Læserbrev

Uddannelsesloft skaber ingen vindere

Debat
17. januar 2017

Jeg er som ung studerende en del af en generation, der er vokset op med formaninger om, hvor vigtigt det er at være »omstillingsparat« i en verden, der er i konstant bevægelse. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor man har indført et uddannelsesloft og fastlåst folk fremfor at lade dem ruste sig så godt som muligt til et foranderligt jobmarked.

Politikernes opgave er at sikre de bedst mulige rammer for borgerne, men det ansvar har regeringen svigtet. Loftet gælder allerede, og modsat tidligere ændringer på uddannelsesområdet har studerende denne gang ikke mulighed for at nå at omstille sig. Nogle har allerede valgt at tage én uddannelse i håb om at forbedre chancerne for at blive optaget på drømmestudiet via kvote 2. Men nu fanger bordet. Min generation bliver ofte kaldt for curlingbørn, men der er ingen kære mor i denne situation. Man kan ikke engang tage to uddannelser, hvis man selv betaler.

»Vi skal gøre alle til fremtidens vindere,« sagde statsministeren i sin nytårstale. Det kan de fleste nok tilslutte sig. I stedet for at begrænse mulighederne for alle danskere, der ønsker at blive klogere og dygtigere, burde vi så ikke hellere investere i uddannelse? Det ville skabe mange flere af fremtidens vindere.

Sigrid Friis Proschowsky er medlem af Radikal Ungdom

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her