Læserbrev

Der er brug for sprogpædagogisk oprør

3. februar 2017

Hvor har Inge Houman dog ret, når hun i sit debatindlæg »Brug pengene på pædagoger i stedet for tests« (den 31. januar) som erfaren pædagog gør opmærksom på det groteske misforhold mellem politikernes målsætninger og handlinger på børneområdet. Først sparer de pædagoger væk, og derefter sprogtester de børnene for at måle konsekvenserne af deres politik.

Men problemet er ikke kun fyringer af pædagoger. Problemet er også den politikerstyrede sprogpædagogik i dagtilbud og indskoling.

I årevis har toneangivende læseforskere videregivet anbefalinger til Undervisningsministeriet, som har ført til en gold sprogpædagogik, der udelukkende fokuserer på lyde og bogstaver. Til trods for elendige resultater med denne metode i USA.

At ændre en sådan teknisk-alfabetisk sprogpædagogik til et varmt sproglig-socialt fællesskab mellem børn og voksne kræver nytænkning. Og ikke mindst voksne nok til hver dag at tale med børnene og læse med dem i små grupper.

Der er brug for et sprogpædagogisk oprør fra forældre, pædagoger og sprogfolk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben Skov
  • Steffen Gliese
  • Ole Frank
Torben Skov, Steffen Gliese og Ole Frank anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu