Kommentar

Jeg er begyndt at tage mine egne bryster på i det offentlige rum

I vores samfund udstilles perfekte, redigerede kroppe på alle gadehjørner, mens almindelige kroppe får besked på at pakke sig væk. Men jeg vil ikke lade mig tyrannisere, så nu har jeg lavet en T-shirt med et billede af mine egne bryster
Debat
11. marts 2017

En eftermiddag sad jeg og kiggede på tøj på nettet som så mange andre 19-årige studerende. Pludselig faldt jeg over en T-shirt, som henover brystet havde et billede af et par bare bryster.

Først tænkte jeg, at det da var en meget sjov ide. Det er jo lidt fedt, at kvindebrystet, der normalt gemmes væk, bliver vist frem på den måde. Men jo mere jeg tænkte over det, des mere stødt blev jeg. For hvorfor må jeg gerne vise et par struttende modelpatter på en T-shirt, mens mine egne ganske almindelige bryster skal gemmes væk under stoffet? Ja, faktisk må man knap nok kunne se deres form inden under blusen. De skal pakkes ind i bøjle-BH’er og vattering.

Før i tiden; i det glade, frisindede ’før i tiden’, gik man nøgen på stranden og lod BH’en ligge derhjemme. Det var et oprør mod den tid, hvor kroppen skulle gemmes væk.

Men nu skal kroppen altså igen være skjult. I hvert fald hvis den ser almindelig ud. Er den modelagtig, må den gerne vises frem på alt fra reklamer til magasinforsider. T-shirten var med andre ord bare endnu et eksempel på afvisningen af den normale krop.

Endnu et eksempel på, at de kroppe, vi får lov at se i det offentlige rum, ikke er rigtige, almindelige kroppe, men redigerede og nøje udvalgte kroppe, som får os til at føle, at der er noget galt med vores egne.

Mine uredigerede bryster

Mens jeg sad og kiggede på den T-shirt, kunne jeg ikke lade være med at spørge mig selv om, hvorfor jeg skal gå rundt med en anden persons bryster. Jeg kan da bare gå rundt med mine egne. Jeg har ikke lyst til at bidrage til et urealistisk ideal, et ideal ikke engang modellerne kan leve op til, før deres krop er kørt igennem et billedbehandlingsprogram.

I stedet for at viderbringe det firkantede og uopnålige ideal ville jeg være med til at skabe et nyt og farverigt billede af, hvordan vores kroppe egentlig ser ud. Derfor fik jeg lavet en T-shirt med et billede af mine egne bryster, og jeg vil egentlig opfordre alle andre kvinder derude, der er trætte af idealet om perfekte, runde og struttende bryster, til at gøre det samme.

For jeg er blevet træt af, at vi skal bruge så mange kræfter på at dække vores bryster til. Lad os lave en omvendt censur.

Og ja, det er grænseoverskridende. Man er sårbar, når man vælger at stå ved, hvordan man ser ud. Og hvis nogen havde prikket til mig første gang, jeg havde T-shirten på, var jeg nok også bristet. Men alle mine venner syntes, det var en sindsygt fed og sjov ide, og ikke mindst at jeg var helt vildt modig og cool. Så nu er jeg ikke sårbar mere. Nu skal der meget til, før jeg brister, for jeg ved, at der er så mange, der støtter op og respekterer det, jeg gør.

Overskrid grænser

Vi bliver nødt til at gøre det grænseoverskridende for at presse grænserne, og vi bliver nødt til at støtte hinanden, når vi gør det. Vi skal give hinanden styrken til at acceptere os selv, som vi er, og fortælle nogen, når de gør noget modigt. For mange af dem er helt sikkert usikre på, om det nu også er en god ide.

Jeg er fuldstændig klar over, at kampen for retten til min egen naturlige krop ikke er vundet med en T-shirt. At der stadig er en masse at kæmpe for, hvis man vil ophæve modsætningen imellem det at være et civiliseret menneske og have en kvindekrop.

For jeg bliver fortsat betragtet som doven og uambitiøs, hvis jeg ikke bruger timer på makeup og hårfjerning, eller hvis jeg ikke gider at pakke min kvindelighed ind i vatterede BH’er og anstændigt tøj. Men sådan burde det ikke være.

Det er en joke, at det er den slags, der gør, om man bliver taget alvorligt og respekteret.

Det er derfor, jeg er begyndt at tage mine egne bryster på i det offentlige rum. Jeg vil være med til at skabe et samfund, hvor forestillingen om den perfekte krop og kravet om, at vi lever op til den, ikke er en afgørende magtfaktor.

Asja Karkov er talskvinde for og medarrangør af Female Festival

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mihail Larsen

Hykleri

Jeg vil kun have respekt for dette 'frisind', hvis Asja Karkov også går med 'uredigerede bryster', når hun bliver 50. Hendes 'helt naturlige' bryster er tilfældigvis (?) ganske præsentable, men synes hun også det, når hun har rundet de 60? Hvis ikke - er det et fuldkommen gratis mod, hun her vigter sig med.

Bortset fra det, så kan man da spørge, hvorfor nøgenhed i sig selv er udtryk for 'frisind'. På stranden - ja - og i en svømmehal. Men på arbejde eller på gaden? Hvorfor skal nogen tvinges til at forholde sig til andres kønsorganer på steder, hvor de er helt malplacerede. Det fører til en seksualisering af det offentlige rum; det har vi nok af i forvejen.

Morten Pedersen, Benny Jensen, Trond Meiring, Randi Christiansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anna Juul, Kristian Rikard, Niels Duus Nielsen, Martin Lund og ulrik mortensen anbefalede denne kommentar
Poul Sørensen

Noget kan virke som en sjov ide for nogen men pyromanisk på andre og dette tilfælde ville jeg tænke på andre først. :)

Lise Lotte Rahbek

Om kvind udstiller sin krop på den ene eller anden måde er ligegyldigt.

Hvis bh'en strammer (og det gør den nærmest altid på nogle af os)
så lad den ligge hjemme i skuffen.
Det er ikke spor svært - og frisætningen vækker ikke nær så megen opmærksomhed, som det kunne frygtes. Især ikke hvis kvind og brysterne er over 50.

Nike Forsander Lorentsen

Tak Asja Karkov for dit inspirerende initiativ. Bryster trænger til at blive befriede uanset om man har et eller to. Pussyhat og T-shirt med tryk af egne bryst bliver den store trend fremover.

Colin Bradley

"Hvorfor skal nogen tvinges til at forholde sig til andres kønsorganer på steder . . . . "
Det er vel nok hele pointen for hvornår og hvorfor var det at bryster blev til "kønsorganer"? Mænd har jo også bryster men der er absolutte nul polemik omkring hvis det skulle eller ikke skulle være god smag for mænd at gå med bare bryst på en varme sommerdag.

Anders Sørensen

Tillykke med modet til at fremvise dine store, flotte bryster.