Prøv at forestille dig, at du havde givet flere millioner af din arbejdsgivers penge til dine venner for nogle svagt definerbare konsulentydelser. Og at nogen så fandt ud af det.
På alle normale arbejdsplader havde det medført øjeblikkelig bortvisning, politianmeldelse, erstatningskrav og en ødelagt karriere, men ikke hvis man er afdelingschef i – og hold nu fast – Rigspolitiet.
Her har Bettina Jensen på bare tre år udbetalt 43,3 millioner kroner til sine tre konsulentveninder, uden at ydelserne kom i lovpligtige udbud.
Mere end 4 millioner kroner blev udbetalt, uden at der blev indgået en eneste skriftlig kontrakt. På bare et halv år fik en konsulent udbetalt 4,6 millioner kroner for »rekrutteringsydelser«, mens en anden fik 2,6 millioner kroner for arbejde, der endnu ikke var udført!
På alle normale arbejdspladser havde der været en chef, der holdt øje med, at reglerne blev fulgt. Men ikke i Rigspolitiet. Her sidder nemlig vicepolitimester og sekretariatschef Mette Tjalve, der kender Bettina Jensen og de tre forgyldte konsulenter fra deres fælles fortid i DR. Tjalve har dækket over miseren ved, at splitte opgaverne op på forskellige år.
Det betyder ifølge formanden for Transparency International, Knut Gotfredsen, at man forsætligt har undgået at sende opgaven i udbud. Som loven ellers kræver.
Det værste er dog reaktionen hos Rigspolitet, der som offentlig institution ikke alene skal passe på skatteborgernes penge, men som også skal bekæmpe kriminalitet. I første omgang forsøgte man at frikende sig selv i sin egen lille undersøgelse. Den blev dog undsagt af Kammeradvokaten. Alle aftalerne var ulovlige.
Konsekvensen for Betinna Jensen er – og her må du hellere sætte dig ned – en gensidig fratrædelsesaftale. Ifølge en aktindsigt, som netmediet journalista.dk har fået, får hun et halvt års løn med sig, hvilket beløber sig til 604.027,44 kroner. Hun er med andre ord blevet pænt betalt for at omgå de regler, hun var blevet sat til at forvalte efter.
Jeg arbejdede engang på en byggeplads, hvor mine kolleger var alt andet end Guds bedste børn. Generelt var det sådan, at man kunne få arbejde i byggebranchen trods plettet straffeattest, så længe det ikke var noget med vold eller narko. Men lige præcis det firma, hvor jeg var ansat, så også igennem fingre med den slags pletter.
Det medførte, at de fleste af mine kolleger enten havde en volds- eller narkodom. Eller begge dele. Mens min livserfaring bestod af gymnasiet, kendte de fleste af rødderne hinanden fra Vestre Fængsel eller en hashsmugling, der var gået i vasken.
De fleste var nogle flinke gutter, men jeg tror ikke, jeg overrasker nogen ved at sige, at de hverken blev bedre mennesker eller mindre kriminelle af at spjælde den. Alligevel mente både jeg og dem, at der måtte være en konsekvens, når man fucker up. Retsfølelsen krævede det.
Men hvordan harmonerer den retsfølelse med konsekvensløsheden i toppen? HK'eren Sven, der sad alene i SKAT og udbetalte 12,3 milliarder skattekroner til sleske svindlere, blev bortvist og politianmeldt. Og Svens chef? Ja, han fik 815.086,15 kroner i fratrædelsesgodtgørelse inden han begyndte på et nyt lederjob i det offentlige.
Vi får at vide, at det aldrig er muligt at placere et ansvar, men mon ikke dem på toppen ville opføre sig anderledes, hvis der eksisterede en bare teoretisk risiko for at få ørerne i maskinen?
Engang i 1700-tallet tabte en uheldig britisk admiral et søslag og blev efterfølgende henrettet. Han blev berømt fordi den franske oplysningsfilosof Voltaire skrev, at i England skød man en admiral fra tid til anden for at holde de andre til ilden. Det vakte nemlig ramaskrig i samtiden, for dengang som nu straffede man kun folk på bunden af samfundet.
Men det er værd at bemærke, at de britiske admiraler efterfølgende gjorde sig ekstra umage og vandt mange flere søslag. Måske var det meget motiverende at vide, at man ikke kunne slippe afsted med hvad som helst, selv om man var øverst i hierarkiet.
Niels Jespersen er cand.mag. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning
I de kristne fællesskaber der har man altid dyrket, at folk kan godt lave et fejltrin og blive tilgivet uden at politiet bliver blandet ind i det og jeg er sikker på det samme gælder i mange andre sociale fællesskaber for det bedre bogerskab. Disse udtaleser er efter min mening ganske almidelige: "Der er nogen der ikke egner sig til at sidde fængsel", "Ordentlige mennesker bør ikke kunne sættes i fængsel", "Fængsel er kun for rigtige kriminnelle der ikke passer ind i samfundet", Folk der angre og godt ved de har gjort noget forkert behøver ikke at komme i fængsel.
Jeg er lamslået. Godt nok skal vi jævnligt forholde os til vanvittige bonus- og aftrædelsesordninger for såkaldte topfolk i det private erhvervsliv - ordninger som på ingen måde kan stå i forhold til, hvad de har præsteret eller i forhold til det gængse lønniveau for alle andre, men dette er virkelig slemt. Det er højtplacerede folk i samfundsinstitutioner, hvis sigte bl.a. er at sikre, at regler overholdes og at retssamfundet fortsat kan bevares og udvikles. Har de mistet enhver sans for proportioner, disse folk, eller mener de selv, at de er for lavt lønnet? Det er desuden vildt uretfærdigt, at man kan går fri - med en god bonus - hvis man sidder i toppen, mens man bliver fyret og straffet, hvis man sidder længere nede eller i bunden. Det er uværdigt i et retssamfund, hvor alle - i princippet - er lige for loven. Og tager jeg nu meget fejl, at dette sker lidt for ofte over de seneste år? Denne erodering af de offentlige institutioner, privatisering, salg til skattely, folk i toppen, der svigter helt afgørende? Hvad er det, der gør disse ledere kvalificeret til at varetage ansvarsfulde job i offentlige institutioner, ovenikøbet af den slags, hvor ret og rimelighed burde overstige alle andre prioriteringer? Med den slags - som tilsyneladende almindelig praksis i disse lag - så kan vi godt sige farvel til velfungerende samfundsinstitutioner - og hvad har vi så tilbage? Jeg græmmes!! Og til slut: Hvor var det nu lige det politiske ansvar var henne i disse sager?
Det ved vi skam godt, men nu står det så også i avisen, og det var så det. Som sædvanligt.
Sludder.
"På alle normale arbejdspladser havde der været en chef, der holdt øje med, at reglerne blev fulgt."
Ja, men en medarbejder, der har fuldmagt til brug af flere millioner kr., bliver nok ikke bortvist men snarere forfremmet for køb af konsulentbistand til løsning af nogle opgaver, som virksomheden har gavn af. Chefen, der holder øje med, at reglerne bliver fulgt, har normalt mulighed for ændring af regler efter behov.
Dumhed og/eller korruption? Og hvem forsvarer fællesejet? De, der selv er 'førstevælgere', og som med deres 'asociale sammenhold' (c.v. jørgensen) underminerer samfundets fundament? Dumhed og korruption.
Tak til niels jespersen for at sige det, og tak til information for at bringe det - men hvad vil det ændre?
Vil det 'asociale sammenhold' blive stillet til regnskab? Vil deres kriminelle virksomhed fremover blive forhindret? Eller vil de underpriviligerede stadig med sengen på nakken og som 'nytte' jobs skruebrækkere være jaget vildt af det asociale sammenhold ?
Har det ikke altid været sådan, at politi, domstole og fængsler var til for at holde styr på almindelige mennesker?
Hvis vi vil have reglerne til at gælde alle, så må vi stemme anderledes næste gang.
Adelen har længe været i gang med at tage deres privilegier tilbage.
@ Niels Jespersen
Ja, tænk engang hvor let det i virkeligheden er at slippe for ansvaret med ordene; "nu må vi se fremad", - det er såvel den politisk som intellektuelle "universitetesadels" sande forståelse af deres ansvar.
Senest brugte Karsten Lauritzen(skatteminister) sætningen, - efter aftale med de andre partier om ingen politiker havde noget ansvar, og der derfor ikke skulle undersøges noget mod nogen, da der så mange forskellige skatteministre intet havde gjort, - selv skattedirektøren slap fri.
En skattedirektør der både taler og siger meget, - som er helt gennemsigtigt, og uden noget konkret indhold, - det lyder rigtig og flot, - men der sker intet, og bagefter så er forklaringen den simple, at man har misforstået det han sagde, og han svarede kun teoretisk på det om det var muligt at gøre sådan, så det var ikke noget han havde lovet!
Alting kører derfor i tomgang, og der sker aldrig noget konkret med den slags chefer - de taler blot ud i den blå luft, og ganske vist lyder det helt rigtigt, - men der sker ikke noget som helst.!
Tak til Niels Jespersen og Information for denne klumme.
Er det ikke en whistleblower-ordning for samtlige offentligt ansatte, vi har brug for, sådan at enhver offentligt ansat uden risiko kan indberette til en særlig instans, som har kompetence til at gribe ind på alle niveauer - fra departementschef til rengøringsassistent?
Flere kommuner har allerede noget, der ligner, så hvorfor ikke hele den offentlige sektor?
Vores behov for tillid til det offentlige kan efter min mening ikke overvurderes.
Leo : "det afgørende sammenbrud" - det er i gang, og de, der kan, er tydeligvis i fuld gang med at skrabe til sig af verdslig mammon uden at forstå, at de dermed deltager i undergravningen af deres eget fundament.
Men den kollektive opvågnen er i gang - 'den fortabte søn' er på vej hjem. Den gamle bevidsthed, det gamle menneske, er døende, og af asken rejser det nye sig i en lidelsesfuld fødsel.
Med mindre vi skaber en winwin for alle, vil alle være tabere. Så enkelt er det.
Chefer der afsløres i den slags forhold, bliver kede af det. Oprigtig og ægte kede af det. Virkelig meget kede af det og de ærgrer sig.....
-ikke over det, de har gjort, men over at det blev opdaget.
Til trøst kan de så glæde sig over, at hver gang en af dem bliver afsløret, er der 100 der slipper godt fra det.
Der må også sidde en minister, der til syneladende synes det er helt ok. Og det er det sgu ikk.
BT må vel have undersøgt, om der forelå noget strafbart.
Det lyder som 'nepotisme'
https://da.wikipedia.org/wiki/Nepotisme
og dermed kan foreligge inhabilitet i Rigspolitiets ansættelser og kontrakter med de tidligere DR-bekendte. Om det er strafbart, må jurister udtale sig om.
"Vi får at vide, at det aldrig er muligt at placere et ansvar,"
Hvad er det lige de dyre danskere siger de får deres høje løn for. Er det ikke netop at de skal sidde med ansvaret?
Vi har et næsten ødelagt arbejdsmarked, der ødelægger den fri konkurrence. Og det har vi fordi der var nogen der fortalte historier om "dyre og ukvalificerede danskere".
Nogen får stadig dyre penge for, at møde op ukvalificeret. Fordi nøgne kejsere har været ukvalificeret til, at genkende skrædderer der vævede historier for at få fingeren peget væk fra sig selv.
Den manglende erfaring hos teoretiske politikerer koster dette land dyrt!
P.S. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra skatteyderer i Herning kommune, hvad det er for kvalifikationer de vil betaler for, hos deres nye højtlønnede kommunale medarbejde fra skat.
Man skulle tro at udbetalingen af "gyldne håndtryk" kontraktligt kunne betinges af redelig og pletfri embedsførelse... men det er måske ikke realistisk?
Hmm, jeg har også været på en offentlig arbejdsplads, hvor chefens veninde var en dyr ansat konsulent. Det hedder vistnok nepotisme!
Ib Christensen, jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad skatteyderne i Aarhus kommune mener om, hvad de betaler skat til:
http://journalista.dk/?p=11859
Hov, hov, hov, nu skal vi da bare vaere taknmmelige for at vore valgte Venstre, og Helle "Rasmussen" ministre slet, slet ikke kommer i naerheden af fedtefadet, skal vi ikke ? jJo, og det er jo nok meningen.
Smil til Rasmussen !
Det er et problem for min retsfølelse, at såfremt en offentlig ansat begår lovbrud i sin funktion, er det kun skatteyderne, der straffes. Det ville hjælpe, hvis en ledende medarbejder eller politiker skulle stå til personligt ansvar overfor en dommer. En borgmester, kommunaldirektør eller forvaltningschef i håndjern klokken lort om morgenen på vej til dommervagten vil nok begrænse ansvarsløsheden.
admiralen hed John Byng
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Byng
To the perpetual Disgrace
of PUBLICK JUSTICE
The Honble. JOHN BYNG Esqr
Admiral of the Blue
Fell a MARTYR to
POLITICAL PERSECUTION
March 14th in the year 1757 when
BRAVERY and LOYALTY
were Insufficient Securities
For the
Life and Honour
of a
NAVAL OFFICER[
Efter sigende kom Christian d. 4. problemerne med dårlig støbte kanoner til livs ved at forlange at kanonstøberen skulle sidde på hver ny kanon ved den første prøveskydning. Det var en meget effektiv metode til udryddelse af sløseri og fup i den branche
Men gyldne håndtryk er obligatoriske, lige meget hvor kvajede modtagerne har været?
Er det noget med at sætte ræven til at vogte gæs - hvorfor tror man, at det bliver ved? Må vi så få nogle retssager/ politiske udskiftninger, inden landet går fallit...
Man KAN med rette undre sig over at det korrupte forhold i politiet ikke straffes, men nærmest gemmes væk.
@ Torben Skov
Der er altid to sider af en sag.
Vi almindelige skattebetalere har for længe siden erkendt at SKAT & Rigspolitiet er korrupt. At Postvæsenet, Sygehusvæsenet og DSB alle bliver ledet af tosser kan vi leve med. Men Politi og SKAT må og skal fungere uden påtale. Ingen har ansvar for noget længere. Smart rigtig smart. Kan glæde læserne med, at landbruget er kommet helt ud af krisen. En bonus på 21 mill er netop blevet udbetalt i fratrædelse. Junker får 21 mill http://landbrugsavisen.dk/junker-f%C3%A5r-21-mio-kr-i-fratr%C3%A6delsesb...
Jeg, som ikke troede, at det kunne blive værre end min fantasi rakte, men det kan det åbenbart. Nogle mennesker på ledende poster herhjemme er kriminelle og bliver belønnet for det. På den anden side er de jo ikke kriminelle, hvis de ikke bliver dømt, og det bliver de ikke. Hvad er de så? Ikke dømte svindlere?
Ja, René Skov. På den ene side forsøger man at drage en underordnet HK ansat til ansvar for de store fejludbetalinger. På den anden side undlader man at drage den ansvarlige ledelse til ansvar.
Det er vel de to sider af sagen.
Det er så fandens korrupt så det er til at brække sig over. Det er derfor man følger Thoreaus råd om civil ulydighed. Vi nægter at betale skat til dette system. Vi vil derimod gøre alt hvad vi kan for at etablere en aktiv modstandsbevægelse mod dette regime. Det skal bekæmpes med alle midler.