Læserbrev

Kan en antropolog være skizofren?

25. februar 2017

Mads Gade Hansens kronik »Kan tøjvalg være skizofrent? Kan en holdning? Er du det måske?« (den 17. februar) om den udbredte brug af betegnelsen skizofreni gjorde et stort indtryk på mig både personligt og professionelt.

Først den personlige side af sagen: Jeg er søn af en svært skizofren far, som – siden jeg kan huske noget som helst i denne verden – skiftevis mente, jeg var allieret med de blå mænd, der forfulgte ham, og forsikrede mig om, at jeg nok skulle klare den. Inden han døde for 14 år siden, sagde han det samme til min halvandetårige søn: Du skal nok klare den.

Professionelt er jeg musikantropolog. Musikantropologisk forskning handler om at forstå andre musikkulturer. I den bestræbelse bringer vi en særlig antropologisk forståelse af den skizofrene tilstand i spil. Det betyder, at når man er på feltarbejde, så lever man sig ind i de andres musikkultur i sådan en grad, at man en overgang mister sit udgangspunkt.

Det kalder vi en bevidst tilnærmet musikkulturel skizofreni. Sådan taler vi om den erfaring, vi gør os, når vi prøver at forstå andre slags musik og livsopfattelser, som vi ellers ikke fatter en pløk af.

Det giver fagligt set god mening, men samtidig har jeg altid overvejet, om der ikke var et problem ved betegnelsen: Kan vi som antropologer uden videre bruge termen skizofreni – der er en reel sindslidelse hos mange – som betegnelse for et kulturmøde, hvor man hverken ved op eller ned? Og hvad skal vi så ellers kalde den splittelse, vi oplever på vores krop og begrebsapparat, hvis ikke skizofren?

Måske er brugen af begrebet skizofreni i antropologien en slags sygeliggørelse af forskerens personlige engagement i sin forskning. Eller måske hjælper begrebet mig bare til at forstå noget om mit arbejde, jeg ikke gjorde før – og det er måske ikke så skidt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu