Læserbrev

Man må være bange for at være modig

Debat
14. marts 2017

Dagen før vi trådte ind i det nye år, skrev Uffe Elbæk en lille artikel med titlen: »Jeg vil ikke være bange. Jeg vil være fucking modig«. Hertil var budskabet klart: 2017 skal være modets år. Men hvis 2017 skal blive modets år, skal vi lige have noget på det rene: Der er forskel på mod og frygtløshed.

Som Piet Hein formulerer det i sit gruk om det sande mod:

»Megen ros blir ødslet væk
på et tappert hjerte.
Kunsten er at være kæk
når man ikke er det«.

Med andre ord: Mod er at springe i vandet, selv om du er bange. At være frygtløs er altså ikke det samme som at være modig. Eller ikke at være bange er ikke det samme som at være modig, sådan som Uffe Elbæk kan få det til at lyde. Det er i hvert fald sådan, jeg har det.

Jeg vil nemlig have lov at være bange, for ellers kan jeg jo ikke være modig. Og det vil jeg nu være ved at nævne noget af det, jeg er allermest bange for.

Jeg er bange for at elske (fordi jeg i virkeligheden er bange for at miste).
Jeg er bange for mine tanker, og hvad de kan få mig til at gøre.
Jeg er bange for, hvad andre mennesker tænker om mig.
Jeg er ikke bange for at dø, men jeg er bange for at dø, før vi når at gøre verden til et bedre sted.
Jeg er bange for Trump og alle de mennesker, der støtter ham.
Jeg er bange for mennesker, jeg ikke forstår.
Jeg er bange for selv at blive misforstået.
Jeg er bange for hajer og alle andre former for fisk.
Jeg er bange for at vælge (måske fordi jeg er bange for at gå glip af alt det andet).
Jeg er bange for, at jeg aldrig finder meningen med livet (selv om jeg egentlig godt ved at det er kærlighed).

Men mest af alt er jeg bange for at være den eneste, som er bange.

Og det er derfor, jeg har valgt at dele det her. Fordi jeg gerne vil opfordre jer alle til at anerkende jeres egen ’frygt’ – både over for jer selv og hinanden og mig.

Så lad os gøre dette til modets år, som Uffe udtrykker det så fint. Men lad os ikke gøre det ved at lade som om, at vi ikke er bange. Lad os i stedet sige det, som det er: Vi kan alle være bange. Så lad os være bange sammen. Så vi kan være modige sammen. Ja, lad os springe i vandet sammen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her