Kommentar

For en ufaglært lagerarbejder som mig kommer vreden mod EU ikke som et chok

Mine kolleger og jeg ser vores job forsvinde. De fleste, der kører varer til og fra vores lager, er østeuropæere. EU er tilsyneladende i gang med at gøre arbejderne i Danmark lige så fattige som dem i Polen – i stedet for at gøre polakkerne lige så rige som os
7. januar 2017

Medierne har gentagne gange været i en tilstand af sensationseufori og chok det seneste år. Da danskerne stemte nej til at ophæve retsforbeholdet, briterne valgte Brexit, østrigerne næsten valgte den højreorienterede Norbert Hofer til præsident, og da den italienske premierminister, Matteo Renzi, trak sig som landets leder efter nederlag ved en folkeafstemning.

Vælger man at tro Ekstra Bladet, har det rystet Europa. Ikke bare alle landes ledere, ikke bare Europa-Parlamentet, nej, det er hele Europa, der tilsyneladende går rundt i en kronisk choktilstand. Altså lige med undtagelse af mig og mine kolleger.

Jeg er en ufaglært arbejder fra Sønderjylland. Jeg arbejder på et lager i en varemodtagelse. Der kan jeg se, at næsten alle, der kommer og læsser varer af, er fra Østeuropa. Også selv om de kører med danske nummerplader. Ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering var næsten 106.000 østeuropæere i arbejde i Danmark i 2015. Det svarer til en stigning på 13 procent i forhold til året før. Det er rengøringsbranchen og min branche, industrien, der er hårdest ramt. Vi bliver flere og flere, der kæmper om at få et arbejde. Det alene opildner til en voldsom vrede mod systemet. Det bør man ikke blive chokeret over.

EU præmierer jobflugt

Vi arbejdere er ikke kun pressede, fordi flere byder sig til over for arbejdsgiverne, men også fordi der er stadig færre arbejdspladser for os i Danmark.

Fagbladet 3F har afsløret, at de danske virksomheder Coloplast og Kongskilde (sidstnævnte lå på min hjemegn i Sønderborg) hver især har modtaget 45 millioner kroner i støtte fra EU ved at flytte produktionen til Polen. Vi arbejdere mistede 725 job alene på den bekostning. Samtidig har de ti rigeste familier i Danmark flyttet 5.650 job til Asien og Østeuropa de seneste ti år, skriver samme blad.

Lektor ved DSU Nils Karl Sørensen har i december 2016 offentliggjort en rapport om sønderjydernes lønudvikling. Da han tilbage i 1992 lavede en lignende rapport, lå sønderjydernes løn 2,4 procent under gennemsnittet. I dag ligger den mere end ti procent under. Han udtalte til DR, at han så det dystre scenarie for sig, at lønnen vil ligge 15 procent under gennemsnittet i 2030. Det er ifølge ham især lønningerne i landbruget og industriproduktionen, der er under pres.

De seneste udvidelser af EU (udvidelsen i 2004, 2007 og 2013) har gjort reglen om arbejdskraftens frie bevægelighed meget besværlig at leve med for mig og mine kollegers vedkommende. Vi lever i grænselandet, og det kan mærkes.

Jeg ved, at hvis jeg mister mit job, får jeg overordentlig svært ved at finde et nyt til en løn, jeg kan leve af. Mine kolleger, jeg selv og andre arbejdere er kommet i klemme i et EU, der i forsøget på at skabe vækst uvilkårligt er med til at presse lønningerne. Det er så populært at sige, at vi i Danmark i fremtiden skal leve af at være bedre end de andre. Vi skal være innovative og leve af vores hjerner. Men betyder det, at industrien, landbruget, restaurations- og servicebranchen skal overgå til østblokken? Hvad så med mig og mine kolleger? Hvor bliver vi tilgodeset i EU?

Tilliden er væk

Jeg og flere, jeg kender, har mistet tilliden til EU. Vi oplever, at EU de seneste 10-12 år har fokuseret mere på at tilgodese markedet end arbejderne. At eliten i Europa er for langt væk fra den store gruppe, der udgør flertallet i befolkningen. Og det virker, som om gabet bliver større og større.

Jeg ser ’choknederlagene’ i Europa sidste år som en folkelig protest. En protest mod en lille elite, der gør det modsatte af, hvad flertallet ønsker. Flere må sidde tilbage med en undren over, hvor længe et mindretal skal bestemme, hvilken retning resten skal gå. Jeg ved, jeg gør.

Arbejdskraftens frie bevægelighed i Europa er så stærk en del af fundamentet for EU, at den synes umulig at fjerne. Jeg er heller ikke sikker på, at det er det, vi skal. Men gør man ikke det, er man nødt til at sikre, at lande som Polen bliver rigere i stedet for at gøre Danmark fattigere. Det skal da være stort set lige så attraktivt at arbejde i Østeuropa, som det er at arbejde i Danmark. Både hvad angår løn, arbejdsmiljø og i det hele taget arbejdstagernes rettigheder. Det er Polen, der skal op på niveau; ikke Danmark, der skal ned.

Lad 2017 være året, hvor der for alvor bliver arbejdet på at forbedre arbejdsforholdene i hele Europa. Det er mit store ønske, at EU’s top fremadrettet tør lytte mere til befolkningen. Jeg er nemlig bange for konsekvensen af den næste store afstemning i Europa, hvis de ikke gør.

Michael Thorning er lagermedarbejder og digter

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jan Pedersen
  • Jan Weis
  • Maiken Guttorm
  • Estermarie Mandelquist
  • Finn Thøgersen
  • Bjarne Andersen
  • Søren Rehhoff
  • Tina Sommer
  • Jesper Nielsen
  • Flemming Berger
  • Jens Falkenberg
  • Stig Bøg
  • Steffen Gliese
  • Alan Strandbygaard
  • June Pedersen
  • Ib Christensen
  • Christian De Thurah
  • Torben Skov
  • Lars Riber
  • Henrik Brøndum
  • Torben Arendal
  • Tue Romanow
  • Jakob Bonde
  • Flemming S. Andersen
  • Benny Larsen
  • Ole Meyer
  • Niels Vest-Hansen
  • Ingolf Bent Skipper
Jan Pedersen, Jan Weis, Maiken Guttorm, Estermarie Mandelquist, Finn Thøgersen, Bjarne Andersen, Søren Rehhoff, Tina Sommer, Jesper Nielsen, Flemming Berger, Jens Falkenberg, Stig Bøg, Steffen Gliese, Alan Strandbygaard, June Pedersen, Ib Christensen, Christian De Thurah, Torben Skov, Lars Riber , Henrik Brøndum, Torben Arendal, Tue Romanow, Jakob Bonde, Flemming S. Andersen, Benny Larsen, Ole Meyer, Niels Vest-Hansen og Ingolf Bent Skipper anbefalede denne artikel

Kommentarer

Børge Rahbech Jensen

Det er altid nemt at placere ethvert ansvar hos andre, især når pressen gerne leverer en passende adresse, hvor ansvaret kan placeres.

"EU er tilsyneladende i gang med at gøre arbejderne i Danmark lige så fattige som dem i Polen – i stedet for at gøre polakkerne lige så rige som os."

Nej, det er EU ikke. Tværtimod har EU oprettet flere fonde, som netop kunne hjælpe Polen og andre østeuropæiske lande med at komme på vestligt niveau.

Danske arbejdere bidrager selv med krav om både gode lønninger og lave priser uden tanke for, hvordan de gode løn- og arbejdsforhold skal betales. Dansk erhvervsliv er gode til at udnytte de støtteordninger, som egentlig var tiltænkt Østeuropa, og gør det med god samvittighed, når de giver lønninger, som ligger mellem det østeuropæiske og det danske niveau.

I det danske samfund har økonomisk vækst og arbejdspladser højest prioritet, ligesom det var tilfældet i fortidens Sovjetunionen. Det har bare intet med EU at gøre, men meget at gøre med dansk kultur og med Socialdemokratiet, som dansk fagbevægelse er en del af. Fx. er strejker stort set erstattet af samfundssind i Danmark, hvor ledelsen hos flyselskabet SAS kan opføre sig, som den vil, fordi selskabet er defineret som vitalt for det danske samfund.

Selvom butikker kun har få østeuropæere ansat, kan det undre, at selv discountbutikker har råd til ansættelse af medarbejdere til lange åbningstider syv dage om ugen.

Jens Winther, Thomas Holm og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Ups der har vi et glimt at virkeligheden for nogle virkelige mennesker - hvad gør eliten ?

Mona Blenstrup, Nina Schwartz, Benta Victoria Gunnlögsson, Henning Krog, Finn Thøgersen, Jesper Nielsen, curt jensen, Steffen Gliese, Britt Kristensen, Peter Knap, Bruger 196134, Torben Skov, Egon Stich, Flemming S. Andersen og kjeld jensen anbefalede denne kommentar
Sven-Åge Westphalen

Problemet er, som Michael Thorning påpeger det, at EU mere tilgodeser markedet end arbejderne. Jeg vil brede det ud og sige, at EU på nogle områder tilgodeser markedet - og hermed storkapitalen - mere end samfundet i øvrigt. Folk er ikke antiglobalister, selv om den politiske, kulturelle og økonomiske elite gerne vil tolke det sådan, hvilket turismebranchen er et tydeligt eksempel på; vi rejser som aldrig før. Men folk vil ikke have en neoliberal verdensorden, hvor den økonomiske vækst primært kommer de rigeste til gode, og hvor de rigeste samtidig bruger flere ressourcer på at undgå at bidrage til fællesskabet end de rent faktisk betaler til fællesskabet (skattekneb, pres på enkeltstaters skattemyndigheder mv., skatteunddragelse).

Nina Schwartz, Benta Victoria Gunnlögsson, morten rosendahl larsen, Estermarie Mandelquist, Bjarne Andersen, Jesper Nielsen, curt jensen, Flemming Berger, Steffen Gliese, Martin Madsen, Alan Strandbygaard, June Pedersen, Britt Kristensen, Henrik Leffers, Peter Knap, Jørn Andersen, Torben Skov, Egon Stich, Niels Duus Nielsen, Torben Arendal, Anne Schøtt, Bjarne Bisgaard Jensen, Flemming S. Andersen, kjeld jensen, Dan Jensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Børge Rahbech Jensen

@ Dan Jensen: Hvem er eliten? Fortæller pressen ikke, hvad den gør? Det tages næsten for givet, at pressen fortæller alt, der er værd at vide som borger i det danske samfund. På den måde behøver den enkelte ikke tænke på andet end endsige stille spørgsmål til det, pressen fortæller.

Økonomer hører nok til eliten. De snakker om dansk konkurrenceevne og veksler mellem ønsker om økonomisk vækst og råd om besparelser. Danmark har endda et forbrugerråd, som holder øje med, om forbrugerne betaler for meget for sine varer. Til gengæld fortæller økonomer ikke, hvorfor de store overskud på handelsbalancen ikke skaber vækst i det danske samfund, som det burde i henhold til økonomiske modeller, eller hvorfor erhvervslivet skal forkæles trods modvilje mod bidrag til det danske samfund. Faktisk er det ikke til debat, hvor meget af statens indtægter fra skatter og afgifter, der bruges til direkte eller indirekte erhvervsstøtte, fx. skattebetalte offentlige ydelser leveret af private virksomheder. Det er heller ikke til debat, at de mange medarbejdere, danske virksomheder ansætter i udlandet, ikke betaler skat i Danmark, og det også gælder dem, der er ansat på danske skibe, der sejler i udlandet. Det tages bare for givet, at de danske virksomheder varetager danske interesser, og derfor støttes af den danske stat med bl.a. markedsføring, uddannelse og infrastruktur. Dansk erhvervsliv har ikke engang fundet direktører fra egne rækker til sine vigtigste interesseorganisationer. Det må betyde, at eliten i Danmark i realiteten er dem, der uddannes eller er ansat på universiteter. Det passer godt med, at de forkæles med først en langvarig uddannelse og dernæst med ret til gode jobs i den offentlige sektor. Det undrer mig til stadighed, der er et marked for tænketanke, og det eneste, dansk erhvervsliv gerne betaler for, er rapporter fra konsulenthuse. Det er underligt nok, når virksomheder indfører nye strategier næsten hvert år, som alle skal indføres over en årrække. Hvor går det ud på, når nye strategier indføres, før gevinsterne fra de foregående er høstet? Det er selvfølgelig også EUs skyld, at nogle virksomheder hellere betaler for rapporter end medarbejdere.

Flemming S. Andersen

Der må være nogen der har mistet det indre kompas, man normalt kalder samvittighed, hvis ikke de kender forskel på udstødte og elite, top og bund i det danske samfund og ikke kan se den afgrund der er ved at åbne sig imellem dem.
Blindheden og tåbeligheden bliver så endnu større, hvis deres elskede eliteprojekt EU kritiseres for sin systematiske tyveri fra under og middelklassen (jo den ved vi også hvad er).
Skulle dette elitens EU kritiseres, så hellere risikere alt, end at vedgå det er et umuligt projekt efterhånden som befolkningerne vender det ryggen.
Hellere risikere alt for at lefle for eliten end at bruge fornuften og hjælpe sine egne, og risikere at eget samfund skiller totalt.

Jamen værsgo da.

Nina Schwartz, Benta Victoria Gunnlögsson, Hans Paulin, Jesper Nielsen, curt jensen, Flemming Berger, Alan Strandbygaard, Britt Kristensen, Peter Knap, Bruger 196134, Torben Skov, Egon Stich, michael andersen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Peter Bækgaard

Husk det endelig når i ikke betaler hvad det koster for et dansk produkt men køber et fra Kina. Det er os alle sammens skyld at jobs ryger ud af landet og til lavtlønsområder.

Alan Strandbygaard, Carsten Wienholtz, Christian Larsen, Torben Arendal og Anne Schøtt anbefalede denne kommentar

Jeg syntes faktisk, at Michael Thorning gør et rigtig godt forsøg på at få gang i en dialog om vores fælles samfunds udvikling og retning. Og jeg syntes, at mange andre burde gøre det samme, så i virkelig kan får gang i denne vigtige debat.

Men jeg ser også, at Michael Thorning præcis som mange andre, ikke selv har fulgt med i denne samfundsudvikling, men har ladet sig "lede" at populistiske idémagere med helt andre mål.

- Og jeg vil da gerne gøre opmærksom på, at netop Poland, som blev nævnt, faktisk har løftet sit lønniveau så meget, at det kun er dem, der ikke finder arbejde i hjemlandet, der rejser til andre lande.

- Desuden vil jeg også gerne gøre opmærksom på, at samtidig med de 106.000 såkaldte østarbejdere i Danmark (nogle kommer faktisk også fra andre EU-lande) er der anslået ca. 235.000 danskere i udlandet, og anslået fordi man i Danmark har valgt ikke at føre statistik over dem. Vi - disse danskere har ingen rettigheder i Danmark, og koster ikke samfundet noget, trods anslået halvdelen af os faktisk betaler skat til Danmark. - Selv stemmeret eller skattefradrag har vi ikke.

Men man kan diskutere, om nutidens EU er ideel, lige som man kan diskutere alle andre institutioner og samfund er det, og det bør man også gøre. Og jeg syntes også, at EU på mange områder har udviklet sig i en fejl retning gennem de sidste 15-20 år. Men EU er altså det vi har, og det er ganske let at pille en organisation fra hinanden, men det kræver ganske meget organisation, tid og planlægning at bygge en ny op. Og et lille land som Danmark, helt uden råvarer, kan ikke klare sig uden et tæt samarbejde med andre lande. Tænk blot på, at 13% af al omsætning sker ved indenlandsk handel, medens andel med udlandet udgør 87%, man skal jo købe sig til de råvarer, man ikke selv har.

Men EU er i virkeligheden ikke andet end en demokratisk forening, der består af frie og demokratiske lande. Faktisk er EU blot et fælles embedsværk mellem landene, og det glemmes åbenbart let i Danmark, at EU, - altså kommissionen og parlamentet, ikke bestemmer noget som helst over medlemslandene. For det gør kun EU´s ministerråd, og de består af landenes regeringsledere i fællesskab. Der er altså ikke flertalsbeslutninger - eller Angela Merkel, for alle regeringsledere skal faktisk være enige, hvis der skal laves en bindende beslutning.

Hvis man derfor er tilfreds med udviklingen i EU, behøver man ikke at rejse til Bryssel for at demonstrere. For man kan blot meddele det til sin regeringsleder, for hvis han ikke siger ja til en aftale, har han faktisk blokeret for denne aftale i alle medlemslande. Og hvis man er utilfreds med retningen i EU, gør man præcis det samme.

Rikke Nielsen, Sascha Olinsson, Alan Strandbygaard, Henrik Leffers, Jørgen Larsen, Henrik Brøndum, Thomas Holm og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar

Gert Romme, hvis arbejdsløshed er problemet i Polen, så må man rette op på det, præcis ligesom Danmark må gøre det.

Vil du også påstå, at danskere, der arbejder i udlandet, optræder som løntrykkere?

Ingen af dine argumenter piller ved Thornings argument, og den virkelighed, han oplever, eller fjerner problemet.

Mona Blenstrup, Nina Schwartz, Henning Krog, Jesper Nielsen, Flemming Berger, Flemming S. Andersen og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Børge Rahbech Jensen

Claus Jensen:

"hvis arbejdsløshed er problemet i Polen, så må man rette op på det, præcis ligesom Danmark må gøre det."

Det gør Danmark ved at gøre det så ubehageligt som muligt at være uden beskæftigelse.
Jeg er ikke enig i Gert Rommes analyse. Jeg har forstået, den største udfordring i Polen og andre lande i Østeuropa, er det, der med et engelsk udtryk kaldes "brain drain", hvor veluddannede borgere rejser til Vesteuropa, hvor løn- og arbejdsforhold er bedre. Så vidt jeg ved, er det i høj grad faglærte med erfaring, der kommer fra Østeuropa og finder beskæftigelse i Vesteuropa.

Arbejdsmoralen er også større hos de, der kommer fra Østeuropa, end blandt danske lønmodtagere, bl.a. fordi medarbejdere fra Østeuropa ikke har så meget andet at bruge tiden på, og ikke er vant til vestlig livsstil med fokus på fritid.

"Vil du også påstå, at danskere, der arbejder i udlandet, optræder som løntrykkere?"

Det er uklart, hvordan danskere optræder, når de arbejder i udlandet. Mit indtryk er, at de ikke søger integration i det samfund, de arbejder i. Det er nok snarere danske turister og forretningsrejsende, der optræder som indirekte løntrykkere i udlandet.

Henrik Brøndum

@Børge Rahbech Jensen

Du har ret i at EU tager mange initiativer, men de har åbenlyst ikke været tilstrækkelige - og det påpeger Michael Thorning så udmærket.

Mona Blenstrup, Nina Schwartz, Jesper Nielsen, Flemming Berger, Steffen Gliese, Alan Strandbygaard, Peter Knap og Lars Riber anbefalede denne kommentar

Børge Rahbeck, din analyse af, hvilke polakker der søger til udlandet, modsiger Rommes. Det må I to selv finde ud af.

Hvordan trykker danske turister løn?

@ Gert Romme & Børge R Jensen..
Det kunne være interessant at vide hvilke kredse i har jeres daglige virke..
EU fremstillet som demokratisk med afgørende indflydelse fra medlemslande udelader elegant en ellers længe kørende diskussion om industriens 65000 mand store EU bearbejdende lobby!
For eksempel var nu gennemtrumfedede TTIP & CETA vist ikke specielt ønsket af jævne befolkning..?!
Danskere som mulig underbetalte uintegrede eksoter i udlandet er en noget søgt skrøne: I hvilke brancher skulle vi med vores høje uddannelsesniveau fungere som løntrykkere i lighed med østeuropæere oftest gør her i Danmark?

Allerede efter murens fald var østeuropæiske elite på vej væk mod bedre uddannelser og levevilkår! Monstro de satser på at vende tilbage med for eksempel Polens nuværende stokkonservative og antidemokratiske udvikling ?

Mona Blenstrup, Nina Schwartz, Henning Krog, Jesper Nielsen, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Carsten Wienholtz, Britt Kristensen, Jørgen Larsen, Flemming S. Andersen, Jens Kofoed, Bruger 196134 og Claus Jensen anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

...Hvis EU eliten ikke vil folket, så må folket jo tage over. En naturlig demokratisk udvikling. Omend ikke særlig hensigtsmæssig.

Kim Houmøller

Arbejdskraftens frie bevægelighed er skurken. Stem nej til E.U.

Mona Blenstrup, Henning Krog, Jesper Nielsen, Per Torbensen, Alan Strandbygaard, Britt Kristensen og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar

@ Claus Jensen,

Hvis du læser, det jeg har skrevet, så påstår jeg faktisk ingen ting.

Og omkring danskere, der bor og arbejder i udlandet, tror du så selv på, at de er løntrykkere i Danmark?

Jeg har i al stilfærdighed gjort opmærksom på, at lige som der arbejder såkaldte østarbejdere i Danmark, arbejder der også danskere uden for Danmark. Men hvis vi stopper al form for vandrende arbejdskraft, vil der faktisk komme betydeligt flere danskere hjem til Danmark, end der vil rejse udlændinge ud. Og så vil der selvklart blive mere pres på lønniveauet i Danmark, og det var blot dette, jeg gjorde opmærksom på.

I øvrigt er det jo sådan, som du også godt ved, at disse "østarbejdere" normalt betaler skat til Danmark, hvilket mange af os, der bor udenfor landet, også gør. Derfor vil det være ganske belastende for det danske samfund, hvis man på samme tid både mister vores hjemsendte skatteindbetalinger, og får os hjem på det danske arbejdsmarkedet, samt giver os de økonomiske/sociale fordele, som andre danskere har.

@ Lars Riber,

Jeg kan konstatere, at du ikke har læst mit indlæg. Og jeg håber da ikke, det er den måde, du får dine andre samfundsopfattelser fra.

Hvis man er utilfreds med EU-beslutninger, kan man jo blot bede sin statsminister om at stemme imod. Blot en enkelt regeringsleder springer fra, bliver der jo ingen beslutning, for som du formentlig ved, bruger man jo ikke flertalsafstemninger.

Og det gælder i øvrigt også for TTIP & CETA. TTIP, CETA og andre ting er jo ikke noget som EU´s embedsmænd selv har sat i gang, der er faktisk bestilt af EU-landenes beslutningstagere, - altså ministerråder, der som du ved, er landenes regeringsledere.

Debatten om EU er så meget præget af populister med andre motiver, at svage borgere, der ikke selv undersøger sagen, ligefrem tror på det. Derfor kan det nok ikke siges bedre, end Miroslav Beblavy, gør det her:
- "Der er fakta – og så er der politiske sandheder. Nogle gange er de det samme, – andre gange er de ikke. Men i politik er det normalt den politiske sandhed, der vinder".

Bruttoledigheden er på 4,2% hvilket vil sige knap 120.000 personer. Antallet af østarbejdere er cirka 100.000. Hvem er det egentlig som skal tage arbejdet, når Østarbjderne er sendt hjem og vi er meldt ud af EU?
Ledighedsprocenten er i øvrigt 3,7% i Sydjylland og 5,2 i København. Så stop nu det der udkantsvrøvl.

Jørn Vilvig, hvis vi kommer i den lykkelige situation, at der er mere arbejde end arbejdstagere, så må virksomhederne jo bare betale noget mere.

Hans Paulin, Jesper Nielsen, Flemming Berger, Jens Falkenberg og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar

EU er økonomisk diktatur,allerede i dag er produktionen 2-3 gange større end jordkloden kan bære,liberalismens grådighed vil simpelthen udslette menneskeheden,jordens mineraler slipper op på et tidspunkt,og hvad så.,
der er vel kun en løsning på det problem,lave aftaler wordwide om handelsaftaler der deler verden op i zoner,så menneskeheden ikke skal underbyde sig selv i dårlige livsbetingelser

Jesper Nielsen, Alan Strandbygaard og Britt Kristensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Larsen

@Michael Thorning - Selvfølgelig kommer det ikke som et chok for dig. Du får jo også hele tiden at vide, at EU er skurken. Tankevækkende nok har det EU skeptiske PiS parti regeringsmagten i Polen. Personligt tror jeg, at en ledighedsprocent på 5.1. i København afspejler alle de skide jyske håndværkere stjæler arbejdet fra alle de københavnske håndværkere. Meld København ud af Danmark!

Flemming S. Andersen

Jørgen Larsen

Tro på det du får at vide, i stedet for at digte din egen virkelighed.

Jørgen Larsen

@Flemming S. Andersen - Ja, det er jo en fremgangsmåde. Man kunne jo også til en forandring forholde sig til de faktiske forhold. Prøv Du eksempelvis, at genlæse kommentar fra Gert Rommer og Jørn Vilvig.

Det fri marked og den fri bevægelighed er som udgangspunkt meget vigtigt for os alle i EU. Det gør os rigere ved øget kulturforståelse, innovative arbejdsmiljøer mm, men også økonomisk. Som udgangspunkt burde vi alle hilse dette velkomment. Vi burde glæde os over den øgede handel og de muligheder, der gives til de enkelte landes befolkninger til at kunne bevæge sig frit mellem medlemslandene. Rent økonomisk giver det en økonomisk vækst i EU men desværre også en omfordeling af goderne i EU. Dette giver for nogle en fordel og for andre en begrænsning ja for nogle en nedgang i levestandard og muligheder. EU har i fællesskab skabt denne ændring og den tilgodeser, sådan som jeg kan vurdere, de bedst stillede mennesker i de vestlige demokratier mens det i de nye EU- lande generelt forbedrer mulighederne for alle borgere (klar over, at det er en generalisering). Taberne er personer som Michael og hans ligestillede. Jeg forstår godt frustrationerne og mener der skal tages aktion herpå. Det er politikerne i Danmark der skal påtage sig disse udfordringer, ligesom det er det i de andre lande i EU, der har lignende problemer. Jeg vurderer også at vore politikere ikke ved hvad de skal gøre og det er først her de seneste år man erkender at der et problem. Man udflytter nogle arbejdspladser til provinsen for at rette op på EU's indre marked, globaliseringen og struktur/kommunalreform, men dette er ikke tilstrækkeligt her og nu. Der skal en akutpakke til at løse disse strukturelle problemer og pengene hertil skal komme ved at bibeholde topskat, få SKAT til at fungere, reformere det private arbejdsmarked ved at se på lønpakker og regulere den finansielle sektor, sørge for en retfærdig boligbeskatning og evt. reformere arvelovgivningen.
Denne omfordeling er nødvendig for at rette op på de frie kræfters opståede omfordeling som dybest set ikke var tilsigtet, da man skabte det fri marked. Uligheden øges i de vestlige demokratier.
Det er Danmarks eget problem og løsningen er ikke at give EU skylden og isolere sig, trække sig tilbage i Nationalstaten. Det vil vi alle blive fattigere af, og ikke udelukkende økonomisk.

Rikke Nielsen, Jens Juul og Jørgen Larsen anbefalede denne kommentar

ja - EU mig her og EU mig der. Det største problem er at de danske regeringer de sidste mange år har gjort hvad de kunne for at undergrave den danske model og især stækket fagbevægelsen. Og lige præcis fagbevægelse og arbejdernes organisering er det eneste der kan dæmme op for løntrykkeri osv fra udefrakommende arbejdskraft. Så EU har måske nok sat scenen, men det er de nationale politikere der har det fulde ansvar for at have ladet de nationale arbejdsmarkeder sejle, eller dissideret har modarbejdet den sårbare del af arbejdsmarkedet. Dette bla. gennem manglende kontrolforanstaltninger af virksomheder, reformer der skal øge arbejdsudbuddet = løntrykkeri og arbejdsløshed osv osv.
Tidligere finansminister og venstres chefstrateg http://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/hjort-afviser-at-kalde-40-k...

Og det fortsætter og fortsætter og fortsætter jo. At skyde på EU er spildt krudt - det er de borgerlige partier i DK der er problemet, herunder - desværre - socialdemokratiet.

Egon Stich, Nina Schwartz, Kim Houmøller, Ole Meyer, Jens Falkenberg, Steffen Gliese og Alan Strandbygaard anbefalede denne kommentar
Jørgen Larsen

Altså jeg er nødt til at påpege, at den største trussel mod beskæftigelsen i Danmark kommer altså ikke fra Østeuropæisk arbejdskraft indenfor landets grænser. Man har opfundet noget, som ganske vidst er en døgnflue, der kaldes Internettet. Desuden står Robert og Roberta og lurer i kulissen. Så smæk bare grænsebommen ned - det vil helt givet skade mere, end det vil gavne.
.
Sandheden er, at en privilegeret nordeuropæisk arbejderklasses levevilkår er truet fra mange sider og af mange forskellige faktorer. Det er naturligvis en ringe trøst for Michael Thorning og hans kollegaer. Men man hjælper altså ikke ved at forsøge at bilde dem ind, at grænsebomme for alvor vil hjælpe på Deres situation

Birger Bartholomæussen

En lille solstrålehistorie: En gang i slutningen af 90'erne rjeste jeg rundt og implementerede et nyt økonomisysten i 15 datterselskaber. Bl. a. i Tyskland. Stor var min overraskele da jeg stiftede bekendskab med begrebet "Differentieret moms". Lavere moms på basale fødevarer, og højere moms på de knap så nødvendige varer. Endnu gladere blev jeg, da jeg fandt ud af, at øl blev klassificeret som en fasal fødevare (men det var jo også i Tyskland). Hver gang differentieret moms er blevet foreslået i Danmark har erhvervslivet slået 7 kors for sig. Det er altså alt for besværligt og bureaukratisk. Næh det var det faktisk ikke. Det var jo bare et spørgsmål om at knytte en bestemt momskode til en bestemt vare en gang for alle.
Vi kom også til at snakke momssatser. I Tyskland hhv 12% og 17%. Mine kolleger var ved at falde ned af stolene, da Danmarks 25% kom på banen. De trøstede mig dog med, at med EUs harmoneringsbestræbelser, ville den danske moms blive reduceret. Jeg måtte så bedrøve dem med, at i mine øjne ville det nok blive den danske momssats, der ville blive harmoniseret til. Nu næsten 20 år senere, er jeg ved at får ret. Men der er stadig differentieret moms i Tyskland, og endda mere end tidligere. Nu er momsen på hotelophold 7%, men hvis du spiser i hotellets restaurant er den på lave 12% - selv på østers. Og nu er øvrig moms på 19%. I Italien er den på 22%.
Samme vej vil det gå med lønningerne, hvis arbejdernes fagforeninger vågner af deres Tornerosesøvn, og vender tilbage til at blive, hvad de oprindeligt var: Kamporganisationer. Jeg forstår godt Michael Thornings bekymringer. De er s'gu reelle nok. Men jeg synes han retter skytset den forkerte vej. Begynd i din fagforening Michael. Og tag så en polsk chauffør under armen og tag ham med på Misses Kro i Perlegade (nåh nej den eksisterer ikke mere), men kravl så op til ham i førerhuset, tag en pose bajere og en flaske vodka med. Fortæl ham om de goder, som danske fagforeninger trods alr har opnået, og fortæl ham, at sådan kan de også gøre i Polen. Så vil det gå med polske lønninger som med momssatserne i det øvrige EU. De vil nærme sig det danske niveu. Naivt? Jah måske. Men det er den eneste vej. EU-modstand og udmeldelse af EU er mere stendød end Poul Schlüters Union. Og man skal vælge sine nederlag med omhu.

Jørgen Larsen - nu forslår den gode lagerarbejder jo ikke at grænsebommene skal ned.
Og jo den nordeuropæiske arbejderklasse var privilegeret, men det er jo ikke skamfuldt ... det bør være et mål alle steder.
Er helt enig i at der er mange faktorer der spiller ind via bl.a. globaliseringen og problemet er at alle dem der siger at globalisering vil komme Danmark til gode, glemmer at fortælle ærligt at der altså er nogen der skal agere kanonføde. For det er der alle steder hvor der er globaliserings "gevinster". Når politikere og "eliten" ikke er ærlige om konsekvenserne af dels globalisering og dels national politik som fx. øgning af arbejdsudbud ..... ja så er det sgu ikke så mærkeligt at "kanonføden" prøver at vende kanonen ......

Og så lige mht. den privilegerede arbejderklasse, så er det også et globalt problem. Virksomhederne flytter rundt efter hvor omkostningerne er lavest. Bliver arbejderklassen for privilegeret i Kina, jamen så skaber det fremgang i Vietnam, når det så bliver for privilegeret her, jamen så findes der gudskelov Laos og Cambodia lige ved siden af osv osv

Jesper Nielsen, Flemming Berger, Steffen Gliese og Claus Jensen anbefalede denne kommentar
Flemming S. Andersen

EU udgør et problem for flere og flere.
Flere og flere vil indse det.
EU er kolapset, kun de langsomste har ikke fundet ud af det.
Hvad tilhængerne må indse er at ingen, andre end eliten, vil mangle EU til noget der ikke kan fungere bedre uden EU

Egon Stich, Jesper Nielsen, Kim Houmøller og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Jørgen Larsen

@Flemming S. Andersen - det er muligt, at EU vil kollapse. Det kan bestemt ikke udelukkes. Men hvis Du tror, at det vil løse flere problemer, end det skaber, så tror jeg, at Du bliver slemt skuffet.
.
@Jens Juul - Nej, nu sigtede jeg egentlig også mere til dem som tror, at en udtræden af EU vil løse noget som helst. Danske chauffører er i stor stil udfaset til fordel for østeuropæisk arbejdskraft og den tid nærmere sig, hvor østeuropæisk chauffører bliver afløst af selvkørende lastbiler. Alt lager arbejder bliver i stadig stigende omfang automatiserede, ansøgninger skannede af HR robotter, taste robotter afløser flere og flere sagsbehandlere m.m.
.
Det helt store problem er naturligvis, at ejendomsretten til alle disse vitale og globale produktions systemer er i hænderne på nogle ganske få og helt uden for demokratisk kontrol. Så ja, det er muligt, at EU og kapitalismen vil have vældig store udfordringer i den nærmeste fremtid. Det store befolkningsflertal vil naturligvis ikke stiltiende acceptere stadig ringere livsvilkår. Men jeg er bange for, at inden vi når så langt, så kan det blive rigtigt grimt.

Flemming S. Andersen

Jørgen Larsen

Du tror jeg vil blive skuffet, men da du hverken kender resultatet eller mine forventninger, så er det vel kun dig selv der har glæde af den tro.
Hvilket jo netop er kendetegnende for "tro", at den ikke er af værdi for andre end den troende og gerne er sammenhæftet med fremtiden, som det bekendt er svært at spå om.

Viden derimod er sammenhæftet med erfaringer og fortiden.
Om EU ved vi at EU ikke har kunnet levere i de 65 år siden kul og stålunionen, for andre end eliten.
Vi ved at EU aldrig har kunnet løse de problemet EU har afstedkommet, sådan helt.
Vi ved også at EU ikke har haft patent på hverken samarbejde eller samhandel før EU blev opfundet, så jeg synes der er stor grund til at tro på et bedre Europa uden elitens EU

Torben K L Jensen

"Del og hersk" - et godt gammel imperie-råd og altid benyttet siden mennesker begyndte at tale med hinanden.

Torben Skov, Jesper Nielsen, Flemming Berger, Steffen Gliese og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar

Jørgen Larsen - jeg er fuldstændigt enig med dig. Og det er især det sidste jeg er bekymret for "Men jeg er bange for, at inden vi når så langt, så kan det blive rigtigt grimt."

Og så er jeg DYBT forarget over de danske borgerlige (herunder socialdemokraterne) politikere der intet har foretaget sig for at afbøde effekten - tværtimod er de svageste blevet marginaliseret, dæmoniseret osv osv. og det er det der er så frygteligt. De har grebet bolden og set det som den gode mulighed for een gang for alle at tage livet af den danske model - og jeg fatter simpelthen ikke hvorfor??
Den gode lagerarbejder i Sønderjylland vil jo nok snart blive, først et offer for udviklingen og dernæst offer for ydmygelse, tab af værdighed og siden livsgrundlag pga den førte nationale politik. Præcis som man har set det i, især England, hvor reallønnen er faldet med 10% siden 2008 som et af de eneste lande i EU og alt andet er gået ad helvede til for den svage del af arbejdsmarkedet ....alt sammen pga. ...... den nationalle politik!

Jeg vil håbe at arbejderklassen på et tidspunkt vil kigge tilbage i historien og se hvad der har virket og især på hvad der IKKE har virket, før. Ellers er jeg, som dig, bange for at det bliver rigtig grimt. Desværre ser det pt. ud som om tendensen er at man kigger på det der aldrig har virket - det yderste højre, nationalisme osv ude i den boldgade ............

P.S. Jeg er pt. bosiddende i Vietnam. Her får en masse virksomheder, incl. en del danske, produceret deres varer. Det sker for det meste til en månedsløn på ca. 1000 kroner for en migrant industriarbejder. At være migrant arbejder betyder at man forlader familien på landet for at tage det lavtlønnede arbejde i industrizonerne og så sende lidt smuldr hjem til familien i ny og næ. Een gang om året får man så fri til at besøge familien - det sker ved det Kinesiske nytår - TET - som er llge op over.
Jeg bor i en mindre udlejningsejendom med 7 lejligheder. Her er 2 receptionister/vagter døgnet rundt 24/7. De er begge migrantarbejdere og bor simpelthen i receptionen. De sover på gulvet og laver deres mad ude på fortorvet på en lille grill.
Før Vietnam har jeg boet i Latinamerika - og der var det bare endnu værre ....... der blev fagligt aktive skudt og forfulgt. Her er fagbevægelsen trods alt "kun" statsligt styret!

Jeg ved ikke lige hvad jeg vil med mit PS ........... men .......... på et eller andet plan er det noget i den boldgade de danske arbejdere er oppe imod. Og jeg kan sagtens se hvorfor nogle af dem der bliver ramt, kigger mod dem der taler for protektionisme. For når de 80-90 % der pt. har glæde af globalisering, ikke har omsorg og empati for de 10-20 % der betaler prisen (men tværtimod ydmyger dem) ja så .................

Nina Schwartz, Henning Krog, curt jensen, Karsten Aaen, Flemming Berger og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar

I 2014 sad mit parti i regering. Og heldigvis fik vi 1 valgt ind ved Europa-Parlamentsvalget i 2014. Over hele EU var der lidt over 40 %, der stemte. HT havde givet mit parti nogle poster som ministre. De kunne så være med til at bestemme over love blandt 27 andre ministre i Ministerrådet. Disse love er fremsat af Europa-Kommissionen som Ministerrådet har valgt. Kommissionen er blevet forelagt Parlamentet. I det parlament havde mit parti 1medlem. Jeg kan føle ”min indflydelse”. Mit Parlament kan på et hvert tidspunkt bede Kommissionen om at lave en lov. Hvis Kommissionen har lyst følger den Parlamentet, hvilket ikke sker ofte. Men mit Parlament kan også foreslå ændringer, men de skal godkendes af Ministerråd og Kommission for at blive vedtaget. Ofte er det en lille udsøgt gruppe som fortroligt udarbejder lovforslag, som senere kan vedtages i offentlighed. Heldigvis kan jeg også samle 1 million underskrifter fra mindst 25 % af landene inden for 1 år, så gør Kommissionen hvad jeg vil eller lader være. Heldigvis har vi ERT, som består af 50 chefer fra de førende virksomheder, de mødes af og til med Kommissionen. De er bl.a. fremkommet med (det indre marked) fri bevægelighed for varer, kapital, arbejdskraft og grænseløs konkurrence. I lighed med ERT har vi AMUE (banklobby) som kom frem med euroen. Fagforeningerne blev desværre glemt.
Hvad tænker en spanier, portugiser eller græker, der har mistet sit job på grund af en sparepolitik, der er vedtaget af Det Europæiske Råd? Han kan ikke sagsøge de tyske regeringsmedlemmer, der har gennemtrumfet denne politik i Bruxelles. Han kan heller ikke vælge dem eller vælge dem fra. I stedet kunne han under den græske krise læse, at de samme politikere på det kraftigste afviste at have et medansvar for de katastrofale sociale konsekvenser, der følger med, når man vedtager den slags spareprogrammer. Indtil man afskaffer denne udemokratiske fejlkonstruktion, skal man ikke undre sig over at høre antieuropæisk propaganda.

Nina Schwartz, Hans Ditlev Nissen, Flemming S. Andersen, Ebbe Overbye, Flemming Berger og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Jens Erik Starup

Hvordan kan man have tillid til, at politikere, der ikke kan få skattevæsenet, postvæsenet og jernbanevæsenet til at fungere, vil være i stand til at få en størrelse som EU til at køre fornuftigt?

Egon Stich, Per Torbensen og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
Jørgen Larsen

@Jens Erik Starup - Spørgsmålet er måske ikke om de KAN, men om de VIL. Der er tydeligvis politisk kø ved håndvasken i forhold til Skat.
.
@Stig Bøg - Undskyld mig, men det er altså en hjernelam argumentation. Jeg har altså heller ikke indflydelse på valg af de folketingsmedlemmer udenfor min egen valgkreds, der gennemfører en nedskæringspolitik med konsekvenser for min familie. Gør det Folketinget til en udemokratisk institution?

Jens Erik Starup

@Jørgen Larsen. Som du dog kan udtrykke dig. Politikerne VIL altså ikke have EU til at køre fornuftigt.

Jørgen Larsen

@Jens Erik Starup - Nu henviste jeg vidst eksplicit til sagen om Skat og ikke EU. Det burde fremgå tydeligt.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad Du mener med 'fornuftigt'? Du får det til at lyde som om, at det er der en fast og objektiv definition på. Men jo, selvfølgelig vil politikerne have EU til at køre fornuftigt. Problemet er vel blot, at 'fornuftigt' vidst har en forskellig betydning for forskellige politiske og nationale kræfter. Det som man oplever som værende 'fornuftigt' i England har ikke nødvendigvis samme betydning i Polen?

Desværre må jeg erklære mig enig med Rabech Jensen så vidt han vender fingeren mod os selv.
Vi som forbrugere er i den grad medskyldig i at arbejdernes lønninger er kommet under pres når vi dag ind og dag ud køber ind hvor der er billigst og ikke hvor der medarbejderne behandles bedst.

Ja, EU er blevet et ultra-liberalistisk elite-projekt styret af folk fra Wallstreet, GS osv, ingen tvivl om det. Men hvis vi forbrugere ville bruge den magt vi har ved at vælge hvor vi sender vores penge hen, kunne vi sagtens kaste grus i eliteprojektet på en konstruktiv måde, frem for i sanseløs frustration at stemme på folk som med garanti vil ødelægge det gode liv for os allesammen fordi de simpelthen er for dumme til at kunne gøre andet end smadre det der har taget generationers blod sved og tårer at opbygge.

Jens Erik Starup

@Jørgen Larsen. Ok. Den manglende politiske vilje omfatter så ikke EU.
Det kan man jo så tro på, hvis man vil.
Hvad med postvæsenet og jernbanevæsenet. Er det evnen eller viljen politikerne mangler?

Jørgen Larsen

@Curt Jensen - Det er jo den første og afgørende betingelse, at den europæiske befolkning rent faktisk stemmer på en alternativ vision for EU. Lige nu tyder alt dog på, at store dele af den europæiske befolkning stemmer for en vision uden EU.

Flemming S. Andersen

Jørgen Larsen

" Lige nu tyder alt dog på, at store dele af den europæiske befolkning stemmer for en vision uden EU."

Den kollektive intelligens slår til??

Jørgen Larsen

@Jens Erik Starup - Nu ved jeg ikke om det faktisk ser så slemt ud, som Du tilsyneladende mener. Det er jo ikke ensbetydende med, at det er fuldstændigt problemfrit.
.
Postvæsenets udfordring er vel, at det på nogle områder er overhalet af den teknologiske udvikling. Man kan da godt drømme sig tilbage til en tid med 2 daglige post ombæringer. Det er næppe realistisk.

Jørgen Larsen

@Flemming S. Andersen - ha, ha - ja, det er det nok i Din optik. Jeg deler ikke helt den vurdering og hvad skal alle EU modstanderne stille op når Deres hade objekt er væk og tingene stadigvæk er noget lort?

Jens Erik Starup

@Jørgen Larsen. Jeg må så konkludere, at hvad angår skattevæsenet, da mener du politikerne mangler vilje til at løse problemerne og i den udstrækning, der er problemer med postvæsenet, jernbanevæsenet og EU, da aner du ikke, om politikerne mangler evne eller vilje til at løse tingene.
Vi kan vist ikke blive mere enige.

Lise Lotte Rahbek og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
Flemming S. Andersen

Jørgen Larsen

" hvad skal alle EU modstanderne stille op når Deres hade objekt er væk og tingene stadigvæk er noget lort?"

Mennesker holder heldigvis/desværre aldrig op med at søge viden, forbedre og forandre, så når forhindringen EU med sine forkvaklede mål, forkludrede hamonisering og helt håbløse forsøg på udemokrati er væk, så sker udviklingen meget lettere for til gavn for Europa.

Jeg er rigtig glad for at også du skriver NÅR EU forsvinder, og at du også er realistisk omkring denne fejlkonstruktions fremtid. (blink)

Jørgen Larsen

@Jens Erik Starup - Du har formodentlig i din egen optik en eller anden retorisk pointe. Det havde Erasmus Montanus også da han påviste, at morlille var en sten. Jeg troede i min naivitet, at de fleste havde gennemskuet, at det var en logisk fejlslutning.
.
Skal vi ikke lige holde fast i, at det er din påstand, at der er store problemer med postvæsnet og jernbanerne, som kan begrundes med manglende politiske evner og/eller vilje. Skal jeg forstå det således, at hvis danske politikere kan få postvæsnet og jernbanerne til at fungere, så kan De i din optik også få EU til at fungere? Det må jo være den logiske konsekvens af dit udsagn. Jeg mener stadigvæk, at det er en logisk fejlslutning, men hvis du insisterer ;-).

Flemming S. Andersen

Jørgen Larsen

Ved du hvad den køber jeg.

" hvis danske politikere kan få postvæsnet og jernbanerne til at fungere, så kan De i din optik også få EU til at fungere?"

Jeg går ud fra , at hvis du har den fjerneste ide om hvordan de to væsner fungerer, at du netop har dødsdømt EU??
Og så danske politikere
God kamp

Jørgen Larsen

@Flemming S. Andersen - hmm, postvæsnet er nok dødsdømt, men pga. af den teknologiske udvikling. Men min ikke jernbanen holder et godt stykke tid endnu,

Og tak - i lige måde ;-). Vi tager en ny runde en anden dag.

Flemming S. Andersen

Jørgen Larsen

Ja den teknologi får skyld for meget, men alligevel er netop de danske politikere langt, langt mere effektive til at forkludre, ødelægge og reformere alverdens ting til undergang.
Historien om det danske engang så stolte postvæsen, er hvis man gider at sætte sig ind i den, opskriften eller drejebogen om man vil, til hvordan enhver offentlig virksomhed af en vis gavlig effekt kan ødelægges og bagefter give teknologien skylden.
Den kan jo heller ikke svare igen.

Du kan jo begynde med at spekulere lidt på hvilken mening, der måtte være bag konstruktionen "et statsligt aktieselskab" mon er for en tingest, om det i de hele taget giver mening at lave en sådan konstruktion og hvorfor??

Når du finder svaret, så følg hvor egenkapitalen er forsvundet hen, hvilke udbytter der er fulgt med, med andre ord følg pengene, og send en venlig tanke til Lykketoft og Nyrup der manglede penge til deres vækstmirakel og arbejdspladser.

Men lad os bare tage den en anden gang. Hygge

Sider