Folk

FOLK

1. maj 2017

Arbejdere I

Mandlige akademikere dominerer avisdebatten, skriver ugebrevet A4. Kun hver 20. debatindlæg er skrevet af erhvervsuddannede, som udgør knap en tredjedel af befolkningen. »Til tasterne, fordømte her på jorden ...« burde vi nok synge i dag.

Arbejdere II

Fra Cevea, der har lavet debatundersøgelsen, lyder det: »Det er skørt, at det næsten udelukkende er professorer og direktører, der kloger sig på, hvordan velfærdssamfundet skal udvikle sig,« siger Kristian Weise, der (ups) er direktør.

Arbejdere III

23-årige Agnes Østergaard, der er SOSU-assistent og debattør, mener ikke, erhvervsuddannede føler, de har noget at skulle have sagt: »Jeg får også selv den dér kommentar om, at jeg jo bare er en SOSU, så hvad ved jeg om noget.« Heja Agnes.

Arbejdere IV

»Hvis håndværkerne ikke lagde så mange kattevideoer op på Facebook, men i højere grad smed et velformuleret argument ind i en debat, så kunne jeg samle det op og coache,« siger Berlingskes debatredaktør, Anne Sophia Hermansen. Så fordomsfrit.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kurt Loftkjær

@Arbejdere 1

Hjælp til nye debatører:

Velkommen til de erhvervsuddanede på den begrænsede plads for debat i Informations trykte udgave, hvor selv akademiske mænd må kæmpe om pladsen med "magteliten" (politiske partier, ministre, firmaer, institutioner m.fl. og ikke mindst journalister som udtrykker deres egne holdninger).

Afhængig af debat- og kronikredaktører kan vejen også være lang og personligt præget. Emnet skal være relevant(?), sagligt, opfylde visse krav til formulering og stavning og sidst men ikke mindst skal det overholde krav til anslag.

I Information er der i øvrigt i gennemsnit tre læserbreve om dagen.

I dagens anledning er det en tømrer, som har skrevet kronikken. Så det er muligt for erhvervsuddannede.

Held og lykke.