Læserbrev

Skal vi betale os fra den lange skoledag?

31. marts 2017

»Årh, jeg magter ikke den lange dag. Fuck reformen.«

Sådan lyder det ofte hjemme hos os. Det er især torsdagens skema, med ni lektioner fra klokken 8 til 16, der kan udløse denne morgenhilsen. Min søn går i 7. klasse og er blandt de 82 procent af folkeskoleeleverne, der synes, deres skoledag er for lang.

De første år efter folkeskolereformen var det helt skævt. Han magtede ikke at gå til trommer, han holdt op med at komme i klubben, og den lange dag gjorde det svært at nå til fodbold.

Hvis de mange ekstra lektioner ellers indeholdt de aktiviteter, han er droppet ud af, så var det måske ikke så slemt. Det var en af ideerne med reformen. Det er bare svært at få øje på i praksis.

Der er dog en mulighed for at slippe for den lange skoledag. Jeg arbejder på en lilleskole, hvor vi indtil videre er sluppet for den udvidede undervisning. Til gengæld er eleverne meget aktive i deres fritid.

Der kan være mange gode grunde til at vælge en fri grundskole til sit barn. Det er bare rigtig ærgerligt, hvis det er for at slippe for folkeskolen og den lange skoledag.

Vi valgte folkeskolen til vores børn, fordi vi gerne ville bevare deres venskaber fra vuggestuen og børnehaven. Men også fordi vi ønsker en stærk folkeskole med al den forskellighed, vores samfund indeholder. Og en folkeskole, som kan blive suppleret og inspireret af en mindre friskolebevægelse, hvor særlige undervisningsideer og -metoder kan udvikles.

Men hvis der ikke er plads til at udfolde sig kreativt og fysisk i folkeskolen, er der fare for, at flere betaler sig fra den lange skoledag og flygter over i den private skolesektor.

Derfor må vi af med de lange skoledage. Også for at de frie grundskoler fortsat kan være den inspirerende, eksperimenterende og til tider irriterende lillebror. Ikke et sted for dem, der har råd til at vælge den lange skoledag fra.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu