Læserbrev

Husk tænderne før psykofarmaka

Debat
11. marts 2017

Efter at have haft problemfrie tænder i 23 år, stod jeg pludselig efter seks måneder på psykofarmaka med fire huller i tænderne. Det skyldes, at psykofarmaka påvirker produktionen af spyt i munden. Spyttet beskytter vores tænder mod infektioner og formindsker risikoen for huller i tænderne, svamp i munden eller tandkødsbetændelse. Uden spyt kan tænderne ende med uoprettelige skader.

Men når man som patient begynder på ny medicin, oplyser psykiatrien ikke en om problemet. Jeg gik uvidende ind i de nye præparater uden at kende deres konsekvenser.

Det betyder for mig – og mange andre i min situation – at jeg nu skal til tandlægen. Men der findes intet tilskud til denne slags skader. Dette til trods for, at skaden kan henføres direkte til behandlingen. Egenbetalingen betyder enorme regninger for mennesker, som i forvejen er udsatte.

Kræftpatienter kan ifølge sundhedslovens § 166 få bevilget tandlægehjælp ved tandskader efter kemo- eller strålebehandling. Skader forårsaget af behandling af psykisk sygdom burde ligestilles med skader efter behandling af fysisk sygdom.

Danmark har et sundhedssystem, som vi kan være stolte af, men vi halter gevaldigt efter, når det gælder tandpleje. Dårlig mundhygiejne kan øge risikoen for kræft, hjertesygdom og diabetes, hvis man eksempelvis går rundt med kroniske betændelsestilstande i munden. Og så har dårlige tænder kosmetiske konsekvenser, som kan påvirke livskvaliteten og ændre et menneskes sociale status.

Konsekvenserne af psykofarmaka burde belyses, så skaderne kunne forebygges. Og der burde oprettes en fair tilskudsordning, så patienter med psykiske problemer ikke rammes så hårdt på økonomien.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Konsekvenserne af psykofarmaka i en hvilken som helst retning burde have oplysninger om bivirkninger og forholdsregler i alle tilfælde - det ser man stort på.

Der er i den grad intet at være stolt af i "vores" sundhedssystem, hvor medicinalindustrien betaler hoveddelen af Sundhedsstyrelsens udgifter og hvor alle naturprodukter bliver bandlyst som "medicin", fordi man ønsker at beholde alle fortjenester i egen lomme.
Politikerne tier og samtykker, som de sølle individer, de er.

Trond Meiring, Sup Aya Laya og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Og os der var udsat for tandlæge behandlinger i 60-70'erne burde i dén grad kunne søge om erstatning. Skoletandlægerne - og sikkert alle landets tandlæger - praktiserede total udboring af tænder ved det mindste hul. Det render hele min generation rund og får lappet på ...