Læsetid 2 min.

Hygge-Mads blev til griske Guld-Mads, da han opsagde sin faste stilling hos DR

Mads Steffensens er DR’s hr. Hygge. Men nu har han valgt at slutte sig til markedssamfundets prekariat. Det er tilsyneladende en vigtig nyhed
Mads Steffensens er DR’s hr. Hygge. Men nu har han valgt at slutte sig til markedssamfundets prekariat. Det er tilsyneladende en vigtig nyhed
Rasmus Flindt Pedersen
15. februar 2017
Delt 1191 gange

Mads Steffensen er flink og rar. Hans lidt undskyldende facon, nordjyske flegma og de sammenfoldede hænder på maven foran den høje ludende skikkelse udstråler en form for distanceret ro.

Han har mere end 63.000 følgere på Twitter og er DR’s for tiden absolut foretrukne studievært. Så meget, at man kan få det indtryk, at han bærer en alt for stor del af sendefladen.

Den rolige, næsten søvndyssende, lidt fidele Steffensen står for næsten alt det folkelige og underholdende, hvad enten det var Aftenshowet eller er indsamlingsaftener, Her er dit liv eller Kender du typen. Måske skal han snart overtage Bagedysten?

Den voldsomme satsning på Mads Steffensen gør ham til en superkendis i underholdningsbranchen og dermed godt stof i billed-ugebladene eller blade som Alt for Damerne.

Her kunne man f.eks. læse, at han synes, at pulled pork er stærkt overvurderet, og at han drømmer om at spille guitar med Bruce Springsteen. Og at han gerne vil tilbringe mere tid med familien. Det bliver svært i betragtning af hans pressede kalender.

Udover at dominere DR1’s bløde sendeflade laver han også Mads og Monopolet på P4, hvor sidste uges gæster, Lina Rafn, Søren Malling og Jan Gintberg, diskuterede nationale dilemmaer som Frank og Lisbeths uenighed om, hvorvidt de skal have fladskærm eller tørretumbler på badeværelset, og at Helles nye korthårsfrisure sidder dårligt fem dage om ugen.

Næste lørdags P4-dilemma kunne være, om det er bedst at være fastansat eller selvstændig, for Mads Steffensen har nemlig opsagt sin faste stilling på DR og er blevet selvstændig.

Han har meldt sig ind i en af det neoliberale samfunds hastigst voksende grupper: De, der frivilligt eller oftest ufrivilligt bliver løsarbejdere, det såkaldte prekariat.

Nogle får deltidsarbejde eller tidsbegrænset ansættelse. Andre (som undertegnede gennem de seneste 20 år) bliver selvstændige erhvervsdrivende med regnskabspligt, skiftende indtægter, men faste udgifter til kontorleje, transport, forsikringer, bredbåndsforbindelse, computere og pensionsbidrag.

Det giver også glæder i form af frihed for manglende arbejdstidsregulering, frihed for irriterende chefer og mulighed for at få udgående moms refunderet, hvis udgifterne overstiger indtægterne. Det sidste bør man dog undgå af indlysende grunde.

Arbejdsgivere elsker fleksibilitet og de afledte besparelser. En del af DR’s økonomi bygger på, at hundreder af fastansatte igennem de senere år er afløst af freelancere og såkaldte TBA’ere (Tids-Begrænset Ansatte). Mønsteret genkendes fra alle dele af samfundet.   

Dagbladet BT, der efter fusionen med gratisavisen Metroxpress kan se frem til færre fastansatte til en ringere løn, var forarget: »NU KAN HAN SCORE KASSEN«, lød overskriften på en artikel om, at Steffensen nu ikke længere ville være omfattet af DR’s loft på 300.000 kroner for indtægter ved foredrags- og ordstyrervirksomhed.

Hygge-Mads bliver til griske Guld-Mads, der nu – uden arbejdstidsregler og afspadsering – kan fare land og rige rundt og »score« en årsløn, der aldrig kommer i nærheden af en mediechefs og er milevidt fra de tocifrede millionbonusser, som nogle af erhvervslivets tungeste drenge scorer oven i deres millionlønninger uden at gøre andet end at passe deres arbejde.

TV 2-studieværten Jes Dorph Petersen skrev rammende på Facebook, at »BT vælger den som oftest anvendte og derfor ikke overraskende ’lidt ondt i røven’-vinkel«. Dorph tilføjede, at BT også kunne have kørt med en anden vinkel: »Mads Steffensen har valgt at klare sig selv uden pension og fast indtægt«.

Og han har ret, fordi dagbladene oftest vælger den kritiske vinkel, når det drejer sig om DR. Det handler jo om vores licenspenge.

En tredje kunne have været, at DR nu sparer både et personalenummer og alle de udgifter, der er forbundet med en fastansættelse. Og hvis DR-ledelsen meget fornuftigt kunne finde på at variere deres brug af studieværter i stedet for at satse det meste af butikken på en enkelt mand, kunne man måske både spare penge og give nye talenter bedre muligheder.  

Lasse Jensen er mediejournalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Steffen Gliese
    Steffen Gliese
  • Brugerbillede for jørn andersen
    jørn andersen
  • Brugerbillede for jørgen djørup
    jørgen djørup
Steffen Gliese, jørn andersen og jørgen djørup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Maj-Britt Kent Hansen
Maj-Britt Kent Hansen

Tv-værter man ser i tide og utide er en særdeles trættende tendens. Om det er Mads Steffensen, Adrian Hughes eller Abdel Aziz Mahmoud gælder, at det ender med at handle mere om værten end om programmet.

Kim Houmøller, kjeld jensen, Steffen Gliese, Henrik Petersen, Torben Kjeldsen, Anders Reinholdt, T. Pedersen, Anders Hede, Arne Lund, Hans Aagaard, Ruth Gjesing, Benny Jensen, Christian de Thurah, David Zennaro, Hanne Ribens, Vibeke Rasmussen, jørn andersen, Anne Eriksen, jens peter hansen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jesper Frimann
Jesper Frimann

Grunden til at jeg har taget springet og blevet 'Selvstændig Konsulent', Freelancer kald det hvad du vil, er bla. pga. fleksibiliteten.
Men det man laver/kan skal helst være en mangelvare, det gør tingene lidt nemmere.

// Jesper

Brugerbillede for Anne Eriksen

Jeg behøver ikke at se mere til ham end nu - og det gælder også de andre...
Heldigvis er man fri for optræden i "Vejret" indtil videre - narcissismens tidsalder brager derudaf. Dog kunne jeg godt bruge licenspengene til andet - et frit valg.

Brugerbillede for Jesper Frimann
Jesper Frimann

@Steen Sohn
Jo det kan jeg da.
Men det bliver nok ikke det store, en total Cloudbaseret virksomhed med hjemmeside, kalender, mail , bankkonto m.m. er jo ikke mere 50kr om måneden.

Jeg har selvfølgelig et kontor i mit hjem, men mange regler er lidt .. ja.. underlige. Jeg ville f.eks. gerne have et separat telefon nummer til firmaet, men jeg gider ikke 2 telefoner, så jeg tænkte en dual sim telefon, med både privat nummer og så firma nummer, hvor jeg og firmaet afholder halvdelen hver, til telefonen og så to forskellige numre. Men det har jeg ikke kunne finde dokumentation for at skat vil acceptere. Så ja..

Men jeg skal jo også have nogle penge ind i firmaet. Og jeg har ikke tænkt mig at underbyde markedet.

// Jesper

Majbritt Nielsen, Anne Eriksen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Viggo Okholm

Forargelsen er stor, men ingen beskriver en snus om hvad I tror Mads tjente og kommer til at tjene sådan ca. Jeg har faktisk ikke en anelse, men vil tro de fleste vel tjener mellem 500000 og 750000,lidt mindre end en berømt idrætsmand.

Brugerbillede for Benny Jensen

Jeg er sikker på, der står uanede mængder af friske journalister klar til at tage over. Sikkert også billigere.

Brugerbillede for Peter Jensen

Man ændrer selfølgelig kun i sit ansættelsesforhold, hvis det kan betale sig. Muligheden for bi-job er sikkert en del af forklaringen, men næppe den eneste. Man kunne bemærke, at Abdel Aziz Mahmoud faktisk så ud til at fylde endnu mere på DR’s sendeflade, efter at han forlod sin faste stilling, og det vil næppe blive anderledes med Mads Steffensen. Det er lidt paradoksalt.hvis man arbejder lige så meget, eller mere for en arbejdsgiver som man har opsagt sin stilling hos. Den mest nærliggende forklaring er vel, at man kan tjene flere penge på denne måde. At man kan sælge sine ydelser til de enkelte opgaver, til en pris der samlet klart overstiger den faste løn man ellers ville have fået. Her er måske endnu et område, hvor man kunne undersøge om DR bruger sine penge rimeligt. Hvis DR satser på i højere grad at benytte freelancere, burde man kunne forvente, at det også afspejles i en større variation i persongalleriet.

kjeld jensen, Anne Eriksen, Hans Aagaard og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for ole rasmussen

Det gør mig harm, at en person som bliver kendt for det offentliges regning, takker af ved at dreje nøglen om. Han vil sikkert være sin egen herre, bestemme selv som andre før ham, men fortsat at bruge ham for licenspenge er en Depardieu. Han tjener styrtende, eller gjorde, på sin status i Frankrig. Investerer i Belgien, for som gammelfed at tage russisk statsborgerskab så han kan komme omkring sit eget lands regler. Det er ikke at hygge, men at moppe og det Mads god til.

Brugerbillede for Ruth Gjesing

Misundelsen kender åbenbart ingen grænser. Jeg har personligt undret mig lidt over Mads Steffensens opgaveportefølje i DR. Forhåbentlig kommer vi til at se lidt mindre til ham fremover; jeg synes fx, at han nogle gange er lidt for lummer i Kender du typen.

Brugerbillede for Rikke Nielsen

Heldigvis er Mads Steffensen i sin gode ret til at gå freelance. Han skylder ingen noget som helst - og han er da slet ikke bundet af licenspengene, hvad er det dog for noget vrøvl. Som alle andre har han passet sit job og er blevet betalt for det. Skulle han kunne tjene lidt ekstra som freelance, også selvom han nu selv skal betale uddannelse, ferie og sygdom, så under jeg ham gerne det.

Brugerbillede for Peter Bækgaard
Peter Bækgaard

Held og lykke til Mads. Han er lige så fri til at etablere sig som selvstændig som alle andre. Så må tiden jo vise om interessen for ham holder ved.
Jeg har nu haft mange sjove radiostunder med ham om lørdagen, men om det ligefrem er journalistik på højt plan, det synes jeg nu ikke.

Jeg ser altså TV (er ikke på fancy kanaler) for udsendelsens skyld, ikke værtens skyld, tror de det mon?

UUUH, lige nu på DR1 - Sisse Fisker og 2 livsstilseksperter lander med helikopter et helt hemmeligt sted i Danmark - "Har I lyst til at tage på tur med mig"? - Jamen, det har de da...

En vingård og en knægt fra New Zealand, "what brought you to Denmark"? - Så smager vi på vinen - en jordbærkageeeee, sig mig hvilken slags underholdning/ oplysning er det - så rammer knappen!...

Brugerbillede for Viggo Okholm

Ja det er tilladt at slukke og man kan gå på andre kanaler og på TV 2 har de stort set sammen skabelon ind imellem bare garneret med reklamer er det mere spændende. Jeg indrømmer blankt jeg ser /vi ser en del af de udsendelser som her gøres til grin på DR1,lidt på DR2 og Lidt på DR K så er vi dækket, TV 2 ses kun sporadisk. Men som en skriver er det helt legalt at forsøge sig som free lancer.

Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Godt det ikke er i 70'erne - dengang var det pinligt at indrømme at man så fjernsyn hvis man var med i Informationssegmentet, og i dag er det helt ok at give sig til kende i petitstoffet!

Jeg synes det er synd for Mads Steffensen hvis han kun tjener 1-2 millioner på at spørge " ...hvordan har du det med at ..." manden er jo velbegavet og det må kede ham gudsjammerligt?

Brugerbillede for Majbritt Nielsen
Majbritt Nielsen

Henrik Brøndum
15. februar, 2017 - 21:04
I det mindste har hans så råd til at gøre noget der interessere sig i sin fritid som er udfordrende. ;) Det er en god situation at være i. Modsat at være bundet til en stilling man ikke tør forlade af frygt for hvad der kan ske.

Brugerbillede for Jens Winther

Mads Steffensen...I couldn't care less...!

Det er egentlig tragisk, at man skal læse om noget så inderligt ligegyldigt i en avis som Information. Jeg troede lige et kort øjeblik, at jeg ved en fejl var kommet til at læse Se & Hør, men det er faktisk Information.

Brugerbillede for Marie Jensen

Jeg kender ikke til Steffensens økonomiske forhold, men at kalde hans stilling for prekær, er lidt søgt. Prækariatet er ikke selvstændige med godt indtægtsgrundlag men freelancere, time- og projektansatte og vikarer, der ikke selv har valgt at have en usikker tilknytning til arbejdsmarkedet. Tilhører man prækariatet kan man ikke nødvendigvis forstå folk der forlader et godt fast Job, med pension og frynsegoder, skulle jeg hilse og sige.

Moppe Mads gør jo som de fleste, udnytter systemet til egen fordel. Det er den trend han repræsenterer med stor succes. Men kald det ikke Hygge.

Brugerbillede for Peter Bækgaard
Peter Bækgaard

Hvordan udnytter man systemet i den her sammenhæng?
Mig bekendt er man ikke pr. Definition førstevalg til noget bare fordi man er selvstændig. Hvis man hyrer en ekstern vært så må det være pga. Visse kvalifikationer og popularitet, og hvordan kan det kaldes at udnytte systemet? Systemet kan jo lade være med at hyre ham ind.

Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Jeg mener, Information kunne jo også spørge Mads hvorfor han gør som han gør. Måske handler det mere om lysten til at være sin egen herre (det kan man jo håbe) end om penge? Vi ved det simpelt hen ikke. Personligt håber jeg Meyerheim får det ud af ham, for jeg har omsider overgivet mig til Charlie, fordi jeg er lidt træt af at se de samme profiler igen og igen på DR og såmænd også på TV-2. Jeg blev dog lidt skuffet for Charlie er ligeså slem som de andre kanaler til at genudsende, men det er en anden snak.

Brugerbillede for Henrik Petersen
Henrik Petersen

Gaaaaaaaaab.

Problemet er, at der i Danmark tilsyneladende kun findes ca. 10 skuespillere og 10 journalister - det er de samme mennesker vi ser glide hen over skærmene hele tiden - dødkedeligt.

Forøg antallet til 100 + 100. Når diverse hestetransporter er trukket fra, så er der rigeligt råd til at udvide staben. En skuespiller eller en journalist behøver ikke tjene millioner.

Brugerbillede for Jørgen Rink

Hvor er det godt at Mads forlader DR - for fremtiden er jo ikke der - .
Men i en politisk karriere - mon ikke de konservative kan tilbyde en sikker plads på tinge - eller hvad med Liberal alliance - Mads er jo ekspert i petit og l at komme med forslag på de store små problemer som har optaget befolkningen i årevis.. der må være tale om et sikkert valg!
Kom så med tilbuddet Christiansborg..

Bækgaard skrev . "Hvordan udnytter man systemet i den her sammenhæng?" Vi kan vel være enige om at systemet betales af licensen, en universel skat på medie forbrug. Er du rig eller fattig skal du betale til systemet. Jeg har selv 7.000 efter skat. Det er systemet som skaber din karriere, og hvis reglerne er mangelfulde, så kan de udnyttes. Det er det jeg oplever. Personlig kender jeg kun den omtalte Hygge Mads fra Kender du Typen på DR 1, som er et af DRs mange stereotype programmer, hvor Mads mopper mere end han hygger. Ikke mindst den sidste ankommende får så hatten passer. Men det handler vist mere om studieværten og ikke så meget om de som leverer varen, deres hjem. Det er så sjov omvendt når vi hører om auktionshuset, hvor DR gør en rigmand til studievært. Det opnår jeg nok aldrig.

Brugerbillede for Erik Jensen

Det siges, at Mads har forsøgt at komme ned i arbejdstid, men at DR ikke har kunnet give ham den mulighed. I sidste ende har manden så besluttet at fravælge den gode sikre løn og pension, for at være frit stillet og få mere tid med sin familie. Efter min mening et yderst begave valg.
Jeg har bare fået det fortalt af én der kender ham, men måske passer det slet ikke?

Brugerbillede for Vibeke Rasmussen
Vibeke Rasmussen

"Fidel" kaldes han i indlægget. Ja, grænsende til det servile, når han står der, altid gnidende sig i hænderne. Så ham har jeg for længst måttet vælge fra. Samtidig med at jeg har undret mig over, hvordan han er blevet så populær. Men ok, smag og behag …

Noget andet der kan undre, som flere allerede har været inde på: Hvorfor dyrker DR i dén grad værterne? Blandt mange irritationsmomenter, hvad dét angår, er værternes evindelige indbyrdes henvenden sig til hinanden med kun fornavn i TV-Avisen: "Jesper hvordan bliver vejret i morgen, tak for det Tine, Mette og Mikkel, hvad har I til os i aften" etc. Godt nok er vi, publikum(!), kun med på en kigger, men der er til tider lidt for meget 'lukket fest' over det.

DR`s P1 følger godt med - hvis jeg ikke tager fejl, så er der sommetider 3 på én gang? - Selvom jeg ikke synes, at jeg er specielt tungtopfattende, så kniber det med koncentrationen, når der lukkes op for sluserne og konkurrencen om, hvem der får flest point, begynder...

Vibeke Rasmussen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar