Læserbrev

På mit gymnasium må pigerne ikke have bukser på til fest

Debat
26. april 2017

»Jamen, vi må jo ikke have bukser på«, lød det chokeret fra min veninde, efter at jeg havde fortalt hende, hvad jeg havde tænkt mig at tage på til vores gymnasies årlige gallafest. Lange bukser.

I månederne op til festen havde der floreret rygter om, at pigerne – særligt os 1.g’ere – ikke måtte have bukser på. Vi fik kun lov at komme med til festen, hvis vi var iført kjoler, og de skulle være lårkorte – ellers ville drengene klippe i dem.

Jeg grinede af rygterne, da jeg hørte dem, for det lød som en vanvittig, absurd ’regel’, at piger ikke måtte have bukser på til en gymnasiefest. Men mange af pigerne fra min årgang tog det ikke som en dårlig joke. De tog det meget seriøst, og de var bange for, at hvis de kom i bukser eller en kjole, der var længere end til lige under ballerne, ville de blive udelukket fra festen. På den måde kom de desværre til selv at være med til at håndhæve den kønsdiskriminerende regel.

Hvis jeg har lyst til at troppe op til festen i en flyverdragt, skal jeg have lov til det. Jeg ville nok få nogle blikke med på vejen, for det vigtigste, man som ung pige har at byde på, er åbenbart ens udseende. Den idé lever desværre stadig blandt unge gymnasieelever som mig selv, fordi vi accepterer den.

I stedet for at grine af rygterne, håndhæver vi dem, og i stedet for at vi hver især gør, hvad vi har lyst til, vogter vi piger over hinanden og holder øje med, at alle nu håndhæver drengenes regler for vores påklædning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Sören Tolsgaard

Jamen, skribenten har jo ret. Det er magtens mandschauvinistiske tendenser, som gør sig gældende, og usikre teenagepiger lader sig banke på plads. Man må underkaste sig den herskende klasse, eller bliver mobbet ud. Forhåbentlig tør nogle kæmpe imod.

Ole Henriksen, Svend Erik Sokkelund, Sofie Jørgensen, Niels Duus Nielsen, Per Klüver og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
charlotte keck

I er nødt til at tage det op i elevrådet. Sådanne regler fortsætter, så længe flertallet af elever accepterer dem. Rektor og ledelse kan forbyde det nok så meget, det fortsætter i hemmelighed, hvis ikke I piger står sammen og bekæmper det!

Svend Erik Sokkelund, Sofie Jørgensen, Karsten Aaen, Nike Forsander Lorentsen og Per Klüver anbefalede denne kommentar

Naturligvis har skribenten ret, hvor svært kan det være.
Det bliver efterhånden sværere og sværere for flere og flere at rumme al denne nye erkendelsesmæssige berigelse vi bliver begavet med her på platformen - dette eksemplariske læserbrev med sit slet skjulte budskab om hjælp til at bevare piger og kvinders frihed til at blive fri for denne form for personlige overgreb, igen noget ’katten har slæbt ind’, burde opgraderes til en dobbeltsidet artikel her i Oplysningens førende organ i egen selvforståelse til oplysning af ’de faktiske forhold i jernindustrien’ …

Morten Larsen, Sofie Jørgensen, Bjarne Bisgaard Jensen og Per Klüver anbefalede denne kommentar

De eneste der skal bestemme hvad pigerne skal have på af tøj til en fest - eller en hvilken som helst anden sammenhæng - er naturligvis pigerne selv.

Og det gælder selvfølgelig også de muslimske piger, der vælger at bære et tørklæde, ikke sandt?

Ole Frank, Lars Bo Jensen, Svend Erik Sokkelund, Sofie Jørgensen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Michael Andersen

Hvis jeg elsker kvinder i lårkort og med dyb kavalergang, er jeg så et dårligt menneske?

Sofie Jørgensen

☺ nej, Michael Andersen, det er du ikke, men det er du, hvis du udskammer dem, der ikke er i lårkort og nedringet, eller hvis du i alle livets aspekter forventer, at kvinder skal være elskelige frem for alt, noget, der er lækkert at kikke på. Heldigvis bliver der færre og færre mænd, som tror, kvinder bare er skabt til at gå rundt at være lækre, heldigvis bliver der flere og flere, der husker, kvinder også er personer

Lars Bo Jensen og Svend Erik Sokkelund anbefalede denne kommentar
Svend Erik Sokkelund

Jeg sætter stor pris på kvinder (& mænd, børn, unge, gamle...) der kan tænke selv, formulere sig, har interessante ideer, fantasi.
Dér kan lårkort & meget nedringet godt distrahere lidt...

Morten Larsen

Uha......dog ! Det er sørme store og vigtige emner der får ungdommen til at fare i blikhuset .......

Morten Larsen

Blækhuset....

Søren Rehhoff

Jeg tror nu også der ville være ganske mange af ældre årgange, der ville beklage sig, hvis de oplevede at der var en gruppe, der havde sat sig op som autoritet og ville bestemme hvordan de skulle gå klædt og ligefrem truede med, at klippe i deres tøj, såfremt de ikke levede op til kravene.

Morten Larsen

ren@....Helt enig .....men derfra, til åbenbart at mene at det skal tage spalteplads i den mindst ringe, er helt misforstået......tag den slags bagateller med rektor og elevrådet, hvis man føler sig generet af en dresscode til en gallafest (som vist mere er reglen end undtagelsen), eller endnu bedre skid på hele l..... og mød op i kedeldragt eller lange bukser, hvis så der bliver klippet i " kjolen", har skribenten en sag.....ikke før, ellers er det fnidder og navlepilleri....

Søren Rehhoff

@ morten rosendahl larsen

En ting er at der sikkert er en slags dress-code til gallafester. I det her tilfælde er det bare en temmelig snæver dress-code, der tilsyneladende også kun omfatter en speciel gruppe, nemlig de kvindelige elever, på det gymnasium og måden den dress-code åbenbart håndhæves på, nærmer sig noget overgrebsagtigt. Hvis det var dig selv der blev udsat for det, ville du ret sikkert ikke synes, at det bare kunne affærdiges som en bagatel. Desuden brokker du dig over indholdet af et enkelt læserbrev, det er vel også at gå temmelig meget op i bagateller.

Morten Larsen

Det der får mig til at skrive, er at jeg synes at konstatere at denne type indlæg fylder mere og mere på Information, prøv blot at tælle indlæg med mere omkring SKAM..3-5 generation feminister, og gud ved hvad........Jeg syntes de er for aldersspecifikke, navlebeskuende og kan ikke se relevansen for andre end lige den generation den handler om. Og så harmer det mig at I i generationen ikke selv kan se det ? Men tværtimod syntes at jeres generationsspecifikke indlæg mv,skal forsøges ophøjet til noget større end blot ungdomsudfordringer, hvilket jeg ikke syntes det er. Den slags må i selv ligge og rode med i generationen, i har en masse andre platforme at gøre det på, men det hører ikke hjemme på Information i den udstrækning det er kommet til at have...og så syntes jeg iøvrigt ikke din argumentation er helt seriøs og sober......

Sören Tolsgaard

Og så er der de "livserfarne" misantroper, som altid har en vrissen kommentar, når andre stikker næbbet frem. Jeg synes fan'me det' uhyggeligt du! - Lorteland!

For øvrigt mener jeg, at der bliver klippet alt for få slips i stykker ... ;-)

Sören Tolsgaard

Gad vide, hvad drengene, eller magtens mænd i almindelighed, ville sige, hvis dresscoden til en "gallafest" forlangte, at de skulle stille i shorts, som ikke måtte gå længere end til "lige under ballerne"? - Samt at pigerne/kvinderne ellers ville klippe i bentøjet, med fare for at "slipset" røg med i købet;)

Problemet forstærkes på gymnasier med stadig flere muslimske elever, hvor mange piger ikke må deltage i sådanne fester. Drengene deltager derimod gerne i håb om at score en af de letpåklædte danske piger, som derfor er ekstra voldsomt i skudlinjen for det mandlige hormontryk. Denne skævhed influerer også ungdomskulturen i bredere sammenhænge. Diskoteker og andre events i det offentlige rum er i krise, idet mange foretrækker private fester, hvor kønnene er mere ligeligt fordelt.

Problemet fornægtes eller fortrænges af de mere liberale, ikke mindst de selvudnævnte 5. generations feminister, som gerne ved enhver lejlighed udstiller en grænseoverskridende "sexpower" til et så bredt publikum som muligt, idet de som "kvindelige frihedskæmpere" satser på at opnå opmærksomhed og fordele ved at trække hankønnet maximalt rundt ved hornene.

Piger/kvinder, som ikke identificerer sig med denne form for frihed, trækker sig i stigende grad tilbage fra at udstille sig selv i det offentlige rum. Den nordiske frihed, hvor kvindernes bryster kunne luftes på stranden uden alt for nærgående følger, er forbi. Ærbare nordiske kvinder bekender sig i stigende grad til kristendom eller endda islam, idet de søger andre livsværdier end dem, man uden omtanke er blevet påduttet.

charlotte keck

@Morten. Rosendal Larsen. Jeg mener på ingen måde, at man kan kalde indlægget "aldersspecifikt, navlebeskuende eller irrelevant". Hvor stor en del af en ungdomsårgang går på gymnasiet? Jeg mener, det er 70-80 procent.
Dette indlæg bør derfor være relevant for forældre, lærere og bedsteforældre. Og det er vist en temmelig bred målgruppe.
Hvis de unge mennesker ikke bliver stoppet i en sådan adfærd, fortsætter de jo ind i voksenlivet. Det har vi netop kunne følge på tv de sidste dage, hvor kvindelige politikere står frem og fortæller, hvordan de bliver sexchikaneret. Jeg tror, en stor del af de mandlige politikere, der chikanerer, er tidligere gymnasiaster, tror du ikke?
Og så skulle debatten lige have et tvist over mod unge med anden etnisk baggrund. Sker det bare i alle kommentarspor med alle emner?
Der har jeg heldigvis godt nyt. På mit gymnasium, som er et af de gymnasier med flest elever med anden etnisk baggrund, blev der afholdt gallafest forleden, og der var masser af piger: sorthårede og blondiner med gallakjoler, bukser og shorts. Med og uden tørklæder. Ikke alle piger med anden etnisk baggrund bliver holdt hjemme, og ingen af de drenge med anden etnisk baggrund, jeg kender, ville finde på at gå og klippe i pigernes kjoler. Pas på med generaliseringer!

Sören Tolsgaard

charlotte keck -

Om end du lidt generaliserende har adresseret dit indlæg til MRL, er det delvis mine synspunkter, som står for skud, og jeg vil derfor replicere.

"Pas på med generaliseringer!"

Jeg nævner, at muslimske miljøer forstærker problematikken. Ikke alle, men en betragtelig del af disse udøver omfattende kontrol over deres koner/døtre/søstre/kusiner, idet de påtvinges tildækning, nægtes omgang med ikke-muslimske mænd og miljøer, og straffes hårdt, hvis de overtræder disse krav , mens drengene ikke nægtes en sådan frihed (og/eller i højere grad tager den selv).

Fint, hvis der findes opbrud i disse mønstre, mange steder ser man dog, at de forstærkes: For tyve år siden så man sjældent tildækkede kvinder, mens man nu skal være blind for ikke at øjne problematikken. Man kan altid hævde, at pigerne/kvinderne selv har valgt, men har den, som kontrolleres og trues med vold af sin familie reelt set en sådan frihed? Når den idealiserede gallafest er forbi, så check ind på nærmeste krisecenter, og sé, hvad muslimske piger/kvinder også må leve med.

Trods denne udredning, som jeg finder det påkrævet at være bevidst om, finder jeg den muslimske reaktion forståelig. Naturligvis fremkalder det konflikter, når middelalderlige familietraditioner konfronteres med moderne frigjorthed. Risikoen for, at pigerne kan involvere sig med alkohol og sex før ægteskabet er skræmmende. Bemærk: Der findes som nævnt også etniske danskere, som synes den ritualiserede "frigjorthed" er gået lovlig vidt, bl.a. indsenderen af det aktuelle læserbrev.

Når du nævner Sonja Marie Jensen, vil jeg lige tilføje, at hun synes at være et eksempel på, at de selvudnævnte 5. generations feminister promoverer sig selv i slipstrømmen på den sexuelle frigjorthed. Hun går til pressen med et udsagn om, at hun får klask i røven og andre upassende tilnærmelser fra flere sider i byrådet, men vil ikke adressere nærmere. Derved mistænkeliggør hun alle de mandlige kolleger offentligt, hvor en diskret og målrettet kritik for mange at se ville have været mere passende.

Af SMJ's manifest synes i øvrigt mellem linjerne at fremgå, at hun har stået i forhold til flere af de mistænkeliggjorte byrådsmedlemmer, og det er antagelig baggrunden for, at d'herrer og hun selv er rundforvirrede. Måske trænger begge parter og samfundet i almindelighed til et etisk/moralsk løft. Det er mit indtryk, at SMJ og andre "5. generations feminister" mere eller mindre bevidst anvender "sexpower" for at få opmærksomhed omkring deres egen person og karriere, selv om de hævder, at det ikke er tilfældet. Bliver man ved længe nok er jobbet som sexet mediedarling indenfor rækkevidde.

NB: Pas på med idealiseringer!