Læserbrev

​​​​​​​Lad Europa-flaget vaje på Christiansborg

Debat
22. februar 2017

Så er der forbrødring i Folketinget fra Enhedslisten til Dansk Folkeparti om, at Dannebrog fremover skal vejre permanent i folketingssalen.

Tillykke med det – så må der også være plads til Europa-flaget.

Flaget med de gule stjerner på en blå baggrund symboliserer frihed, fred og samarbejde. I andre europæiske lande skammer man sig ikke over det. Her vajer EU-flaget ved siden af det nationale flag på offentlige bygninger.

Der er tale om en tradition, som understreger den kendsgerning, at nationalstaterne i Europa i dag er en del af et større fællesskab, både politisk, økonomisk, kulturelt – og ikke mindst menneskeligt.

Desværre er det, som om vi danskere lider af berøringsangst. Vi holder os for øjne og ører, prøver at fortrænge EU og håber, det hele driver over. Som et lille stammefolk langt mod nord, der forsøger at holde de fremmede på afstand så længe som muligt. Konservative og reaktionære kræfter spiller dygtigt på disse følelser – på fordomme og frygten for det ukendte.

Det er på høje tid, vi får gjort op med det.

Europa-flaget skal naturligvis ikke erstatte Dannebrog, og vi skal ikke sætte en ny ’euronationalisme’ i stedet for den gammeldags nationalisme.

Mit ønske om at vise Europa-flaget er heller ikke et forsøg på om som en anden flommeeuropæer at signalere, at alt, hvad der kommer fra unionen, er lutter lagkage. Men EU-samarbejdet er skrøbeligt og under pres i disse år: internt med Brexit og nationalistiske regeringer i Polen og Ungarn. Og udadtil med en aggressiv Putin og en uforudsigelig Trump.

Der er mere end nogensinde behov for, at vi vedkender os vort europæiske tilhørsforhold.

Derfor sender jeg nu denne opfordring til Folketingets formand om at lade Europa-flaget vaje i salen ved siden af Dannebrog.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Søren Nørgaard

Skriv gerne mig på som støtte til forslaget.

John Christensen

Hæng det hellere på på Industriens Hus ved Rådhuspladsen.

Det hører ikke hjemme i Folketinget, eller på Christiansborg.
Det gør de tre kongekroner på toppen af tårnet i øvrigt heller ikke, men det gør ikke sagen bedre - tværtimod!

EU, forstået som den politiske union, overlever næppe det indeværende årti - så spar på krudtet!

Det er ikke noget der hedder Europa-flagget. Og Europa er ikke identisk med EU. Det var det faktisk hellere ikke, hvis samtlige europæiske lande var medlemmer af EU. Europa er et kontinent, eller ihverfald en verdensdel, siden det jo geografisk ikke er adskilt fra Asien. EU er en merkantil og politisk union, eller hvad man nu vælger at kalde det.
Iøvrigt, hvis det er så vigtigt med disse flag, skal så ikke også de grønlandske og færøske flag op?

Ole Christiansen

Jeg synes det pynter gevaldigt med dannebrog i folketingssalen. Nu skal vi bare have fjernet de der forstyrrende hvide streger........