Læserbrev

Respektér kvinden, og sænk topskatten

27. marts 2017

Jeg var ved at få min morgenkaffe galt i halsen, da jeg på kvindernes internationale kampdag tidligere på måneden så SF’s forslag til at få flere fædre på barsel. Fædre, som tager minimum 12 ugers barsel, skal ifølge SF belønnes med en skattefri præmie på 5.000 kroner.

Det er selvmodsigende at forskelsbehandle for at opnå ligestilling. Familierne skal selv finde ud af, hvordan de indretter barselsforløbet. Det behøver de ikke statens hjælp til. Og kunne det rent faktisk tænkes, at familierne har indrettet barslen på den måde, som de synes passer dem bedst?

I stedet for hele tiden at tro, at kvinderne tvinges på barsel på bekostning af manden, så lad os da respektere, hvis den enkelte mor – eller far for den sags skyld – i en periode sætter børnene højere end karrieren.

Hvis man virkelig skulle gøre noget for at opveje uligheden i barsel mellem mænd og kvinder, så skulle man sænke topskatten. I Børsen kunne man for nylig læse, at den negative effekt af en høj marginalskal er tre gange så høj for kvinder som for mænd. Kvinder vil altså meget hellere bruge tiden på familien end på at arbejde, hvis de har passeret topskattegrænsen.

Så kære SF: Jeg er glad for, at I endelig har fundet ud af, at økonomiske incitamenter virker. Derfor håber jeg selvfølgelig også, at I følger logikken til ende og vil være med til at lette topskatten.

Joachim B. Olsen er skatte- og erhvervsordfører for Liberal Alliance

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Duus Nielsen

Non sequitur:

"Kvinder vil altså meget hellere bruge tiden på familien end på at arbejde, hvis de har passeret topskattegrænsen."

I så fald burde topskatten jo hæves markant, så også mændene hellere vil bruge tiden på familien end på arbejde.

Bjarne Sinkjær

@Steffen Gleise. Det er nemlig korrekt. Tillad mig at skrive samme kommentar her som jeg skrev i Politiken:

Joachim B. Olsens indlæg er da et meget godt billede på tingenes tiltagende tilstand; den stadig større ulighed. Dem der i forvejen har meget gives skattelettelser, så de kan forfølge deres drømme og ambitioner. Komplet med god løn, jobgoder som bil og kernesund, lækker kantinemad frembragt af kokke, interessante rejser og gode pensioner. Taberne i bunden af samfundet tilbydes at være elitens tjenere; i uorganiseret arbejde, uden social prestige, med timer man ikke kan leve af, uden jobsikkerhed, rettigheder, formodentligt sort arbejde meget af det. Godt argumenteret Joachim B. Er dette er den fremtid du tilbyder Danmark?

"Kvinder vil altså meget hellere bruge tiden på familien end på at arbejde, hvis de har passeret topskattegrænsen"
Hulemandsævl - jeg vidste egentlig ikke, at LA var sådan et ærke-reaktionært parti - kvinder som mænd...

Ole Skovgaard

"Ergo, er Morlille en Steen?" - resten kender I. Kvinder tager hovedparten af barslen i dag og det har en markant effekt på deres karriere på arbejdsmarkedet. Så kan man lommefilosofere i lang tid over årsagen, men topskatten har det ikke noget med at gøre. For JBO kunne morlille sagtens være en sten hvis bare han kunne komme af med topskat - og sikkert også alle andre skatter.

Grethe Preisler

Meget kan man sige om medlemmerne af Liberal Alliances folketingsgruppe, men kan de ikke regne, kan de i hvert fald regne den ud til egen fordel: Foreløbig seks ministerposter med ministerbil og frynsegoder til partiets folketingsgruppe på i alt tolv politiske genier!

Stik den, Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen.

Og kommer tid, kommer råd, så næste gang, der skal rokeres rundt med møblementet i Lars Løkke Rasmussens Kabinet af hensyn til sammenhængskraften, bliver der måske også plads til en ministertaburet til elitesporstudøveren Joachim B. Olsen i 'Maskinrummet på Christiansborg' ... ;o)