Læserbrev

Man skal være robust, når man er skrøbelig

10. marts 2017

Jeg har netop passeret to-års dagen for min hjernerystelse. Før denne skæbnens dag kunne jeg klare alt, og min krop havde bare at makke ret og følge med. På det danske arbejdsmarked efterspørges robuste ansatte, men min robusthed blev på et splitsekund taget fra mig. Tilbage står jeg alene med skrøbeligheden.

Den første tid efter jeg faldt på cykel, ændrede min fysiske tilstand sig markant, og hjernerystelsens symptomer, såsom enorm træthed i krop og hoved, slem hovedpine, koncentrationsbesvær, kvalme og grådlabilitet, blev en del af hverdagen.

Men når man som ny hjernerystelsespatient får at vide, at »du skal lytte til din krop«, så er det en svær tilstand at befinde sig i, når resten af tilværelsen bare fortsætter, og når man aldrig før har øvet sig i at lytte til sin krops signaler. Vanen tro klemte jeg ballerne sammen i stedet for at sige fra i tide.

I dag er jeg tvunget til at lytte. Jeg prøver at blive ekspert på min egen krop og på hjernerystelsen, da der fra lægevidenskabens side ikke er megen hjælp at hente. Det er kun mig selv, der kan mærke konsekvenserne og udviklingen i denne usynlige sygdom.

Det er hårdt konstant at skulle være ansvarlig for sit helbred. Overskrider jeg min krops grænser én dag, betaler jeg for det resten af ugen. Det kræver al ens robusthed at være skrøbelig.

Mit sygdomsforløb har lært mig, at kroppen og livet er skrøbeligt, men samtidig at jeg og min krop kan udholde rigtig meget. Jeg har lært vigtigheden af at passe på mig selv. Lært at nyde de små ting og sejre.

Jeg står nu på tærsklen til arbejdsmarkedet og tænker på, hvordan mine nye tillærte kompetencer mon passer ind på et arbejdsmarked, hvor jeg tidligere har lært at sætte kroppens behov bagerst i køen. Altid at være parat til at lægge en ekstra indsats for at opnå anerkendelse og leve op til egne høje forventninger. Kan man være skrøbelig på arbejdsmarkedet og stadig føle, at man udretter noget?

Selv om robustheden er væk, har jeg fundet en styrke. En fysisk og mental styrke som det kræver for at blive rask midt i al skrøbeligheden, og jeg håber, at arbejdsmarkedet vil tage godt imod mig, og alle mine medborgere, der har set deres skrøbelighed i øjnene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu