Læserbrev

Det er mit job at blande mig

Debat
4. februar 2017

Af læge Thomas Emil Christensens meget vrede kronik »Christiansborg er sundhedsvæsenets fjende« (den 30. januar) må man forstå, at sundhedsvæsenet ligger i ruiner, og at folketingspolitikerne – i særdeleshed jeg – er idioter. Christensens indlæg er en uskøn blanding af dommedagsprofetier, frådende DF-had og enkelte relevante pointer.

Selvfølgelig er der problemer i det danske sundhedsvæsen. Ligesom der er i alle andre lande. Men jeg kan ikke genkende billedet af, at vores sundhedsvæsen skulle være på sammenbruddets rand. Med de seneste finanslove er der afsat yderligere milliardbeløb til sundhedsområdet.

Blandt andet med fokus på at løfte kræftbehandlingen. Over de kommende år står nye, moderne supersygehuse klar. Og Dansk Folkeparti har igennem lang tid haft særlig fokus på at nedbringe overbelægningen, som Christensen ganske rigtigt fremhæver som et problem.

Derudover kaster Christensen sig ud i et længere angreb på min person. Han mener, at jeg blander mig for meget og stiller for mange spørgsmål. Der må være noget, som Christensen har misforstået. Det er faktisk mit job at blande mig. Og spørgsmål til ministrene er et af de vigtigste redskaber, folketingspolitikere har til at kontrollere regeringen og myndighederne og afkræve dem svar.

Det er helt hen i vejret, når Christensen betegner det som chikane. Jeg hører tværtimod ganske ofte fra læger, der er glade for, at jeg blander mig. Og hvis det værste, Christensen kan grave frem om mig, er en syv år gammel artikel, hvor jeg kom til at udtale mig lidt for generaliserende om sygehusenes venteværelser – så lever jeg nok også med det.

Hvis jeg skal fremhæve et område, hvor jeg måske er enig med Christensen, så er det i forhold til det overdrevne fokus på måltal og årlige effektiviseringskrav i styringen af sundhedsvæsenet. Vi skal have langt større fokus på kvalitet frem for kvantitet i sundhedsvæsenet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Liselott Blixt

Du skriver: 'Men jeg kan ikke genkende billedet af, at vores sundhedsvæsen skulle være på sammenbruddets rand. Med de seneste finanslove er der afsat yderligere milliardbeløb til sundhedsområdet.'

Du har sikkert hørt om den voksende politikerlede(?). Dit indlæg her - og i særdeleshed det citat jeg har klippet - får mig til at blive nysgerrig efter om DF mon har en strategi for at komme denne politikerlede til livs. Og i bekræftende fald kan du så måske lokkes til at offentliggøre den her?

Min nysgerrighed hænger sammen med, at det citerede er med til at vedligeholde min helt egen personlige politikerlede, fordi jeg igennem snart rigtig mange år har kunnet konstatere, at når politikere siger, at der er tilført dette eller hint område et eller andet milliardbeløb, så er det som regel et udtryk for, at området igennem længere tid er blevet nedskåret med endnu større milliardbeløb - vel at mærke uden, at den information bliver delt ved samme lejlighed. Så jeg tænker umiddelbart også at det er tilfældet i denne sammenhæng - selv om jeg ikke konkret ved det (jeg har heldigvis andre interesser end at følge med i sundhedsområdets økonomiske 'detaljer').

Jeg mener, det giver jo den pågældende gavmildhed et noget andet skær, hvilket bidrager til mit personlige politikerlede.