Læsetid 4 min.

Reaktiv licens

Eller Otto Brandenburg in memoriam en mandag morgen
3. marts 2017

Otto Brandenburg, der døde 1. marts for ti år siden, fik engang et stort honorar.

Nu ville han indhente det forsømte og gik i videoforretningen (det var dengang); her købte han en ordentlig stak vhs’er (det var dengang), alle de film, han burde se – og ikke noget med at kæve den så længe.

Så slæbte han sine nyerhvervelser hjem, stablede dem op på gulvet, lavede te og smurte boller med ost og marmelade. Så satte han sig i sofaen og greb den øverste film og kom i tanke om, at han da ikke havde nogen videomaskine – og for resten heller ikke noget fjernsyn.

Så gik han i byen og drak sig fuld.

Denne almindelige morgen i mandags, da mindet om en stor artist og et brag af et menneske overmandede skribenten, kastede han et blik på tv-programmet. Og huskede igen grunden til, at man ikke gider tv, ikke DR.

Ufatteligt mange programmer på samtlige kanaler er genudsendelser. Det kan være, hvad dét er, vi arbejder jo på skæve tider. Men der er genudsendelser og genudsendelser. Og her begynder komedien.

Alene hvad angår det dramatiske, genudsender DR Huset på Christianshavn (1970-77), som i Brandenburgs dage allerede har været genudsendt formentlig de første fem gange. Såfremt der her var tale om En Nations Fødsel eller bare Matador, som, på trods af at den står i et utal af hjem, snart kommer én gang til, så kunne man måske bedre begribe dispositionen.

Flyttemand Olsens evindelige genkomst ligner en tanke, DR sender ydermere aflagte serier som: Hun så et mord (genudsendt afsnit 78 af 268), den uendelige Barnaby, Europa i flammer og En verden i krig.

Producenterne må sidde i det angelsaksiske og grine deres nedre legemsdele i laser over, at nogen stadig vil betale for det gamle l… Sikkert ikke meget, men lidt har også ret, og DR sparer i hvert fald nyproduktioner og kan finansiere chefgangens nydelige lønninger.

Alvorligt talt kan DR da ikke med den slags og med Ballings gamle kiksede folkekomediebagatel mene, at nogen er nostalgisk underforsynede. Generaldirektøren har måske statsministeren i tankerne, der ifølge eget udsagn har set Matador 20 gange og også skal have Huset på Christianshavn i tocifret levering.

Det var i 1980’erne!

Hvilket programpolitisk motiv ligger ellers bag en genudsendelsespraksis, der får groteske dimensioner, når udsendelsesformater som: Hvornår var det nu det var? blomstrer vildt på oversigterne. Hvornår var det nu, det var, Hvornår var det nu det var? blev sendt? I 1980’erne!

Mange af de medvirkende, dengang de var, må i mellemtiden være døde. Eller hvad med Hammerslag genudsendt fra 2009? Hvorfor?

Måske Colombo kan løse gåden; atter engang optræder afdøde Peter Falk i slidt regnfrakke og cerut, skønt serien, som havde store kvaliteter, ikke har det mere: Ingen i kongeriget kan være uvidende om sagernes opklaring, og nye seere gider garanteret ikke se med.

Betragtes udbuddet af international kvalitet på tv-drama i samme og andre kategorier, melder spørgsmålet sig igen: Hvad er tankegangen bag programpolitikken? Er der nogen?

På DR2 er mindst 15 af 24 udsendelser den dag mærket (G). Mindst. Markeringerne er formentlig med vilje uklare. DRK sender som sagt Europa i flammer (år 1983 – 200 kr. for dvd’en) og Gæt og Grimasser (tilgængelig via Google).

Flere deltageres bidrag må sørgeligt nok betragtes som animerede dødsmasker. Programværten er for længst gået til det land, hvorfra ingen betaler licens.

Hvis man vil gentage en sådan succes, er det ikke særlig dyrt at lave en ny udgave. DR betaler i forvejen ikke de medvirkende, ikke medmindre de er dommere i X Factor, som sikkert også en dag kommer tilbage i endnu mere afdød udgave.

Genudsendelser i uhæmmet omfang er misbrug af kunsten som eksempelvis Monty Python. Uanset genialiteten bliver værket slidt ned, for hvilket programlæggerne har medansvar.

Monty Pythons Flying Cirkus bedste. Javel jo, men ikke ustandseligt, ligesom DR skamrider Halløj på badehotellet, skønt man i årevis har kunnet købe hele John Cleeses og Connie Booths mesterlige værk for en slik.

Dag efter dag efter dag samme struktur uden robust programpolitisk begrundelse.

Nærmere afmonteringen

Der findes heller ingen, ingen anden end ideforladt impotent frygt.

Institutionaliseret frygt for det uberegnelige, ubehag ved tanken om egenproduktion af enkle, hurtigt skabte, iderige spontane programmer, som finurligt sammensatte, uafhængige redaktioner ville kunne levere inden for flere også nyudviklede genrer og lade flyde kreativt afvekslende i programfladerne.

Så uoverkommeligt er det heller ikke at lave godt og anderledes tv. Men DR mestrer ikke formater, andre ikke har opfundet.

Medieledere skal have mod og talent til at finde begavelserne, lade dem bestemme indholdet, ikke en styrtsø af bekymrede mellemledere, og så i øvrigt turde tage de øretæver fra bestyrelse og aggressive politikere, som krøllede medarbejdere gerne udløser.

Ingen er dog kommet til skade af originalt tv, flere har kedet sig ihjel af genudsendt modsat.

Krisen i DR er dyb under en ledelse, hvis mantra er DR for alle danskerne, som generaldirektøren ynder at sige.

Men DR for alle er i virkeligheden ikke for nogen. DR’s varemærke af kvalitet er jævnet ud i transmission og genudsendelse; man åbner, når lokummet brænder, Blachman lufter issen, eller dronningen snubler i sit årlige taleværk.

Adgang for det betydelige talent, det nyskabende, det omvæltende og oprivende er forbudt, den kunstneriske dimension er kvalt i selvtilfredshed og skindød utilnærmelighed. Snart svinges den store sparekniv over Amager og høj licens (2x1.246 kr. p.a.) for genudsendelser og næsten intet nyt.

DR vil opdage, at opinionsdannerne ikke denne gang kommer institutionen til forsvar. Hvorfor skulle man?

Dét bliver til gengæld ikke en genudsendelse, men sørgeligt nok et skridt mod DR’s afmontering.

Intermetzo

Den ugentlige klumme af Georg Metz

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Ebbe Overbye
    Ebbe Overbye
  • Brugerbillede for Hasse Eskildsen
    Hasse Eskildsen
  • Brugerbillede for Trond Meiring
    Trond Meiring
  • Brugerbillede for jørgen djørup
    jørgen djørup
  • Brugerbillede for Jan Weis
    Jan Weis
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Steen Sohn
    Steen Sohn
  • Brugerbillede for Malan Helge
    Malan Helge
  • Brugerbillede for Grethe Preisler
    Grethe Preisler
Anne Eriksen, Ebbe Overbye, Hasse Eskildsen, Trond Meiring, jørgen djørup, Jan Weis, Torben K L Jensen, Steen Sohn, Malan Helge og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Torben K L  Jensen
Torben K L Jensen

Metz - lad nu være med at sige at DR ikke fornyer sig når de genudsender feks. "Monty Phytons Flying Cirkus" elle John Cleese i "Badehotellet".
Der er sgu da kommet dåselatter oveni.

Brugerbillede for emil groth

Neej, se at dreje nøglen om dr, inden i gør det husk, at lukke alle vinduer, få slukket alle espresso maskinerne, husk at rydde op efter jer selv. DR tilskyndede forbrug, tag det bogstaveligt og lave dr byen om til et indkøbscenter.
Romerne, de kunne levere public service, det var drama, passion, det var blod ved første snit.

Brugerbillede for Hasse Eskildsen
Hasse Eskildsen

Vi der føler, at 700kr pr måned for en TV-pakke hos firmaet med historiens mest idiotiske navn 'You See', er lige stejlt nok, og som derfor må undvære direkte adgang til BBCs fremragende natur-produktioner, kan selvfølgelig glædes over at DR, i folkeoplysningens navn, køber og sender dem alle i højfrekvent repetition.
Beten er så bare at DR, af årsager der kan være svære at forstå i et land hvor alle kan, eller så hurtigt som menneskeligt muligt, bør lære at tale engelsk, har slettet Attenboroughs vidunderlige kommentarspor til fordel for en eller anden tilfældig dyb dansk stemme.

Anne Eriksen, Ebbe Overbye og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar