Læserbrev

Ingen alternative fakta om Paulus

18. marts 2017

I debatindlægget »Kristendommens Lenin og filosofiens Donald Trump« (den 11. marts) udråber Kasper Bro Larsen mig til filosofiens Donald Trump med den begrundelse, at jeg benytter mig af alternative fakta om Paulus og hans rolle i kristendommens historie.

Vi kender kun Paulus fra Bibelen og ikke fra andre steder. Det kan næppe kaldes en neutral kilde. Hvad Paulus er, må vi læse os til i de tekster, som er overleveret. Eventuelt må vi supplere disse tekster med viden om tiden dengang.

Kort sagt, Paulus er en tekst, og en tekst skal fortolkes. Også spørgsmålet om ægte versus uægte breve handler om fortolkning og fortaber sig i en uendelig hermeneutik.

Kasper Bo Larsen er ikke enig med min læsning. Når han kalder sin egen fortolkning for saglig og baseret på fakta, bliver min selvfølgelig usaglig og baseret på såkaldt alternative fakta.

Det minder mig om dengang, hvor islam og buddhisme var religioner, mens kristendommen – den viste bare, hvordan det var.

Jeg håber ikke, at det fremover bliver en uskik at trække Trump-kortet – alternative fakta – hver gang, man er uenig. Det vil blokere enhver diskussion.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu