Klumme

Kom, lad os rykke sammen

For første gang i årtier er der et lille fald i de boligkvadratmeter, som en københavner har til rådighed. Det kan godt være, at det er et krisetegn, men det er dæleme et af de bedre af slagsen
Debat
7. april 2017

Jeg er netop flyttet fra min alt for store sammenlagte lejlighed på Nørrebro til mit kolonihavehus for sommeren. Det er i forvejen ikke et særlig stort hus, og da vinteren havde lagt en lille gave i form af en fæl fækal stank fra afløbet på badeværelset, der gjorde soveværelset usovbart, flyttede jeg forleden vores senge ind i det rum, der i forvejen fungerer som køkken, stue, legeværelse og arbejdsrum.

Lige nu lever vi derfor to mennesker – den ene dog et minimenneske – på 15 kvadratmeter. Der er nu et nærmest oldromersk udvalg af bløde overflader at spise vindruer på. Til gengæld har vi meget få og derfor meget eksklusive ganglinjer.

Da vi skulle putte, lød det med grødet sovestemme ovre fra min søns seng: »Hvor er det hyggeligt, at alt er sammen.« Jeg var enig. Jeg ville nok have sagt, at det var hyggeligt, at ’alle’ var sammen, men hans talefejl gav mening. For det var jo også hyggeligt, at sengen nu stod oven i LEGO-kassen, og at man i princippet kunne riste brød uden at forlade dynen.

Og som jeg lå der og kiggede rundt, slog det mig, at jeg havde for mange ting, og straks bookede jeg en stand til et loppemarked på Grundlovsdag. Småt er godt, tænkte jeg, roste mig selv for at have vendt en i bogstavelig forstand lortesituation til et ’lille hverdagseventyr’ og faldt i søvn til den livmoderbrummende lyd af fryser.

Politiken skrev denne uge, at nye tal fra Danmarks Statistik viser, at indbyggerne i hovedstaden går ned i kvadratmeter. For mens en københavner i 2010 havde godt 42 kvadratmeter at leve på, er det tal faldet til 40 kvadratmeter. På landsplan er gennemsnittet godt 52 kvadratmeter pr. person.

Københavnerne downsizer. For første gang i rigtig mange år. Ifølge boligmarkedsanalytikeren Jacob Isaksen fra Nykredit skyldes nedgangen, at folk rykker ind fra landet, samtidig med at dem, der tidligere ville rykke ud, når arvingerne skulle på græs, bliver. Den kombination får priserne til at stige, og pladsen til at blive trang. Men det stigende boligudbud på grund af nybyggerier vil sikkert få udviklingen til at vende. »Så københavnerne slipper for at klemme sig alt for meget sammen«, udtaler han beroligende.

Og der hørtes et lettelsens suk i Bangladesh, hvor de har fulgt udviklingen med bekymring.  

Men hvorfor skulle det være dåligt nyt, at vi kan finde ud af at bo på mindre plads? For udvikling i boligkvadratmeter til rådighed i Danmark har været noget nær vanvittig. Fordi den enkelte bolig er blevet større, men vi bor færre i hver husstand, er der på 40 år skete en næsten fordobling – fra 29 kvadratmeter i 1960 til de 52 kvadratmeter.

Og det er jo byggeri, der tager arealer fra andet. F.eks. naturen, der trænger til plads, eller landbrugsproduktion, som vi behøver. Og de skal varmes op og vedligeholdes, og ikke mindst skal de fyldes op med ting. Og der skal udtænkes nye funktioner, fordi de ikke rummer mennesker. 

Vi kan hver vælge at bo mindre og derfor med færre ting. Jeg taler ikke om den amerikanske tiny house-movement. Det er da hyggeligt at se på, men vi er jo ikke allesammen bådbyggere, der kan sove på en hems. Men vi kan allesammen overveje, om det faktisk er plads, vi mangler. 

Sociologen Juliet Schor går i rette med forestillingen om, at vi lever i en for materialistisk kultur. Tværtimod, siger hun, er vi alt for for lidt materialistiske. Når vi drukner i ubrugelige ting, er det fordi, vi ikke vurderer ting på deres materialitet, men på deres symbolske værdi. Begyndte vi faktisk at se på materialiteten, ville de ikke længere gøre os lykkelige. Det blændværk har stadig flere boligkvadratmeter gjort muligt.

Men vi kan også kræve en bæredygtig boligpolitik, der prioriterer mindre lejligheder til overkommelige priser og sætte en stopper for den helt absurde inflation i sammenlægning af lejligheder, der har betydet, at de gamle brokvarterer, trods en helt anden oprindelig intention, har været med til at skabe væksten i kvadratmeter.

Jeg vil ikke love, at vi bliver i stuen, når VVS’eren forhåbentlig kigger forbi i weekenden. Men kom da forbi loppemarkedet på Islands brygge Grundlovsdag. Jeg har en masse lettere brugt symbolværdi til salg.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her