Læserbrev

Kofoeds Skole burde støtte de hjemløse

17. marts 2017

Min barndom i Norge var mildest talt turbulent. På trods af en hård tid er det lykkedes mig at skabe et trygt og stabilt liv med egen familie, stærkt netværk og et godt job. Med andre ord burde jeg være et stjerneeksempel på, hvad forstanderen af Kofoeds Skole, Robert Olsen, ønsker for de unge brugere af Kofoeds Kælder.

I stedet bruger han sin autoritet på at nedgøre mig (Læserbrev »’52 dage som hjemløs’ viste ikke respekt«, den 25. februar) og mit tv-program, hvor jeg boede med udsatte på gaden i 52 dage.

Olsen fremsætter en udokumenteret påstand om, at nogle unge har mistet deres sovested, efter at sovestederne blev afsløret på tv. Han glemmer dog at nævne, at Radiatoranlægget er det eneste sovested, der endnu var blevet vist på tv. Radiatoranlægget hører til Kofoeds Kælder og blev lukket ned, mens jeg stadig var på gaden, og ingen havde set et sekund af optagelserne. Hvis nogen er skyld i færre sovesteder må det være Kofoeds Kælder.

Olsen mener, at nogle unge hjemløse blev nervøse over at se sig selv rulle over skærmen på DR. Men Olsen burde vide, at hans opråb blot forstærker deres uro og fodrer deres frygt for at blive stigmatiseret, selv om programmet ikke fremstiller dem stigmatiserende.

De hjemløses situation skal ud i lyset, så offentligheden tvinges til at forholde sig til den. Programmet gav de hjemløse alle muligheder for at tale for sig selv. Olsen fastholder derimod hjemløshed som et tabu. Han burde udnytte opmærksomheden til at fortælle, at man ikke behøver være en fortabt sjæl, blot fordi man har gennemlevet hårde tider.

Olsen skriver også, at de medvirkende ikke fik lov at se programmet, inden det blev vist i tv. Men inden det blev vist, blev der taget kontakt til de medvirkende, som er blevet tilbudt at komme ind og se optagelserne. Nogle kom, andre dukkede ikke op. Sådan er det jo.

Robert beskylder mig for at være komplet ligeglad med de unge på gaden. At jeg med optagerne blot har »suget nektar« til mig, og nu er fløjet videre som en anden beruset bi på vej mod næste karrierefremmende trin. En falsk, lav og sårende påstand. Jeg er ikke fløjet videre, men er lige her og taler stadig med de mennesker jeg mødte på gaden, som jeg er kommet til at holde af og har skabt tillidsfulde venskaber til.

»52 dage som hjemløs« skal sætte fokus på det stigende antal hjemløse i Danmark. Jeg ville ønske, at forstanderen af Kofoeds Skole ville bruge sine kræfter på at hjælpe dem, i stedet for at bekæmpe dem, der brænder for samme sag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Per Klüver
Per Klüver anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu