Kære Inger Støjberg
I dag kunne jeg til min forbløffelse læse, at du udtalte dig om en familie, der er mine klienter i JuraRådgivningen. Du konkluderer, at de er griske, og spørger dig selv, hvad en familie som denne egentlig vil her.
Som partsrepræsentant synes jeg naturligvis, du burde have sat dig ordentligt ind i sagen, før du og Tårnbys borgmester Henrik Zimino (S) valgte at fare frem med urigtige påstande i pressen.
I sommeren 2015 kom en niårig pige til Danmark med sin onkel og tante og deres tre børn. I BT skriver du, at det er almindeligt, at børn sendes af sted som ’spydspids for at søge om familiesammenføring med resten af familien’.
Min erfaring fra flere hundrede sager og endnu flere møder med flygtninge er, at det ikke er en smart og beregnende strategi, når børn sendes i forvejen. Det handler tværtimod om at få flest muligt i sikkerhed.
Lever man i krig og er man hver dag bange for, hvem der bliver det næste offer, må man træffe valg, som du og jeg knapt har fantasi til at forestille os. Det er kostbart at betale menneskesmuglere for at komme til Europa. For mange er det umuligt.
Denne familie har øjnet en spinkel chance for at få alle i sikkerhed ved at tage afsked med deres datter uden at ane, om de nogensinde skulle se hende igen. Det er ikke beregning. Det er dyb menneskelig ulykke.
Da pigen får asyl i Danmark, søger hun om familiesammenføring med sin far, sine to søskende og sin bedstemor. I efteråret 2016 ankommer hendes familie til Danmark – mere end to år efter de så hinanden sidst.
Her begynder problemerne og her kontakter familien JuraRådgivningen. Onklen og tanten, deres tre børn og den lille pige bor i en lejlighed i Tårnby Kommune. Fordi pigens far, bedstemor og søskende ikke kommer til Danmark som asylansøgere, men som familiesammenførte har kommunen ikke pligt til at finde bolig til dem. Det er dog væsentligt at hæfte sig ved, at det ikke drejer sig om en helt almindelig familiesammenføring, men om traumatiserede mennesker på flugt fra Syrien.
Min erfaring med andre kommuner siger mig, at det er kutyme, at de i den situation er behjælpelige med at finde egnet bolig. De ved godt, det handler om sårbare mennesker i en helt særlig situation.
Og de er til fulde klar over, at hverken et barn på ni år eller en flygtningefamilie uden netværk i Danmark vil være i stand til at finde en bolig på egen hånd. Især ikke da de skal blive i den kommune, de er ankommet til, og altså ikke må søge bolig i den anden ende af landet.
Tårnby Kommune valgte imidlertid at holde fast i, at de ikke ville hjælpe, da de ingen forpligtelse har. Derfor havde pigens familie ikke andet valg end at rykke sammen i onklens lejlighed, der egentlig var for lille. Fire voksne og seks børn under tolv år. Mennesker, der i forvejen var maksimalt pressede. I mine ører lyder det som opskriften på en fiasko.
Vi rettede derfor i JuraRådgivningen henvendelse til Tårnby Kommune i håb om at kunne nå til en forståelse. Det lykkedes ikke. Efter en udsigtsløs dialog med kommunen anbefalede jeg som deres juridiske rådgiver familien at søge asyl.
I en artikel i BT vil Henrik Zimino ganske vist ikke udtale sig om den konkrete sag, men siger, at han fik mistanke om, at der »foregik noget suspekt«, og at han derfor rettede henvendelse til dig. Det undrer mig meget, at han siger sådan. Og det undrer mig, at du går med på den.
Der er intet som helst suspekt ved den fremgangsmåde: Flygtninge fra Syrien får asyl, fordi der er krig i deres hjemland. Eftersom det var mig, der rådede familien til at søge asyl, undrer det mig endnu mere, Inger Støjberg, at du bruger det som eksempel på, at flygtninge er »utrolig velinformerede om vilkårene i Danmark, og at der bliver spekuleret i det«. Det kan jeg garantere dig for ikke er tilfældet.
Kort efter ansøgningen vurderede Udlændingestyrelsen som forventet, at der var grundlag for at tildele familien asyl som konventionsflygtninge. Til gengæld passer det ikke, når du skriver, de kom foran i boligkøen af den grund.
Tårnbys borgmester valgte nemlig at gå til dig, der udstiller mennesker i nød og kalder dem griske, fremfor at hjælpe mennesker, som han har pligt til. Det er svært at slippe mistanken om, at han håber, du vil gennemtrumfe en ændring af reglerne, så han med retten på sin side fortsat kan nægte familien hjælp til at finde en bolig.
Under alle omstændigheder er de stadigvæk slet ikke opført i nogen som helst boligkø. Pigen og hendes familie bor stadigvæk i den samme lejlighed. Alligevel kan jeg læse i BT, at du har sat dit ministerium i gang med at finde ud af, hvordan man kan sætte en stopper for, at familiesammenførte, der ændrer status til flygtninge, har ret til at få en bolig.
At en integrationsminister udtaler sig uden at sørge for at have tjek på fakta, undrer mig. At en integrationsminister og en borgmester i fællesskab bruger en meget sårbar familie til at retfærdiggøre og fremme en politisk agenda om at indføre så mange stramninger på flygtningeområdet som muligt, synes jeg, er direkte forkasteligt.
I mine øjne er det udtryk for ubegribelig smålighed og ureflekteret hetz mod en befolkningsgruppe, der har meget ringe muligheder for at svare igen.
Skal du endelig klandre nogen for denne fremgangsmåde, er det JuraRådgivningen og undertegnede og bestemt ikke familien. De flygtninge, jeg møder, er taknemmelige for at være i sikkerhed.
De er ydmyge og nøjsomme og parate til at arbejde hårdt for at falde til i Danmark. Derfor vil jeg gerne invitere dig, Inger Støjberg, til at komme og besøge os i JuraRådgivningen.
Det vil dels kunne korrigere din opfattelse af mennesker, som du mener en masse om, men åbenlyst kender så dårligt, dels give dig et klart indtryk af de menneskelige omkostninger ved dit skrivebordsarbejde og dine ideologiske valg.
De bedste hilsner
Asrin Mesbah
Hva' Faen er det for et land vi lever i....................
// Jesper
Det er Tulle-Løkkeland såmænd
ministeren har selv udtalt at hun ser det som sin vigtigste opgave at gøre det utålelig for "indvandre" at være i dk men nu stemmer jeg heller ikke på det fremmedforskrækkede parti men godt indlæg til belyse problem stillingen
Det vil dels kunne korrigere din opfattelse af mennesker, som du mener en masse om, men åbenlyst kender så dårligt, dels give dig et klart indtryk af de menneskelige omkostninger ved dit skrivebordsarbejde og dine ideologiske valg.
Det vil det næppe!
Det er netop derfor at Inger Støjberg blev gjort til "integrationsminister", fordi hun har ved mange lejligheder bevist at hun er urokkelig i hendes fordomme og forskruede menneskesyn.
Eller er her nogen der tror at hun er blevet minister pga. hendes kvalifikationer og evner for at kunne fremme integration for mennesker af anden etnisk herkomst end dansk?
urokkelig i sine fordomme
Inger Støjberg er ansat til at være Inger Støjberg.
https://www.facebook.com/gorillamediadk/videos/1856600327954091/?hc_ref=...
Kære Asrin Mesbah
Tak, for de oplysende fakta, skrevet i et kultiveret sprog, som man kun kan misunde dig.
Min normale opdragelse forventer, at både borgmesteren og ministeren samt eventuelt BT kommer med en undskyldning.
Men tiderne er ikke normale, så den kommer ikke, med garanti.
Denkorteavis.dk griber hurtigt muligheden og fortsætter i samme skure. http://denkorteavis.dk/2017/ny-et-barn-pa-9-ar-far-asyl-og-skaffer-deref...
Fanatiske mennesker lytter ikke, men fastholder, så en undskyldning er ikke mulig.
Endnu engang tak Asrin Mesbah
Med venlig hilsen
Peter Hansen, Dragør
Det har jo været en pause siden Inger Støjberg sidst fik sendetide, så hun kunne godt finde på at stille sig op i JuraRådgivningen og forsøge at kvaje sig til lidt gratis taletid, men om hun kan korrigeres i sit menneskesyn, må være yderst tvivlsomt.
Asrin, tak for dit indlæg og din store indsats for vores allersvageste i dette samfund.
Jeg har også brug for at sige tak til Asrin for et fantastisk og sobert indlæg og for at arbejde for de mest udsatte mennesker.
Det er jo fuldstændigt grotesk at kalde mennesker 'griske', fordi de gerne vil have et sted at bo! Ud fra det synspunkt er vi alle 'griske'.At en 'socialdemokratisk' borgmester finder det 'suspekt', at en familie med rette bliver anerkendt som flygtninge, siger jo en del om, hvor det såkaldte socialdemokratis parti har bevæget sig hen. Desværre er den såkaldte integrationsminister så hårdkogt, at alle seriøse argumenter preller af på hende, og det ville næppe gavne at aflægge et besøg i Jurarådgivningen. Med den modbydelige mentalitet, hun lægger for dagen, kunne man snarere frygte, at hun ville forsøge at stikke en kæp i hjulet for Rådgivningens arbejde.
Tak Asrin Mesbah for at bringe menneskelighed og anstændighed ind i debatten, på en meget trist baggrund. Jeg håber minister og borgmester læser dit indlæg og tager imod dit tilbud i stedet for at reagere på autopilot.
Mange venlige hilsner
Tine Holm
Denne familie har øjnet en spinkel chance for at få alle i sikkerhed ved at tage afsked med deres datter uden at ane, om de nogensinde skulle se hende igen. Det er ikke beregning. Det er dyb menneskelig ulykke.
Da pigen får asyl i Danmark, søger hun om familiesammenføring med sin far, sine to søskende og sin bedstemor. I efteråret 2016 ankommer hendes familie til Danmark – mere end to år efter de så hinanden sidst.
Jamen hun får jo den familiesammenføring, som hun angiveligt ansøger om.
Vel talt, Asrin!! Det er betryggende, der findes professionelle som dig!!!!
Kære Asrin,
Sikke et velskrevet og vigtigt indlæg i debatten! Hvor er jeg glad på familiens vegne over, at de mødte dig, og at du har kunne hjælpe dem videre i et system, der desværre tydeligvis ikke formår at sætte sig ind i de udfordringer, familien har måtte tackle. Jeg håber, de snart får en bolig og går mod lysere tider.
Mange hilsner fra Annemarie
Den uhyggelige mangedoblede personage med forbogstaverne I.S.(!), har måske en forkert stillingsbetegnelse - burde den ikke være "eksklusionsminister"? Bag de brune øjne gemmer der sig en djævel uden sidestykke - hvordan kan en regerings øvrige medlemmer acceptere dette, uden fordi de er af samme skuffe? Hvornår vågner befolkningen op og bruger øjnene til at se og ørerne til at høre?
Kommunen har brug for hjælp til at huse flygtninge, da der er betydeligt pres på de midlertidige boliger og et akut behov for at udvide antallet af disse. Det skyldes, at Tårnby har modtaget flere flygtninge og i 2015 skal kommunen tage imod ca. 99 flygtninge. Der er tale om en ekstraordinær situation, som kræver en særlig indsats.
Kommunen har brug for hjælp til at huse vores nuværende og kommende flygtninge. Kommunen gør alt, hvad der kan gøres for at give den hjælp, de har brug for. Det ændrer desværre ikke på, at kommunen ikke har nok midlertidige boliger at placere flygtninge i. Lige nu har kommunen midlertidige boliger fordelt ud over kommunen, men da det ikke rækker, har kommunen været nødsaget til at indlogere nogle af vores flygtninge på hoteller og campingpladser. Det er både en dyr og uhensigtsmæssigt løsning og samtidig er det et ganske stort problem for den enkelte flygtnings integration, at der ikke er mulighed for at falde til ro i egen bolig eller værelse.
Sådan skriver kommunen Tårnby.
Jeg har læst et sted, at man i Aalborg har bygget 4000 ungdomsboliger i de sidste fem-seks år, så studerende ikke mangler et sted at bo. I modsætning til Aarhus og København, hvor folk sover på hinandens sofaer. Havde lokalpolitikerne været lidt på forkant med boligsituationen, havde de ikke stået med dette pludselige boligproblem, som jo har været der hele tiden, blot er det nu blevet værre.
Og det er da i hvert fald ikke flygtningenes skyld, at der i mange, mange år har manglet billige boliger.Der har faktisk været bolignød i Hovedstaden lige så længe jeg kan huske. Så hvis flygtningesituationen kan få politikerne op fra deres skatteyderbetalte sofa og i gang med at bygge flere boliger, er det da en god ting.
Tjener man ikke penge på at skrive blogs på Ekstra Bladet? Sker det i arbejdstiden? Har ministeren direkte økonomisk interesse i at provokere og få opmærksomhed (ud over genvalg)?
Kan en familie i Syrien have særlig grund til at frygte hvad, der inden for få år kunne være sket med en 7-årrig pige og derfor lade hende rejse først?
Tak til Jens Peter Hansen for at nuancere debatten om Tårnby Kommunes umenneskelighed.
Vi skal tage imod flygtninge fra Syrien i det omfang, et lille land som Danmark kan rumme dem.
Tusind tak Asrin for et fantastisk indlæg, der nuancerer og menneskeliggør debatten med præcise fakta om sårbare mennesker på flugt og de vilkår, de må kæmpe med i Danmark. Det er familiens redning, at de har mødt dig, som vil kæmpe for deres sag og rettigheder. Jeg er målløs over, at Inger Støjberg og Tørnbys borgmester er gået i alliance om, at nedbryde en sårbar familie. Jeg ønsker alt det bedste for den syriske familie og for din kamp for deres rettigeheder.
Nej, en 9 årig pige er selvfølgelig ikke grisk eller grådig på den led- og deres fortaler i hvertfald ikke på egne vej - men er det absolut på familiens navn. læg mærke til forfatterens navn.
Familien har helt bevist sendt deres lille pige afsted med andre mennesker for at hun kunne agere spydspids og kalkuleret med et eventuelt tab (hun er sikkert nok "kun" en pige). De får rent faktisk deres opholds tilladelse - men gud bedre om de kan holde ud at stå i almen bolig kø i de antal år som det ellers kræves af landets borgere - jammen - vi søger da bare asyl, så er den kringlet!
Hvor mange grænser har den lille pige passeret på vejen her op?
Jeg bryder mig ikke om Støjbjerg, men for mig set har hun ret i velfærds shopping