Læsetid 3 min.

En kontanthjælpsmodtagers bekendelser

Kontanthjælpsmodtagere i nyttejob er billig arbejdskraft, der løser mange opgaver i kommunerne. Men det har konsekvenser. Og vi bliver alle tabere, når vi gør andre til det
Når kontanthjælpsmodtageren bruger 30 timer om ugen i nyttejob, bliver det vanskeligt at bruge den nødvendige tid på jobsøgning, der er hans vej ud af fattigdom, mener kommentarskribenten.

Når kontanthjælpsmodtageren bruger 30 timer om ugen i nyttejob, bliver det vanskeligt at bruge den nødvendige tid på jobsøgning, der er hans vej ud af fattigdom, mener kommentarskribenten.

Peter Klint
27. april 2017

Når du fredfuldt sidder på en bænk i parken og nyder solens stråler mod dit ansigt, så tænk på, at den er malet og repareret af en kontanthjælpsmodtager i nyttejob til 38 kroner i timen. Det bliver gjort, fordi han eller hun ikke har noget valg.

Det samme er tilfældet med scenen i det lokale teater, der er slæbt op ad en gammel kringlet trappe. Du betaler en god pris for billetten, men de, der har udført det grove arbejde, får hverken applaus på scenen eller del af indtægten.

Der er flere tabere i det spil. Taber nummer ét er selvfølgelig kontanthjælpsmodtageren, der udfører et stykke arbejde til en pris, han knap nok kan leve for. Det, at han bruger 30 timer om ugen på tvangsarbejde, gør det vanskeligt at bruge den nødvendige tid på jobsøgning, der er hans vej ud af fattigdom.

Læs også

Han bliver fastholdt i trældom, imens hans gæld og problemer vokser. Det er social dumping. Vi er en gruppe, der i forvejen er presset af den teknologiske udvikling og arbejdsmarkedets frie bevægelighed fra andre EU-lande. Der tager mange af de job, vi kan udføre.

Erhvervslivet mister kunder

Taber nummer to er den erhvervsdrivende. Uanset om han er møbelsnedker, maler, gartner eller entreprenør, mister han opgaver. Selvstændige skal have det nødvendige udstyr for at kunne udføre opgaven hurtigt og sikkert.

Det er bare svært at konkurrere mod en horde af nyttejobbere – ja, mange af nyttejobbernes færdigheder i det påtvungne erhverv strækker sig kun til, at de kan bruge værktøjet uden at skade sig selv eller andre i større omfang, men de er mange, og deres tid er uden pris. Det betyder intet, at noget skal laves om.

Vi har lavet et kontanthjælpsloft, fordi der skal være forskel på at gå på arbejde og være på kontanthjælp. Det er rimeligt ikke mindst for dem, der i forvejen arbejder til en løn i den lavere ende, mener beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V).
Læs også

Det offentlige køber ikke dyrt udstyr, for det betyder ikke noget, om det tager lang tid. Arbejdskraften er jo gratis. Da jobbet skal have en skræmmeeffekt, og der ingen grund er til at investere i sine nyttearbejdere, er det helt fint at fjerne pyntesten med håndskovl i stedet for at leje en rendegraver. Eller at fjerne et kommunalt skur ramt af skimmelsvamp med et brækjern eller lege flyttemand uden vogne eller seler. Det er stærkt konkurrenceforvridende.  

Nyttejobbere fjerner jobmuligheder

Taber nummer tre er kommunalarbejderen. For få dage siden fik jeg at vide, at det var stærkt reguleret, og at nyttearbejdere aldrig ville tage job fra fastansatte kommunalarbejdere. En time senere stod jeg blot få kilometer fra centrum og samlede affald op. Det sammen med de allerede nævnte eksempler gør det umuligt at skille tingene ad.

Forskellen bliver, at nogle får en god løn (fastansatte), og nogle får en dårlig (nyttejobbere) for det samme arbejde. Det lukker for jobmuligheder i den offentlige sektor, for hvorfor skal man ansætte, når man allerede har nyttejobbere til det beskidte arbejde?

I starten kunne han ikke få job som økonom, fordi han blev betragtet som nyuddannet, skriver Qasam Nazir Ahmad i dagens kronik. Derefter kunne han ikke få støtte til taxa-kørekort, fordi han hørte til under kategorien ’højtuddannet’.
Læs også

Man fjerner jobmuligheder i det offentlige og på samme tid siger man, at arbejdsløse skal finde sig et arbejde. Fire ud af ti chefer og ansatte på jobcentre svarer i en evaluering fra Beskæftigelsesministeriet, at ledige i nyttejob i større eller mindre omfang stjæler opgaver fra ansatte, så i det system, der bruger nyttejobbere, er man klar over problemet. Kommunalarbejdernes brancheorganisation 3F er enig i den vurdering.

Hvem vinder?

Taber nummer fire er vores økonomi, for samfundet mister potentielt vækst, når en stor gruppe i samfundet intet har til forbrug og dermed ikke bidrager. OECD har i sin rapport In it together: Why Less Inequality Benefits All slået fast, at den øgede ulighed er skadelig for væksten. Den stigende ulighed i indkomst har mellem 1985 og 2005 angiveligt fjernet i gennemsnit 4,7 procentpoint af den kumulative vækst fra 1990 til 2010 i OECD-lande.

Socialdemokratiet og Radikale Venstre støtter nu op om den tidligere reformfortaler, økonomiprofessor Nina Smith, som i gårsdagens Information talte for at hæve produktiviteten gennem uddannelse og opkvalificering frem for at øge arbejdsudbuddet.
Læs også

Hvem vinder? De, der føler, at arbejdsløse nasser på samfundet, og selv vil have mere. Selv om de har mere, end de fleste kan bruge. De nægter at se på det store billede, for alt handler om dem. De, der ikke ønsker at betale for pæne parker og møblerne i deres børns institutioner over skatten, men gerne vil have goderne. Det er ofte dem, der kalder kontanthjælpsmodtagere for nassere.

Er man ikke en nasser, når man udnytter de svageste i samfundet som gratis arbejdskraft og hæmmer væksten?

Ja, det er korrekt, at mange udebliver fra nyttejob, og det er fristende at kalde det for en succes. De mister deres kontanthjælp og dermed sparer samfundet penge, men var ideen med kontanthjælp ikke at skabe et sikkerhedsnet?!

Husk på, at vi allerede har haft en stigning på 78 procent af unge hjemløse siden 2009. Ønsker vi flere?

René Aalling Jensen er kontanthjælpsmodtager

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Jakob Silberbrandt
    Jakob Silberbrandt
  • Brugerbillede for Ann Thomsen
    Ann Thomsen
  • Brugerbillede for June Pedersen
    June Pedersen
  • Brugerbillede for Kristen Carsten Munk
    Kristen Carsten Munk
  • Brugerbillede for Andreas Lund
    Andreas Lund
  • Brugerbillede for Flemming Berger
    Flemming Berger
  • Brugerbillede for Heidi Larsen
    Heidi Larsen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
    Lise Lotte Rahbek
  • Brugerbillede for Anne Schøtt
    Anne Schøtt
  • Brugerbillede for Sup Aya  Laya
    Sup Aya Laya
  • Brugerbillede for Per Klüver
    Per Klüver
  • Brugerbillede for Britta Hansen
    Britta Hansen
  • Brugerbillede for Carsten  Svendsen
    Carsten Svendsen
  • Brugerbillede for Ole Christiansen
    Ole Christiansen
  • Brugerbillede for Bjarne Andersen
    Bjarne Andersen
  • Brugerbillede for Lone  Sæderup
    Lone Sæderup
  • Brugerbillede for John S. Hansen
    John S. Hansen
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Ebbe Overbye
    Ebbe Overbye
  • Brugerbillede for Randi Overgård
    Randi Overgård
  • Brugerbillede for Søren Roepstorff
    Søren Roepstorff
  • Brugerbillede for Søren Andersen
    Søren Andersen
  • Brugerbillede for Dorte Sørensen
    Dorte Sørensen
Jakob Silberbrandt, Ann Thomsen, June Pedersen, Kristen Carsten Munk, Andreas Lund, Flemming Berger, Heidi Larsen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Anne Schøtt, Sup Aya Laya, Per Klüver, Britta Hansen, Carsten Svendsen, Ole Christiansen, Bjarne Andersen, Lone Sæderup, John S. Hansen, Niels Nielsen, Ebbe Overbye, Randi Overgård, Søren Roepstorff, Søren Andersen og Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Anne Mette Jørgensen
Anne Mette Jørgensen

Ak, ja det minder mig om det gamle Østeuropa, hvor folk gik i en lang række og alle flyttede bare skiddet hen til den næste.
Hvor er solidariteten henne fra de, der endnu har et betalt arbejde, og er de ikke bange for at blive fyret, så kommunerne og iøvrigt også private firmaer kan få stillet gratis arbejde til rådighed.
Dette er en af Mette Frederiksens tiltag. Husk det næste gangder skal stemme.

Steffen Gliese, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Christel Larsen, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, René Skov, Per Klüver, Britta Hansen, Ole Christiansen, Bjarne Andersen, Egon Stich, Ebbe Overbye, Søren Roepstorff og Søren Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Sten Stenbæk
Sten Stenbæk

Right on! Proletarisering og udstødning. Og stadig stigende ginikoefficient.

Steffen Gliese, Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Rene Aalling Jensen, Per Klüver og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen
Niels Nielsen

"Er man ikke en nasser, når man udnytter de svageste i samfundet som gratis arbejdskraft...?"

Danmark plejer at prale af, at vi danskere var de første, der afskaffede slaveriet (selv om det vist nok i virkeligheden var englænderne). Nu kan vi så prale med, at vi var de første, der genindførte det.

Steffen Gliese, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Christel Larsen, Eva Schwanenflügel, Anne Schøtt, Rene Aalling Jensen, Ole Christiansen, Ebbe Overbye og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jan Weis

Danmark var ikke de den første til at afskaffe slaveriet - blot den første til at afskaffe handelen med slaver ...

Per Klüver, Jesper Frimann Ljungberg og John S. Hansen anbefalede denne kommentar
Niels Nielsen

Det er nemlig rigtigt Jan Weis, men hvornår har vi danskere forsmået at pynte os med lånte fjer?

Vi vil jo godt være stolte af vore forfædre, det kniber lidt mere med at sige undskyld for vore forfædres ugerninger. Men lad nu fortiden hvile, og i stedet glæde os over, at vi faktisk har genindført slaveriet.

Hip, hip....

Anne Schøtt, Søren Roepstorff, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Egon Stich

"Nyttejobbere" burde demonstrerer ved at ifører sig stribede - sort og hvidstribede, med en klædelig ditto hue, som arbejdstøj.
Så alle stakkelhaderne kunne se, og glæde sig over, hvilket system de har skabt..!!

Brugerbillede for John S. Hansen
John S. Hansen

En skamplet på er såkaldt civiliseret samfund!
For et par måneder siden så jeg i Gilleleje to personer i det kendte neongule outfit - de havde på ryggen teksten NYTTEJOB! De samlede affald op fra gaden. En funktion som før i tiden blev varetaget af en kommunalt ansat. Det er helt urimeligt, og man undrer sig over fagbevægelsens fravær!
Jeg henvendte mig til de to, og spurgte til deres situation. Den unge kvinde var på kontanthjælp og manden - som var i slutningen af 50` erne - fortalte at han var i seniorjob.

Kun mennesker i gode faste stillinger på højt niveau - med gode pensionsordninger som rummer gode forsikringer mod tab af erhvervsevne - er sikret mod at skulle trække i det gule tøj ved sygdom eller anden social deroute! Mange af disse er enten ondsindede eller inkompetente vælgere.
Hvorfor resten - arbejderklasse som jeg - har stemt på partier som er ansvarlige for den umenneskelige lovgivning, det må stå hen i det uvisse.

Steffen Gliese, Mads Berg, Søren Roepstorff, Christel Larsen, Ulla Søgaard, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Rene Aalling Jensen, Britta Hansen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels K. Nielsen
Niels K. Nielsen

Nå, men Staten kører altså med et årligt underskud på 40-60 mia. kr. og de off. udgifter er på vanvittige 1.100 mia. kr. og skatte- og afgiftstrykket er verdens højeste. En stor udgift er på det sociale område.
Hvis heller ikke det må trimmes, hvordan får vi så bragt os ud af Luksusfælden???

Brugerbillede for Mette Poulsen
Mette Poulsen

Det er bekymrende, hvis arbejdsmiljølovgivningen ikke dækker det arbejde, som nyttejobbere udfører. Det skal da ændres, hvis det forholder sig sådan.
Er det offentlige ansvarlig for at give folk arbejde? Det er jeg ikke enig i. Forsørgelse (kontanthjælp/førtids eller folkepension) ja. Godt lønnet arbejde, nej, det mener jeg ikke.

John S. Hansen

@ Niels K.
Nyttejob er ikke at "trimme de sociale udgifter! De mennesker modtager jo stadig kontanthjælp osv.
Hvis man i stedet ændrede nyttejobsfunktionerne til almindelige ansættelser så kom de jo i rigtigt job, med en arbejdstagers rettigheder; feriepenge osv. Disse mennesker ville få det bedre på alle områder, og resten af samfundet ville bedre kunne se sig selv i øjnene, velvidende at de havde været med til at afskaffe slaveriet - igen!
Og anvendelsen af udtrykket "luksusfælden" finder jeg mildest talt upassende. Vi taler her om de laveste sociale ydelser, til syge og pressede mennesker.
Brug du hellere udtrykket om skattelettelser til de rige, indkøb af jagerfly osv.

Steffen Gliese, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Sup Aya Laya, Anette Ahrens Jensen, Kristen Carsten Munk, Robin Frederiksen, Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Per Klüver, Britta Hansen, Ole Christiansen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
John S. Hansen

@Mette P.
Forklar lige det med at det offentlige ikke er ansvarlig for at give folk godt lønnet arbejde! Jeg forstår ikke helt hvad du mener.

Steffen Gliese og Allan Stampe Kristiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jesper Frimann Ljungberg
Jesper Frimann Ljungberg

@Niels K. Nielsen

Du skal huske på, at penge givet til en person på en overførselsindkomst, der kommer lang langt de fleste ind igen i skatter og afgifter. Det er reelt meget lidt af udgiften, der så at sige er en reel udgift.
Derfor ville det måske give mere mening at tale om hele det administrative apparat man har lavet for du skal jo huske på at alle de her kontrol folk jo kunne sidde i det private erhvervsliv og lave omsætning.. som så ville give rigtige skatteindtægter.

// Jesper

Steffen Gliese, Allan Stampe Kristiansen, Christel Larsen, Eva Schwanenflügel, Sup Aya Laya, Ebbe Overbye og John S. Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Marie Jensen

Det private erhvervsliv tager også godt for sig af retterne i slavebuffeten. Gå en tur i det lokale supermarked når dagsholdet er på arbejde og jeg kan forsikre jer for at mindst 1/2 af de, der går og sætter varer på plads er ansat i nyttejobs, integrationsjobs, løntilskud eller virksomhedspraktik. Hertil kommer så fleksjobbere og elever, der også er billige i drift. Det er sådan man holder udgifterne nede og profitten oppe. Samtidig kan man bryste sig af at være socialt ansvarlig, fordi man har givet staklerne indhold i deres sølle arbejdsløse liv.

Steffen Gliese, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Ebbe Overbye, Annemette Due, Christel Larsen, June Pedersen, Ulla Søgaard, Anette Ahrens Jensen, Heidi Larsen, Eva Schwanenflügel, Haj Møller, Lise Lotte Rahbek, Jesper Frimann Ljungberg, Sup Aya Laya, Rene Aalling Jensen, John S. Hansen, Charlotte Svensgaard og Ole Christiansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Kristensen
Søren Kristensen

Jeg har som kontanthjælpsmodtager med dårlig ryg, været med til at fjerne et pilråddent hønsehus ude i Sydhavnen og fjernet bjørneklo på Nokken, som del af et aktiveringsprojekt. Det værste var dog mødet med en velmenende fysioterapeut, som anbefalede mig at justere højden på mit skrivebord. Det medførte at jeg om vinteren gik over i Den Grønne Hal på Christiania og købte en lægte til formålet, hvorefter jeg gled på isen, med lægen i hånden og brækkede kravebenet i et såkaldt pilegrensbrud, hvorefter jeg siden har døjet med op til flere diskusprolapser i nakken. Nogle gange tænker jeg på hvilket liv jeg mon kunne have haft, hvis jeg i sin tid havde fået den førtidspension jeg ønskede mig, i stedet for alt den velmente elendighed.

Steffen Gliese, Søren Roepstorff, Eva Schwanenflügel, John S. Hansen, Ole Christiansen og Rene Aalling Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Jacobsen
Søren Jacobsen

Snakkede for et års tid siden med en pedel på en lokal skole. Han fortalte der tidligere var fastansat 3 pedelmedhjælpere på skolen. De er nu erstattet med 5 ledige i aktivering. Skolen spare henved 1.000.000 kr. årligt til løn, feriepenge og arbejdsmarkedspension i forhold til før.

Grunden til det er så svært for en kontanthjælpsmodtager at komme i job er fordi alle de job en kontanthjælpsmodtager kan søge er optaget af andre kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere i aktivering. Skærpnens ironi. Virkelighedens cach 22.

Steffen Gliese, Anne Schøtt, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Ann Thomsen, Søren Roepstorff, John S. Hansen, Christel Larsen, Sup Aya Laya, June Pedersen, Ulla Søgaard, Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Ebbe Overbye, Lise Lotte Rahbek og Rene Aalling Jensen anbefalede denne kommentar
Søren Jacobsen

En anden grund er øst europæiske "jordbær" plukkere, som kan leve et helt år i deres hjemland for det de kan tjene på en sommers arbejde i Danmark. Eller rettere arbejdskraftens frie bevægelighed for ufaglærte og lavtuddannede i EU.

Steffen Gliese, Anne Schøtt, John S. Hansen, Sup Aya Laya og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Et tilbud man ikke kan sige nej til - udnyttejobs.
Så sidder man der med sin sagsbehandler, altså medmindre ordren om at møde i nytteaktivering ikke bare kommer i e-boksen, som den gjorde hos mig - og føler sig som affaldsborger.
Der er intet andet at leve af end kontanthjælp, hvis man altså ikke er i stand til at prostituere sig.
"Du skal i nytteindsats"
Myndighederne og politikerne mener ikke, du er bedre værd.

Fuck den gør ondt at synke, den pille.

Anne Schøtt, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Annemette Due, Søren Roepstorff, John S. Hansen, June Pedersen, Flemming Berger, Heidi Larsen, Eva Schwanenflügel, Haj Møller, Niels Nielsen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ebbe Overbye

At være udsat. Sat ud af lejligheden eller uden for døren, ud på isflagen, balancerende på randen af afgrunden. Jeg bryder mig ikke om det ord. Hver gang jeg hører eller læser det, mindes jeg om, at man som udsat er ekskluderet. Det er konkurrencestaten, der ekskluderer. Velfærdsstaten inkluderede sine borgere. Hvis man er ude af stand til at finde en plads på arbejdsmarkedet, er man nu udsat for al verdens straf, sanktioner og sat under administration, ikke længere herre i eget liv. Alt sammen forklædt i dobbelt plus ord som hjælp, incitamenter og kærlige puf. På denne måde kan man blive hjulpet ud af sin bolig og af med sit eksistens grundlag eller indsat i en arbejdslejr uden løn iført ens selvlysende uniformer. Naturligvis ene og alene for ens egen skyld. Staten udsætter simpelthen sine egne borgere.

Hver gang nogen bruger ordet accepterer man velfærdsstatens endeligt, som et fait accompli. Socialdemokraterne og deres monstrøse formand, der uden at fortrække en mine lader medborgere rent ud sagt krepere på kontanthjælp, mens det granskes om de kan arbejde i ganske få minutter, samt resten af de borgerlige partier på nær Alternativet ekskluderer gennem retorik og lovgivning, når de siger, de vil inkludere. Alle der bevidstløst bruger ordet ekskluderer uden at skænke det en tanke.

Måske tager jeg fejl, men lige pludselig tog brugen af det ord fart. Udsathed er en ny version af ordet, som jeg hørte fornylig. De, der styrer sproget, har magten og definerer opfattelsen af virkeligheden. Nu accepterer alle lige pludselig at borgere udenfor arbejdsmarkedet, som ordet siger, er sat udenfor, eller med andre ord udstødt fra det gode selskab og det gode liv. Også dem som måske ikke er helt så rigide i deres holdninger overfor syge og ledige.

Middelklassen, der gør som der bliver sagt. Altid ligger på den sikre side og kun accepterer dem som ligner dem selv i et omfang, så de her for nylig med tvang ville spænde cykelhjelme på andre, fordi de ikke ville gøre, som der bliver sagt. Ret ind for helvede hvæser de. Vær som os, eller du er selv ude om det.

Befinder man sig midt i en fascistoid dystotopisk fremtidsvision, hvor mennesker med en terminal diagnose arbejdsprøves og alt gøres op i nytteværdi på arbejdsmarkedet. Hvor man bliver hjulpet ud af sin bolig til et for en som dig, der lever af andre folks penge, mere passende liv på gaden? Nej, det er virkeligheden og det er lige nu. Mit Danmark er stort set forsvundet, men det er ikke indvandrerne, som har ændret det. Det er dem, som ikke kan unde andre noget, der har afskaffet velfærden ikke bare for indvandrerne, men for alle. Også dem selv.

Steffen Gliese, Anne Schøtt, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Søren Roepstorff, Søren Jacobsen, John S. Hansen, Sup Aya Laya, June Pedersen, Robin Frederiksen, Flemming Berger, Heidi Larsen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Det er helt perfidt, at man retter skytset mod de arbejdsløse.
Den store opgave er jo at skabe arbejdspladser, nogle der rummer mennesker.
Men det er jo altid nemmere at skabe syndebukke.
Hvis man lytter, er der rigtig mange nødråb.
Spørgsmålet er, om vi overhovedet lytter .
Jeg tvivler.

Steffen Gliese, Anne Schøtt og Rene Aalling Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Christoffer Pedersen
Christoffer Pedersen

Kæft en gang tudekiks af værste skuffe. "Svært at få tid til at søge job når man skal arbejde 30 timer om ugen"...Langt det meste af tiden tilbringer kontanthjælpsmodtagere IKKE med at være i aktivering, nyttejobs eller kurser. Hvordan forestiller forfatteren sig at almindelige lønmodtagere har tid til et liv når de skal arbejde 37-42 timer om ugen ?
Måske mere relevant at koncentrerer sig om HVORFOR så mange på kontanthjælp ikke har ressourcerne til jobsøgning mv. (med ressourcer menes menneskelige ressourcer, ikke kontanthjælpens størrelse)
Bemærk venligst dette IKKE er et udfald mod kontanthjælpsmodtagere, som jeg anser for mennesker der er havnet ufrivilligt i en ulykkelig situation.

Brugerbillede for June Pedersen
June Pedersen

@Christoffer Pedersen

Tja...som kontanthjælpsmodtager kan jeg heller ikke forestille mig, at folk der selv er så heldige, at være i arbejde kan sætte sig ind i, hvor ressourcekrævende det rent faktisk er, at skulle søge to job om ugen. Det er faktisk pissehårdt, at skulle sende to motiverede og målrettede ansøgninger om ugen ved siden af en fuldtidspraktik! Det er rigtig hårdt, at skulle ringe rundt til arbejdsgivere for at høre om de mangler arbejdskraft, eller at møde personligt op med en (u)opfordret ansøgning - især for en introvert person som mig! Når man dernæst igen og igen får afslag på sine ansøgninger, er det sgu svært at holde gejsten oppe. Derudover skal jeg udfylde min joblog på Jobnet hver uge, jeg skal indsende mindst to ansøgninger om måneden, jeg skal tjekke mine jobforslag mindst en gang om ugen, jeg skal til samtaler i Jobcentret, jeg skal indsende dokumentation såsom el-, vand- og varmeregninger til Ydelseskontoret så de kan regulere i min ydelse og jeg skal tjekke e-boks for breve fra kommunen og Udbetaling Danmark.
Derudover har jeg - som de fleste kontanthjælpsmodtagere - generelt en elendig økonomi og har svært ved at få pengene til at slå til. Jeg har lige råd til de faste udgifter og lidt mad i ny og næ, og hvis man som jeg desuden har en studiegæld på den trælse side af 50.000 kr. som der også skal afbetales på...ja så er det hele faktisk lidt svært. Ydermere har jeg - og alle andre jobparate kontanthjælpsmodtagere - et krav om mindst 225 timers arbejde inden årets udløb hængende over hovedet. Hvis ikke jeg får skrabet de arbejdstimer sammen mister jeg op mod 1.000 kr. om måneden, og så ryger hele madbudgettet sgu! Det psykiske pres er enormt og det er især hårdt konstant, at skulle bekymre sig over sin økonomi skal jeg hilse og sige.

Mange kontanthjælpsmodtagere - de fleste faktisk - har derudover andre problemer end blot ledighed som f.eks. sygdom, misbrug eller sociale problemer. Mit eneste problem er, at der ikke er nogen der vil ansætte en langtidsledig som mig, der ikke har været på arbejdsmarkedet i seks (6!) år. Det mest alvorlige jeg fejler er faktisk dårligt selvværd og en efterhånden grundigt knækket selvtillid, samt søvnproblemer grundet min generelle livssituation. Du aner ikke hvor mange gange jeg har leget dåseskjul i konservesafdelingen i mit lokale supermarked - når jeg ud af øjenkrogen har spottet en bekendt, tidligere kollega eller gammel klassekammerat - for hermed at undgå de obligatoriske "Hvor arbejder du henne?", "Hvad laver du så nu?", "Har du fundet noget at lave?" eller "Noget nyt siden sidst?" spørgsmål!

Jeg er forresten pt. i virksomhedspraktik, da jeg jo skal yde før jeg kan nyde mine 8.684 kr. udbetalt om måneden. Jeg arbejder 37 timer om ugen og har derudover halvanden times transport til praktikstedet hver vej med offentlig transport. Jeg har - da jeg var dagpengeberettiget - allerede været i adskillige praktikker før min nuværende, dog uden at komme i job af den grund. Ikke fordi de ikke kunne bruge mig som gratis arbejdskraft - jeg har kun fået ros og anbefalinger de steder jeg har været - de kunne bare ikke bruge mig hvis de skulle give mig løn for det (sjovt nok). Ved opstartssamtalen til min nye praktik fik jeg også denne gang at vide, at der nok desværre ikke var arbejde til mig efter endt praktik...bare ærgerligt Sonny boy!

Nu skal jeg så ikke kunne sige, om du også vurderer mit lange indlæg her som "en gang tudekiks af værste skuffe" eller ej, men hvis dette er tilfældet, kan du så ikke lige fortælle en jammerkommode som mig, hvor jeg kan købe disse famøse special-kiks på tilbud? Madbudgettet er nemlig en anelse stramt, skal jeg sige dig ;)

Steffen Gliese, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Rene Aalling Jensen, Niels Nielsen, Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Marie Jensen, Søren Roepstorff, Heidi Larsen og John S. Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Rene Aalling Jensen
Rene Aalling Jensen

kære Christoffer Pedersen. Tak for at du min læste min artikel. nyttejobs forgår i firmaernes åbningstid og mange kunne med fordel aflevere cv eller på anden måde take kontakt. Det handler som nævnt også om at med 30 timer fjerner man som nævnt et rigtigt job. For de fleste tager de skriftlige ansøgninger lang tid, da de ikke har erfaring med at skrive opgaver, da uddannelses niveauet rent akademisk er lavt. Det er et arbejde at søge arbejde. Ja hvem menneskerne der er på kontanthjælp er og deres manglerne ressourcer kunne være interessant for jer læsere, men også et emne i sig selv. Tak for din kommentar.

Steffen Gliese, Mads Berg, Niels Nielsen, Ebbe Overbye og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Jacobsen

Det eneste middelklassen de seneste mange mange år har givet udtryk for de interesserer sig for er realkredittens forhøjede bidragsydelser. Ellers er de hamrende ligeglade.

Steffen Gliese, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Roepstorff
Søren Roepstorff

Eva Schwanenflügel,
"Den store opgave er jo at skabe arbejdspladser, nogle der rummer mennesker."

Jeg vil mene, at den den store opgave er at skabe et samfund, der rummer alle sine minnesker.

Steffen Gliese, Mads Berg, Allan Stampe Kristiansen, Niels Nielsen, Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Roepstorff
Søren Roepstorff

Ikke at det er til nogen trøst, men LO'ernes accept af den seneste overenskomst viser, hvordan tvangskulturen bevæger sig "op" i samfundet med ofrenes egen accept.

Vores samfund har udviklet sig til en moderne udgave af munera.

Steffen Gliese, Allan Stampe Kristiansen, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mette Poulsen
Mette Poulsen

@ John S. Hansen, undskyld det sene svar :-)
Det kan godt være, jeg får noget ud af artiklen, som der reelt set ikke er belæg for? Sådan som jeg læser det, så anfægtes den "lave løn" for "arbejde" som der ellers skulle betales håndværkerpriser for. Dette til trods for, at arbejdsindsatsen beskrives som helt ukvalficeret, langsom og med et ringe resultat til følge. Det kan man jo ikke få en god løn for?
Der er nogle fordele ved et arbejde (lønnet, frivilligt, etc) i form af kontakt med andre mennesker, struktur, gøre nytte osv., som jeg ofte synes overses i disse diskussioner.

Niels K. Nielsen

Jesper Frimann
27. april, 2017 - 13:04

Det er vigtigt, at vi får taget hul på debatten om velfærdsstatens bagsider, herunder det monstrøse offentlige forbrug og gældssætning af vore børn. Jeg er således ikke uenig i, at der forekommer at være unødigt mange offentligt ansatte. Ikke fordi, at de ikke arbejder godt osv., men fordi vi kører med underskud og derfor bare skal trimme ind. Det private har trimmet siden krisen og slæber pengene hjem, men der er desværre ikke sket trimning i det offentlige i samme nødvendige omfang.

Niels K. Nielsen

@John S. Hansen
27. april, 2017 - 11:51
Det lader ikke til, at du læser det, du kommenterer.
Jeg skrev at vi, Danmark er i Luksusfælden, ikke kontanthjælpsmodtagerne.
Vi er i Luksusfælden, fordi Staten hvert år finansierer sig med forbrugslån - som Grækenland

Niels Nielsen

Skidegodt billede, der ledsager debatindlægget. Kontanthjælpsmodtageren står ude i kulden og kigger ind. Lidt ligesom den lille pige med svovlstikkerne, nu blot i arbejdstøj. At middelklassen kigger ud fra noget, der ligner en skurvogn, illustrerer glimrende den korte afstand mellem at være inde i varmen og ude i kulden. I dag mig, i morgen dig.

Steffen Gliese, Allan Stampe Kristiansen, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel og Søren Roepstorff anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Schøtt
Anne Schøtt

Det er som om jobcenteret er blevet omdannet til en straffeorganisation, der deler straf ud til dem, der ikke har kunnet finde et job. Somom ledige var kriminelle. Men nogle af jobbene forsvinder til anden side – de bliver erstattet af praktikker og nyttejobs, vi har arbejdskraftens frie bevægelighed og børne/ungearbejde til lavere overenskomst. Så de ledige straffes for ikke at kunne leve op til nogle krav, som de kan have svært ved at imødekomme, og det kunne jo skyldes, at det er fordi systemet mindsker mulighederne for at finde et rigtigt job. Det er skruen uden ende.
Definitionen på samfundstjeneste: ”Samfundstjeneste er en straf, hvor den dømte som erstatning for den traditionelle fængselsstraf skal udføre samfundsnyttigt ulønnet arbejde i sin fritid i et antal timer.
Samfundstjeneste idømmes ofte i sager som spirituskørsel, berigelseskriminalitet og lettere personfarlig kriminalitet, hvor retten finder, at en betinget straf er utilstrækkelig eller fængselsstraf uhensigtsmæssig. Samfundstjeneste kan erstatte fængselsstraf i op til ca. 1 år. Der kan også være tale om at en dømt løslades tidligere mod at udføre samfundstjeneste.”

Rene Aalling Jensen, Ebbe Overbye, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Anne Schøtt
Ja, det er være ukonkurrencedygtig på arbejsmarkedet er blevet strafbart.
Straffen er arbejde - men uden det, som gør arbejde udholdeligt, nemlig meningfuldhed, løn og relativ uafhængighed.

Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Nej, Niels K. Nielsen, en stats økonomi er hverken som en virksomheds eller en husholdnings. Den danske økonomi er en af verdens stærkeste, fordi gælden er lav, og fordi der skyldes mere til landet, end landet skylder.