Læserbrev

’Fattig eller forkælet’ er en hån

Debat
4. marts 2017

Så har DR gjort det igen. Med sin nye dokumentar Fattig eller forkælet giver DR endnu en gang seerne lov til at svælge i deltagernes nød og elendighed og blive rørte eller forargede.

DR gjorde det i dokumentarserien Asger og de langtidsledige fra 2013. Den viste, hvor forkælede og kræsne ledige kan være. Når nu den gode Asger Aamund så gerne vil hjælpe de ledige i job – ja, så nægter de sørme at inseminere grise hos en svinebonde!

Senere gjorde DR det i dokumentaren Den dag de fremmede forsvandt fra 2014. Her overså DR fuldstændig, at rengøringsfirmaet, hvor en ledig dansker bliver tilbudt arbejde, hverken har overenskomst eller ordentlige arbejdsvilkår.

Og endelig tegnede DR i Blok på Bistand i 2015 et højst uskønt billede af folk på overførselsindkomster som omkostningstunge og belastende for samfundet.

I DR’s nyeste påfund møder vi 47-årige Heidi, som har været kontanthjælpsmodtager i syv år. Journalisten spørger, hvorfor hun ikke bare går ud og finder et arbejde. Heidi fortæller om sine skavanker og dårlige arme, som hun har fået ved for tunge løft på en kølefabrik. Derfor må Heidi flytte fra sin lejlighed.

Her burde journalisten have gravet et spadestik dybere: Hvad gør folk syge på vores nedslidende og tempofyldte arbejdsmarked? Og hvorfor hænger de billige boliger til folk med lave indtægter ikke på træerne?

Det samme krav kan stilles til historien om Amina, som er flygtning fra Syrien og står til at miste sin integrationsydelse, hvis ikke hun opfylder 225-timerskravet. Hun taler ikke dansk. Men DR undersøger ikke, hvorfor hun efter halvandet år i Danmark stadig ikke er blevet tilbudt sprogundervisning.

Hermed mit forslag til en ny dokumentarserie: DR undersøger jobmarkedet i dybden – og finder højst sandsynligt ud af, at der ikke eksisterer hverken fuldtids- eller halvtidsjob til de fire kontanthjælpsmodtagere, vi møder i programmet.

Titlen Fattig eller forkælet er en hån. Ingen på offentlige ydelser er forkælede!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Troels Brøgger

DR's lorteprogram som nævnt her i artiklen er ikke public service men public harassment.....of the weak

Ian Borges R. Salmandar, Hans Larsen, kjeld jensen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Du har dog valgt at se DR, det er jo din politik.

Eva Schwanenflügel

Jeg er fuldstændig enig i artiklen. Programmerne var fuldstændigt overfladiske, og forsøgte overhovedet ikke at komme i dybden med nogetsomhelst relevant, hverken for ramte kontanthjælpsmodtagere eller for den brede befolkning i almindelighed. Det faktum at alle kan rammes af sygdom og uarbejdsdygtighed blev slet ikke adresseret. Samt at regeringens formål ej er at det skal kunne betale sig at arbejde, men snarere at skræmme, udstille arbejdsløse som nassere, agere som løntrykkere og give råderum til skattelettelser. Forkælelse er helt ude i hampen!

Lise Lotte Rahbek og Ian Borges R. Salmandar anbefalede denne kommentar
Troels Brøgger

@Emil: Der fik du mig, jeg så kun fem minutter af det, så måske kan jeg slet ikke tillade mig at kritisere det.

Ian Borges R. Salmandar

Bingo!!

Ian Borges R. Salmandar
Lise Lotte Rahbek

En stor del af problemet er,
at kontanthjælpsmodtagerne har lært lektien og ikke stiller op til pressens gabestok.
Det er kun et fåtal af kontanthjælpsmodtagere som stoler på at de får en fair behandling i f.eks DRs udsendelser. Og med rette.

Jens Erik Starup

Man må vel sige, at hvad angår at nedgøre kontanthjælpsmodtagere og pensionister, da er de etablerede medier vist ikke meget bagefter de sociale medier.