Klumme

Det er stadig mig, der mærker konsekvenserne, når kondomet springer

Der er ingen skyld her, bare to voksne mennesker og et stykke latex med hul i spidsen. Men det er min krop, det går ud over
Kondomer, pessar, minipiller, fortrydelsespiller, p-piller, p-stav, spiral og abort. På nær kondomet har de alle tilfælles, at det alene er kvindens krop, der skal pilles ved, skriver dagens klummeskribent.

Kondomer, pessar, minipiller, fortrydelsespiller, p-piller, p-stav, spiral og abort. På nær kondomet har de alle tilfælles, at det alene er kvindens krop, der skal pilles ved, skriver dagens klummeskribent.

Sofie Amalie Klougart

24. april 2017

Det er først, da vi har fået vejret, at vi opdager, at kondomet er revnet. Han siger, at det mærke køber han da aldrig igen, og jeg siger, at jeg skal på døgnapoteket i morgen.

Jeg husker, at de fnisede på apoteket, dengang jeg kom med en recept på tetracyklin og en anden på p-piller. Klamydiaen var et uheld; p-pillerne var et fremtidigt sikkerhedsnet. Så havde jeg i hvert fald mit på det tørre. Men jeg fik kvalme og kramper i underlivet. Og da jeg endelig stoppede, gik der flere år, før min menstruation for alvor vendte tilbage.

Nu føler jeg mig som en teenager igen, da jeg møder op på apoteket en søndag formiddag, inden jeg kravler ned under dynen med sodavand og chokolade.

Jeg ved ikke, om det er så slemt for alle. Indlægssedlen lover, at bivirkningerne er overstået på to døgn, og måske er det psykosomatisk, men jeg ryster af influenzasymptomer, jeg tager tidligt hjem fra arbejde, fordi kontoret begynder at snurre rundt, jeg skiftevis græder og banker knytnæverne ned i madrassen i raseri. Han siger, at han ikke har tid til at komme forbi, og jeg svarer, at jeg heller ikke ligefrem har tid til at være syg. Senere siger jeg undskyld, for jeg gider ikke være hende den hysteriske.

Jeg ånder lettet op, da jeg begynder bløde, men køber alligevel en graviditetstest, hvis nu og såfremt. Det er jo min krop og mit ansvar.

En af mine bedste veninder i gymnasiet var imod abort. Kategorisk. Det tænkte jeg på, da jeg låste mig inde på badeværelset i vores lille rækkehus, og med rystende hænder fandt den hvide plastikpind frem. Prøvede at ramme med strålen uden at få tis på fingrene, og jeg var sytten og anede ikke, hvad jeg skulle sige til min mor, hvis resultatet var, hvad jeg frygtede.

Vi var fulde, for jeg var altid fuld dengang, og kondomet sprang, og det var ikke meningen, at han skulle have fortsat, men måske hørte han det ikke, da jeg sagde nej. Som voksen ved jeg stadig ikke, hvad jeg skal sige om det; bortset fra, at det gjorde indtryk. Det er blot én af mange oplevelser, der har efterladt sit aftryk i mit sind, der har indlejret sig i kroppens hukommelse. Næste morgen sagde han entschuldigung og kiggede skråt over min skulder, mens han sugede på sin cigaret, og jeg måtte tage lokalbanen til Hillerød for at komme på apoteket.

Jeg får en sms, hvor der står tak, fordi jeg tager en for holdet, og jeg tænker, at det fandeme ikke er for holdet, men for min egen skyld. Jeg tænker på medicinsk abort. Jeg tænker på, hvornår man er for gammel til at føle sig for ung, og jeg forsøger at rationalisere mine tårer som en reaktion på min angst for kontroltab. Og jeg bliver ved med at græde.

Jeg tænker på, hvad jeg skal sige, hvis testen er positiv. Undskyld? Fuck dig? Der er jo ingen skyld her, bare to voksne mennesker og et stykke latex med hul i spidsen. Aborten er fri, men jeg føler mig fanget. Da jeg står på apoteket med musik i ørerne, skifter min playliste til Papa Don’t Preach, som om universet lige vil minde mig om, hvad der er på spil.

Testen er selvfølgelig negativ. Jeg har det som om, jeg netop har kigget under sengen og opdaget, at monsteret blot var nullermænd og en gammel sok. Nu føler jeg mig for alvor som hende den hysteriske.

Uanset resultatet er jeg heldig. Det er jeg udmærket klar over. Retten til at bestemme, om og hvornår vi vil føde børn, er noget, vi tager for givet i Danmark. Kondomer, pessar, minipiller, fortrydelsespiller, p-piller, p-stav, spiral og abort. På nær kondomet har de alle tilfælles, at det alene er min krop, der skal pilles ved.

Det er mig, der står alene med valget, ansvaret og bivirkningerne, og sådan må det nødvendigvis være. P-pillen til mænd har endnu for mange bivirkninger til, at den kan komme på markedet, og det kan man jo smile ad som kvinde.

Han siger, han er ked af, at jeg har haft det så skidt, og jeg tænker, at det jo ikke er ham, jeg er vred på. Jeg er vred på omstændighederne. Aborten og fortrydelsespillen er fri, og det samme er min krop, og gudskelov for det. Men ligestilling er det sgu ikke. Det kommer forhåbentlig en dag.

Mikka Tecza er publikumsudvikler ved Information. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Svend Elming
Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Svend Elming anbefalede denne artikel

Kommentarer

Randi Christiansen

Ligestilling? Ja, den dag som i forhåbentlig aldrig ? vi er tvekønnede. Indtil da forholder det sig sådan, at kvinder føder børn, og mændene er enten misundelige, glade for den arbejdsdeling, ligeglade eller kujoner. Der er noget ved alting, og det er ikke alting, der er noget ved - and there is no such thing as a free fuck. 'The zipless fuck' (google det) er de liderliges fantasi.

Bjarne Bisgaard Jensen, Klaus Brusgaard, Britt Kristensen og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar

Er vi ikke efterhånden kommet så langt ind i privatsfæren, at det er ligegyldigt for alle andre end de involverede?

Else Marie Arevad, Morten Clausen, Robert Ørsted-Jensen, Troels Brøgger og Simon Olsen anbefalede denne kommentar
Henning Nielsen

Hvilken ligestilling ligger der og venter forude på, at man i fuldskab springer et kondom og må tage ekstra forholdsregler?

Ligestilling mht. til ekstra prævention? Hvis manden i så fald skulle bruge den inden, så ville kondom jo kun være mod sygdom, men kvinden skulle så ikke gøre sig nogen ulejlighed.

P-pillen til mænd.

Det kunne jeg da godt se fordel i som mand. Ingen fare for uønskede unger. Intet behov for at tænke sig om, hvis man er sygdomsfri og i et forhold.

Niels Duus Nielsen

Det ved jeg ikke, Tino Rozzo, jeg har selv engang været anledning til en abort på grund af et sprængt kondom, så jeg kan godt følge tankegangen. Som mand er jeg, om ikke ligeglad, så næsten ligeglad; jeg kan jo betale mig fra problemet ved at aflevere børnepenge i 18 år, det har jeg også prøvet. Kvinderne derimod hænger på ungerne. Så problemstillingen er faktisk af almen interesse.

David Zennaro, Anne Lintrup, Charlotte Svensgaard og ingemaje lange anbefalede denne kommentar

Jeg kan sagtens forstå at det er ubehageligt at næsten alle præventionsformer "piller ved" kvindens krop. Men kvinden har i det mindste kontrollen. Hvis hun skulle blive uønsket gravid bestemmer hun selv om hun vil have en abort eller ej. Hun kan ikke blive forælder mod sin vilje pga. mandens beslutning. Det modsatte er muligt og sker. Det kunne jeg ikke lade være at tænke på, når jeg læste skribentens irritation over manglende ligestilling. At have kontrollen og kunne beslutte selv er da et stort privilegie at have.

Charlotte Svensgaard, Niels Duus Nielsen, Morten Jespersen, Troels Brøgger og David Henriksen anbefalede denne kommentar
David Henriksen

Alternativt kunne Mikka jo bare ændre sit køn hvis hun ikke er tilfreds med det naturen har givet hende, med alle de privilegier der i øvrigt følger med.

Ja, du tager beslutningen om hvor det ender og du märker konsekvenserne. Er det for meget at håndtere?
I övrigt får et barn, planlagt eller ikke, også en del konsekvenser for farmand, skulle jeg hilse og sige. Men det er ligesom en del af dealen.
Venlig hilsen enlig far på 12. år.

Randi Christiansen

Simon 20.40 : "At have kontrollen og kunne beslutte selv er da et stort privilegie at have" - som er tungt at bære. Påfaldende at kun mænd har anbefalet dit indlæg. Som om I tror, at en abort er på niveau med anden prævention? Som kvinder bærer barnet, bærer de også svære omkostninger ved abort.

Charlotte Svensgaard

@Peter Sallin; P-pille til mænd er en sympatisk tanke, men den praktiske udfordring er enorm; måske endda uoverstigelig.

Og surprice... sådan er det også for p-piller til kvinder. Et faktum som man let og elefant vælger at ignorere også fra lægestandens side. Hvis du tror at det er "omkostningsfrit" at tage p-piller for kvinder er det helt afmarcheret. Og bivirkninger som øget forekomst blodpropper er den absolut mindste del af det.
Bivirkninger kan være overordentlig voldsomme både fysisk, psykisk og sexuelt - det er ikke et vidundermiddel... lige som hormon spiralen heller ikke er.
Men skidte pytte - det er jo bare kvinder som betaler prisen, så ....

Randi Christiansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Charlotte Svensgaard

Og som et lile ps; kvinders biologi og hormonelle cyckuls er langt - LANGT - mere komplekst hver evig eneste månede end mænds er. Så det er let nok at man pr hormonel indtag vælger at over og/eller underdocere homonelt så kvinden bliver kemisk steril. Men det er absolut mere komplekst i det store billede end det er for mænd, som har en langt større stabilitet og langt mindre kompleksitet i hormon spejlet

@ Randi Christiansen
Jeg har ikke skrevet at det er sjovt at få en abort. Jeg har skrevet at kvinden har 100% af magten og kontrollen i spørgsmålet om barnet skal fødes eller ej. Fordi skribenten brokkede sig over manglende ligestilling.

Du kan jo sammenligne det med hvis du ikke måtte få en abort, og blev tvunget til at blive forælder mod din vilje, fordi din partner gerne ville have et barn.

Randi Christiansen

Simon : "Jeg har skrevet at kvinden har 100% af magten og kontrollen i spørgsmålet om barnet skal fødes eller ej."

Hvilket intet bliver nemmere af - og ligestilling? I den debat blandes æbler og pærer. De forskelle, som følger af, at vi er to køn, har konsekvenser, som bør respekteres. Mht arbejdsdeling og lige løn for lige arbejde er det indlysende, at det ene køn ikke bør forfordeles.

David Henriksen

Randi der findes ikke noget større overgreb end at blive påtvunget en familie med en mand ikke ønsker det med fordi kvinden netop 100% bestemmer om graviditeten skal fortsætte.

Manden burde som udgangspunkt minimum kunne få juridisk abort så kvinder ikke kan spekulere i at finde en god mand og så narre ham til at forsørge sin familie ved at binde ham følelsesmæssigt til et barn.

Juridisk abort er dog kun et minimum egenligt burde der være yderligere sanktioner ved at "stjæle" andres børn på den måde.

Randi Christiansen

David, det er jo den uundgåelige risiko, man som mand løber, når man knalder uden prævention. Det er naturens gang, som du hverken kan eller skal ændre på. Kvinder bærer barnet og bestemmer derfor, i hvilket omfang manden fortjener at være en del af familien. Surt show? Det er det også for en kvinde at blive gravid med og forladt af en mand. Visse naturlove gør man bare bedst i at respektere.

David Henriksen

Randi ja det er den risiko man løber i dag men sådan burde det ikke være. Fortjener at være en del af familien? Hvad er det dog for noget sexistisk lort?

Du overser det helt basale, godt pakket ind i dit "mor ved bedst" pjat, at barnet nemlig har RET til to forældre. Dermed også sin far. Og barnet har RET til at dets far også ønsker barnet.

Vi skal væk fra denne kultur med at ophøje mor til at være noget bedre og mere end far. Det er det største ligestillingsproblem vi har I Danmark i dag. At mor har alt for mange rettigheder. De burde blive ligelidt fordelt imellem far, barn og mor.

Randi Christiansen

Naturligvis har barnet ret til to forældre. Problemet her er bare, hvis den ene eller begge disse forældre er idioter, så er barnet bedre tjent uden dette påtvungne familieskab. At tro man kan lovgive sig ud af, at det er kvinden, der bærer barnet og dermed naturligvis også bestemmer, om svangerskabet skal gennemføres, er det rene idioti.

David Henriksen

Er det her fair at antage at en evt. idiot ville være en person der ønsker et barn mod den anden fremtidige forælders vilje og samtykke?

David Henriksen

Jeg mener manden skal have ret til juridisk abort som minimum. I fremtiden kan man så se på om det er rimeligt at bruge en andens person genetiske materiale uden at det er tiltænkt til formålet. 99% af gangene folk har sex er formålet IKKE at blive gravide men derimod for nydelsens skyld. Man kan derfor med rimelighed spekulere i om graviditet som bivirkning og alle dens ekstreme konsekvenser er rimelige for primært manden (da han ikke har stemmeret efter overgivelsen af sæden). Med andre ord, udløsning er ikke lig med samtykke til børn.

Kvindens bekymring kan så bestå i en mulig abort og dens økonomiske og arbejdsmæssige konsekvenser. Her burde hun omvendt også have en sanktionsmulighed mod manden i forhold til deling af omkostninger.

Randi Christiansen

Du er langt ude david - du må hellere holde dig langt væk fra sex - det er risky business, og man kan ikke købe sig til risikodækning

Randi Christiansen

Men david, i virkeligheden forstår jeg dig godt. At kvinden har så stor, næsten afgørende magt over dit afkom, det er en svær udfordring at håndtere - især hvis parterne ikke kan enes. Og ære og respekt for at opgaven som far betyder så meget for dig. Derfor kunne en løsning være - og jeg mener det ærligt - at man, inden man bliver gravid med en kvinde, laver en juridisk bindende aftale (med forbehold for uansvarlighed) om ligestilling ifht barnet. Ligesom med ægtepagt. Man kan ligeså godt være realistisk og tage forbehold for, at når man træder ind i et ægteskab, kan man aldrig vide, hvad man finder derinde bagest på de støvede hylder. Der er intet, der som forpligtende samvær kan fremkalde hidtil skjulte og ubevidste sider af et menneske. I mødet med andre, møder man også sig selv. God fornøjelse og de bedste ønsker for dig og din evt familie.

David Henriksen

Randi ja det kan det være. Undersøg lidt i din omgangskreds. Der er sikkert langt flere kvinder end du tror der selv er ansvarlige for denne "risiko" pga. selviske grunde og at de har sat deres egen ønsker øverst og erklæret et andet menneskes irrelevant. Men bevares, fuck da mandes ret til medbestemmelse i sit familieliv. En kvindes ret til at have et barn trumfer selvfølgelig alle andre i denne verden.... herunder barnets ret til en engageret far der også ønsker barnet.

Randi Christiansen

Nej, men du kan lave en juridisk bindende aftale om evt børn med den kvinde, du har ubeskyttet sex med - hvis du altså vil undgå at være far til et barn af navn men ikke af gavn. Indtil tusindårsriget oprinder, må vi desværre nok affinde os med risikoen for at møde både løgn og kynisme.

David Henriksen

Lyder spændende. Jeg foretrækker dog muligheden for at fratage kvinder retten til at udnytte og følelsesmæssigt fange mænd i noget de ikke har lyst til at være med til. Juridisk abort er en fremragende måde at få en selvisk kvinde til at betale for hendes eget barn og give manden en mulighed for selv at bestemme hvem han vil have familie med. Det er en start. Derefter skal han have ret til sit eget genetiske materiale.

Randi Christiansen

Og med 'ret til dit eget genetiske materiale' mener du altså en juridisk bindende aftale om evt børn med den kvinde, du har ubeskyttet sex med.

Og hvorrfor dog juridisk abort når du formodentlig helt frivilligt har haft sex uden denne juridisk bindende aftale? Så er du jo selv skyld i fadæsen med at involvere dig med en selvisk kvinde.

David Henriksen

Kodeordet er selvisk. Og her skal manden have en sanktionsmylighed overfor kvinden for at påtvinge ham noget totalt livsændrende han ikke ønsker. Det er et indgreb i hans personlige frihed og det skal hun selvfølgelig ikke have ret til.

Randi Christiansen

Jeg forstår ikke det med 'at påtvinge'? Med mindre du altså bliver voldtaget. Du kan da bare lade være med at have sex med en kvinde, som viser sig at være selvisk, uden først at sikre dig juridisk i tilfælde af graviditet. Jeg synes, det er meget fint, at du tager dine spermatozorer alvorligt, men så må du altså også i stedet for at klynke gøre det nødvendige for at sikre dig og dit evt afkom retten til hinanden.

David Henriksen

Det er sket for flere i min omgangskreds at der har været en indforståelse om beskyttelse som så ensidigt er blevet ændret uden at informere den anden part. Derfor har jeg den holdning som jeg har. Det er et overgreb mod manden og du burde tage det mere seriøst i stedet for barnlige argumenter som at man kan lade være med at have sex. Kunne det tænkes at kvinden også kunne tænke sig sex og at det ikke kun er for manden og dermed hviler alle konsekvenser deraf alene på hans skuldre?

Find en mand som er blevet ufrivilligt far og som føler at hans frie valg til at være medbestemmende om hvem moderen skal være er blevet totalt overtrumfet af en eller anden selvisk kvinde og spørg ham hvordan han har det. Måske du blev klogere.