Klumme

Angsten sidder i tænderne

Jeg mærker kroppen rasle fra hinanden, som jeg ligger der i al min afmagt, berøvet sproget. Jeg ved godt, at min frygt er latterlig. Et menneske til tandlæge, det er en latterlig situation. Jeg er ikke ved at dø. Det føles bare sådan
Jeg mærker kroppen rasle fra hinanden, som jeg ligger der i al min afmagt, berøvet sproget. Jeg ved godt, at min frygt er latterlig. Et menneske til tandlæge, det er en latterlig situation. Jeg er ikke ved at dø. Det føles bare sådan

Tycho Gregers

15. maj 2017

Jeg er til tandlægen. Kadaver, tænker jeg og sætter mig i stolen. Han kører ryglænet ned. Kadaver, kadaver, kadaver. De gamle knogler rasler. Kæben og tænderne som en del af skelettet. Der er ikke noget sted, hvor jeg mærker kroppens skrøbelighed så akut og uomgængeligt som her. Skrotbunke. Jeg føler mig som en gammel mand.

Tandlægen undersøger hele min mund grundigt. Han beder mig om at gabe op, stikke tungen ud, åbne og lukke munden. Tungen til højre, tungen til venstre. Han mærker efter med de glatte, blå latexhandsker.

Jeg har et knæk i kæbeleddet, siger han. Det er ikke farligt. Men nogle udvikler kæbegigt. Og jeg har syreskader på mine tænder. Han tager et spejl og viser mig, hvordan man kan se igennem fortændernes nederste kant. Han kan ikke få det til at passe med, hvad jeg spiser og drikker. Jeg siger, at jeg tror, at det er arveligt, at mine børn også får mange huller.

Jeg tænker på min farmor, på hendes tænder. Jeg tænker på, at alle har tænder. Jeg forsøger at tænke på banaliteten i situationen. Og det lykkes; jeg kan godt se, at det er komisk, mennesket i al dets nytteløse, rørende dødsangst, men jeg morer mig ikke.

Jeg tænker, at jeg er heldig, at jeg kan gå til tandlæge. Det tænker jeg, igen og igen. Jeg er heldig, at jeg lever i et land, hvor der er tandlæger. Jeg er heldig, at jeg har råd. Jeg er heldig. Det hjælper ikke. Jeg tænker på Freud. Tænder, der bliver revet ud, stifttænder, potens. Jeg tænker på Freud.