hendes bevægelse og hendes ord. Her et par udpluk af talen:

"I stand before you as a doormat. Oh, I mean, as a female entertainer. Thank you for acknowledging my ability to continue my career for 34 years in the face of blatant sexism and misogyny and constant bullying and relentless abuse."
[…]
"If you're a girl, you have to play the game. You're allowed to be pretty and cute and sexy. But don’t act too smart. Don’t have an opinion that's out of line with the status quo. You are allowed to be objectified by men and dress like a slut, but don’t own your sluttiness. And do not, I repeat do not, share your own sexual fantasies with the world. Be what men want you to be, but more importantly, be what women feel comfortable with you being around other men. And finally, do not age. Because to age is a sin. You will be criticized and vilified and definitely not played on the radio."

Advarsel - her kræves lidt historisk kendskab.
Det er vist kun tilbage igen at gøre sig lystig de næste 4-8 år over et nyt amerikansk fænomen, derovre er man jo leveringsdygtig i hvad som helst, en præsident, der benytter Twitter som den tidligere tyske ’brune’ tids Volksempfänger, alias Göbbelsschnauze … ;-)

Grethe Preisler

Cosi fan tutte - det er mængden, der gør det!

Lige hvad det angår har 'vi danskere' vist efterhånden ikke meget at lade amerikanerne høre, når de falder for fristelsen og sætter deres krydser ud for navnet på den kandidat på stemmesedlen, som råder over det største reklamebudget og har de fleste 'følgere' på fjæsbog og twitter.

Man tør næsten ikke tænke på, hvor meget lettere det ville have været for rottefængeren Joseph Goebbels (indehaver af en doktorgrad i teater- og litteraturvidenskab fra universitetet i Heidelberg) at nå ud over rampen og 'mobilisere masserne på globalt niveau', hvis internettet havde været opfundet, da han løb på den smukke Adolf fra Braunau am Inn og forelskede sig platonisk og håbløst i dette pragteksemplar af 'en rigtig mand' med hår på brystet og vilje af stål'.

Morale: Det rædsomme er komisk, når det ikke er farligt.

Anne Eriksen, Jens Erik Starup, Niels Duus Nielsen og Jan Weis anbefalede denne kommentar