Da meldingerne om angrebet ved Westminster indløb onsdag eftermiddag, tænkte jeg tilbage på Jerusalem i 2002. Dengang arbejdede jeg som Mellemøsten-korrespondent, og bølgen af palæstinensiske selvmordsaktioner var på sit højeste. Der kunne forekomme angreb lige uden for vores eget hus, og engang fandt vores nabo en bortsprængt hånd fra et offer i sin have.
En anden gang så jeg en terrorist og hans offer eksplodere for øjnene af mig. Mit job ved sådanne lejligheder var straks efter at haste til Gazastriben, så jeg på første hånd kunne bevidne Israels gengældelsesangreb med missiler og kamphelikoptere.
Det var traumatiske dage, men de gav mig uvurderlige erfaringer om terrorisme og frygt. En første lære var, at terrorangreb retter sig ikke mod de mennesker, der bliver slået ihjel. Det retter sig imod publikum, herunder også dig og mig. For terrordrab på uskyldige er et middel. Målet er at skræmme så mange mennesker som muligt.
Som et hollandsk ordsprog lyder: »Frygt er en dårlig rådgiver«. Terrorister håber på at terrorisere så mange af os, de kan, for på den måde at gøre frygt til vores altoverskyggende følelse, når vi tænker på verden. Terrorister ved nemlig udmærket, at skræmte mennesker er mere tilbøjelige til at gøre tåbelige ting, der ofte kun gør ondt værre. At ramme vores følelser er terroristernes eneste håb, fordi de ikke råder over nogen hær.
Blame game
Jeg gjorde endvidere den erfaring, at terrorangreb er invitationer til at blive lige så hadefulde som terroristerne selv. Det er alt for fristende at omdanne vores frygt til vrede og at omsætte denne vrede i handlinger vendt mod andre. Imod almindelige muslimer f.eks., som om de kunne holdes ansvarlige for de ugerninger, der begås i deres religions navn.
Eller imod ’politisk korrekte politikere’. Europæiske populister som Geert Wilders i Holland svælger i dette blame game, som da de twittede billeder af Angela Merkel med blod på hænderne efter angrebet på Berlins julemarked. Underforstået: Hvis I blot ville overlade den politiske magt til mig, ville der ikke længere komme terrorangreb.
Wilders og de andre populister, der spiller dette spil, ulejliger sig aldrig med at forklare os, hvorfor de som de første politikere i menneskehedens historie skulle være i stand til at udrydde terrorangreb én gang for alle.
Faktum er, at selv under de mest grusomme og undertrykkende regimer som det, Saddam Hussein stod i spidsen for i Irak, skete der terrorangreb. Skulle Wilders og folk som ham få magten, ville angrebene fortsætte, hvorefter nye og endnu mere højreorienterede Wilders-typer ville kunne føre sig frem og sige: Hvis I bare overlod magten til mig, så …
Det er en enkel, men effektiv psykologisk håndteringsmekanisme, som Wilders og de andre spiller på: De bilder os ind, at vi ikke behøver at få hold på vores frygt ved at påstå, at de kan fjerne dens grundlag. Hvis blot de ’politisk korrekte’ politikere ville gøre, hvad der er behov for ...
Implikationen er lige så nedrig, som den er latterlig: Merkel, Rutte, Hollande, Theresa May osv. kunne udmærket sætte en stopper for disse mord på uskyldige mennesker, men vælger ikke at gøre det – af ’politisk korrekthed’. At efterretningstjenesterne arbejder døgnet rundt for at forhindre næste angreb, herunder de infiltratorer, der sætter livet på spil hver dag, må selvsagt også være en del af denne de politiske korrektes sammensværgelse.
Britisk standhaftighed
I den forbindelse er det værd at hæfte sig ved en iøjnefaldende forskel på flere af de kontinentaleuropæiske reaktioner på onsdagens angreb – og så dem i Storbritannien. Efter så mange smertelige erfaringer med IRA-terrorisme i de forgangne årtier demonstrerer briterne en langt bedre forståelse af, hvordan man bedst undgår at spille terroristernes spil.
Den borgerlige avis Daily Telegraph skrev på forsiden: »Vi vil aldrig tillade ondskab at splitte os«, mens en klummist i det ikke mindre højreorienterede Times of London, David Aaronovitch, udtrykte det således: »IRA’s ondskabsfulde kampagne lærte os at handle intelligent – og at undgå at skyde skylden på hele folkegrupper«.
Vi lever i smartphonens tidalder, hvor terrorister finder et større publikum for deres grusomheder end nogensinde før. Westminster-angrebene skete næsten på dato for årsdagen på angrebene i Bruxelles, der oprindelig var planlagt til at finde sted i Amsterdams Schiphol-lufthavn. Alle lande i Europa kan stå for tur, for terrorisme er nu engang blevet en del af vores globaliserede og indbyrdes tæt forbundne verden.
Både som individuelle medborgere og som samfund som helhed må vores bedste forsvar bestå i at lære at leve med to af de mest barske og skræmmende følelser af alle: sårbarhed og hjælpeløshed. Værre er det dog at kapitulere over for frygtens vilkår. Som englænderne siger: A life lived in fear is a life half-lived.
Joris Luyendijk er hollandsk journalist. Oversat af Niels Ivar Larsen. © Joris Luyendijk og Information
Jeg forstår ikek at folk lader sig påvirke af disse meget lokaliserede angreb. Det er rædselsfuldt men i sammenligning med hvad der foregår i krigszoner er det bagateller. Men det gør de desværre og politikerne står klar med alle mulige og umulige tiltag som begrænser vores frihed.
Ingen kan fjerne terror totalt - men det burde da være logik for dværghøns at jo flere muslimer der kommer ind, jo flere er rabiate og jo større er risikoen for terror...
Selvfølgelig skal ikke alle muslimer smides ud - men de ca. 70% der mener at sharia sår over landets love - de har INTET at gøre her.
Kaj Pedersen:
"Selvfølgelig skal ikke alle muslimer smides ud - men de ca. 70% der mener at sharia sår over landets love - de har INTET at gøre her."
Det samme gælder de, hvis holdninger styres af pressen, og de, der dybest set ikke gider det danske samfund. Det er da logik for perlehøns, at de fleste udfordringer skabes af Islamkritikere og deres medløbere, som da også er de eneste, der har glæde af terror samtidig med, de beslaglægger mange af politiets ressourcer. De kalder sig til tider patrioter, men er reelt landsforrædere.
"Jeg forstår ikek at folk lader sig påvirke af disse meget lokaliserede angreb. Det er rædselsfuldt men i sammenligning med hvad der foregår i krigszoner er det bagateller."
Hvis man lever tilstrækkeligt selvoptaget og navlebeskuende - og i øvrigt får sine informationer fra mainstreampressen - så er krigene fjerne, men retfærdige ... og nødvendige. Selvfølgelig går det ud over nogen - men de har vel mere eller mindre selv bedt om det. Derimod har danskerne jo kun været venlige og viljefaste, demokratibringende og rimelige, så angreb i vores baghave er både chokerende, skræmmende og helt uforståelige. Der må være noget galt med disse hadefulde horder, som medierne fortæller os om - så vi må spænde hjelmen. Og så er kagen i ovnen, resten bager sig selv.
Hvor svært kan det være?
Ofre blandt vesterlændinge for muslimsk inspireret terrorisme de sidste 15 år: ca. 3.600; i USA eller i Europa – ud af en befolkning i alle vestlige samfund på mere end 1 milliard. Reel risiko for vesterlændinge ikke-eksisterende og så tæt på nul, det er muligt at komme, men får trods denne kendsgerning MASSIV dækning i alle vestlige massemedier - det sælger.
Tillad mig at sammenligne med nogle få andre samfundsproblemer, der udgør en helt anden og langt mere reel risiko for millioner af mennesker, i Danmark og i andre vestlige samfund, og som ikke får den pressedækning, der ville kunne afspejle denne risiko og de ressourcer, samfundet naturligt skulle allokere til afhjælpning af dem.
BRYSTKRÆFT: Ofre for brystkræft i Danmark i samme periode, de seneste 15 år, ca. 18.000, 1.200 om året – ud af en kvindelig befolkning på 2.750.000 inkl. piger. Yderst reel risiko, som uden tvivl spreder skræk og rædsel hos alle kvinder. 10% af alle nulevende personer af hunkøn i Danmark vil få brystkræft, hvis de ikke når at dø af andre grunde inden. Hvornår har danske massemedier givet dette kolossale sundhedsproblem en dækning i overensstemmelse med problemets omfang - et lille pip i ny og næ.
TRAFIKULYKKER: Ofre for trafikulykker i Danmark i samme periode ca. 4.200 ud af en befolkning på 5.500.000 - hvilket gør det 200 gange så farligt at færdes i trafikken, alene på danske veje -
TOBAKSRYGNING: Ofre for tobaksrygning i Danmark i samme periode ca. 200.000 – ud af ca. 2.000.000 rygere. De udgør 25 % af alle dødsfald i Danmark. De to ofre for muslimsk terror ved Krudttønden og Synagogen udgør 2 : 5.500.000 af den danske befolkning, hvor rygerdødsfald udgør 13.000 : 2.000.000.
ALKOHOL: Ofre for alkoholbrug i Danmark i samme periode ca. 45.000 (konservativt skøn) - 12,5 gange så mange som omfanget af ofre for AL terrorisme begået af muslimer rettet mod vestlige samfund - og her taler vi om ofre i Danmark.
Ofre for tobaksrygning i USA i samme periode ca. 6.450.000 ud af en befolkning på ca. 320.000.000. Det er 2.300 gange så mange mennesker, som muslimer slog ihjel med deres terrorangreb d.11.9.2001; selv om omfanget for denne konkrete form for terrorisme ikke fortjener et komma i verdenshistorien, er den blevet brugt som en ubeskriveligt primitiv undskyldning for at påføre muslimske lande, med millioner af børn, ufattelige rædsler med drab på mellem 1 og 2 millioner muslimer, som ikke havde den mindste idé om, at de havde noget udestående med USA, sat i værk af et land med verdens mest formidable krigsmaskine og udtænkt på de bonede gulve i Washington DC, af mennesker, der ligner os selv, og derfor ikke kan tilskrives de værste motiver til deres horrible handlinger - og på alle planer støttet af vores lille fædreland.
Ofre for receptpligtig medicin i USA, udskrevet af læger, ca. 15.000.000, 100.000 om året - 4.200 gange mennesker sml. med terrordrab i vesten. Jeg ved godt, hvor min bekymring ville ligge, hvis jeg skulle sammenllgne de to risici.
Ofre blandt vietnamesere, cambodianere og laoter for amerikansk (ulovlig) krigsførelse ca. 5.000.000 – sml. med 57.000 amerikanske tab under denne krig - 1.400 gange så mange som de 3.600 vesterlændinge, som nogle muslimer har slået ihjel med terrorhandlinger.
Ofre for den amerikanske ( også ulovlige) krig i Irak påbegyndt i 2003, støttet aktivt af bl.a. Danmark og adskillige andre vestlige lande: ca. 1.400.000, alle muslimer, uskyldige ofre for en ultimativ krigsforbrydelse og naturligvis ALDRIG i vestlige massemedier beskrevet som sådan.
Ofre for vestlige landes krigsførelse i Afghanistan siden 2001: ca. 200.000, alle muslimer.
Ofre for det internationale samfunds sanktioner over for Irak fra 1990-2003 ca. 1.500.000, alle muslimer, i altovervejende grad styret af USA, med en kynisme, der er svimlende. Madeleine Albright, udenrigsminister under Clinton, udtalte i 1996, på amerikansk tv, at det var prisen værd at slå 500.000 irakiske børn ihjel gennem disse sanktioner, som de indtil da havde kostet, for at få væltet Saddam Hussein - en udtalelse, hun formentlig vil fortryde til sin dødsdag. I mine øjne udtryk for en dybt perverteret moralopfattelse.
Ofre for Obamas og Bushs droneangreb (ulovlige) i flere muslimske lande: et tal, der skal tælles i tusinder, og som ikke fører til sigtelse for krigsforbrydelser, hvilket ville være en naturlig reaktion i de vestlige samfund, der bygger på en demokratisk retsorden, med lighed for loven som et væsentligt og bærende princip. Trump har inden for den første måned af sin præsidenttid også som Obama gjort sig til massemorder med sine dronedrab og anden form for krigsførelse i Yemen med drab på et halvt hundrede uskyldige yemenitter.
Ofre for Anders Breiviks terror i Norge for 5 år siden: 77, hvilket gav ham en fængselsstraf på 21 år. Selv om Obama med sine droneangreb har slået væsentligt flere uskyldige mennesker ihjel, alle muslimer, vil han blive tiljublet som en cæsar og mødt med næsegrus beundring i alle vestlige samfund - den første sorte præsident i USA, og så kan det ikke blive mere grandiost, selv med et synderegister, der gør Breiviks kolossale forbrydelse til sandkasseleg for treårige.
Artikler, omtale og udsendelser i elektroniske medier med beskrivelse af vestlig terrorisme over for muslimske lande i vestlige massemedier de seneste 15 år: Et stort NUL. Ingen vestlig kommentator, meningsdanner eller politiker kunne drømme om at nævne, at en væsentlig del af vestlige krigsforbrydelser i muslimske samfund er terrorisme. Alene Obamas droneangreb og militære bombardementer i 7 muslimske lande gjorde ham til verdens førende internationale terrorist.
Omfanget af artikler, tv og radiodækning med beskrivelse af terrordrab begået af muslimer de seneste 15 år rettet mod vestlige samfund: Ukendt, men uden tvivl kolossalt, – vi taler om 3.600 ofre blandt vesterlændinge, et tal, som anstændigvis bør stilles op over for de op mod 2.000.000 muslimske ofre i samme periode, begået af vestligt orienterede lande, herunder lille Danmark. Når man i vestlige samfund taler om terror, ved "vi" alle, hvad "vi" taler om. - vestlig terror er ikke-eksisterende. En formidabel løgn, som bliver kolporteret hver evige eneste dag i vestlige massemedier.
Bevæger vi os uden for denne periode er det relevant at fremhæve Sovjetunionens drab på 1.000.000 muslimske afghanere fra 1979-1989 og Ruslands voldsomme krigsforbrydelser i Tjetjenien i halvfemserne, med titusindvis af muslimske ofre, og Frankrigs drab på 850.000-1.000.000 muslimer i Algeriet fra 1954 - 1962.
Erling Jensen, cand.jur.
Medierne skaber frygten ved lave kæmpe 'Breaking news' over få myrdede mennesker et sted i Europa. Senere bruger de spalteplads til at fortælle os at vi ikke skal lade os kue, og være på vagt overfor det ekstreme højre.(Måske et argument for mere overvågning, efterretning og militarisering?)
At indlede med terrorister i Israel er et bud. Man kunne også have valgt at indlede med Nakba, og fortælle at vestlig terrorisme avler terrorisme. Vi er i historien sluppet godt fra både imperialisme og kolonialisme, med andres landes resourcer som premie i århundreder. At vi i vesten bilder os ind at vi kan blive ved med at vade ind i andres lande og lege herrefolk uden konsekvenser er utrolig hovent og ulykkeligt.
Vi har i vores verden minimal risiko for at dø pga. af hvide eller islamiske terrorister. Til gengæld har vi magten til at stoppe alle de udsigtsløse interventioner og røverier af landenes resourcer som netop skaber hadet og afmagten.
Vi kunne starte med forebyggelse i Afrika, som denne kloge unge kvinde provokerende foreslår, og i samme åndedrag undskylde for slavehandlen. Se youtube: Sierra leone Ted Talk Berlin
@Sus johnsen
25. marts, 2017 - 12:13
Tak for en indsigtsfuld og lærerig kommentar. Jeg kunne ikke være mere enig i alle de tanker, du fremsætter.
Erling Jensen
Og så læser man lige at USA har begået hvad en snes terrorister kan klare på et år. 200 civile bombet i Mosul. Og stadig mener nogle at det er her i EU vi skal opruste og overvåge?