Læserbrev

Ligestilling efterlyses

30. marts 2017

Min farfar mener, at skilsmisse opstår, fordi kvinder ikke lader mænd være mænd. Min far fordømmer sexister, mens hans drikker af sin kaffekop fra Hooters. Min bror griner, når jeg snakker om feminisme.

Som om han ikke kan se, at vi ikke er lige. Som om han ikke kan se, at han lærte at vokse ud, mens jeg lærte at vokse ind. Fordi en mand er attraktiv, når han er magtfuld, en kvinde, når hun ikke er.

Som om han ikke kan se, at en bytur for ham er sjov, mens en bytur for mig er konstante valg om, hvor meget jeg vil finde mig i, hvor langt jeg vil gå, og en bevidst udvælgelse af venner, der kan passe på mig, så jeg ikke ender på politistationen og skal forklare, hvilket tøj jeg havde på.

Accepten af drenge ligger i antallet, de har været sammen med. Accepten af piger ligger i antallet, de har sagt nej til. »Men siger hun ikke nej, er det ikke voldtægt.« Det var det, fire drenge sagde udenfor mit telt på Roskilde.

Så lad være med at fortælle mig, at fordi jeg kan blive statsminister, har vi ligestilling. Spørg i stedet din kone, din datter, din søster eller veninde om deres bekendtskab med sexisme. Og spørg så dig selv, om du vil holde fast i din forestilling om, at vi er lige.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu