Læserbrev

Der er ikke brug for en ny forberedende grunduddannelse

15. maj 2017

Regeringen er kommet med et udspil til en ny, samlet to-årig forberedende grunduddannelse for unge mellem 14 og 24 år, som ikke er i job eller er ved at tage en gymnasie- eller faglig ungdomsuddannelse. Uddannelsen skal erstatte de tilbud, der findes i dag på blandt andet VUC og produktionsskoler.

Ifølge regeringen har denne gruppe unge behov for et nyt, samlet tilbud, dels fordi de eksisterende tilbud virker forvirrende og uoverskuelige for den enkelte unge, dels fordi nogle unge ’shopper rundt’ mellem tilbuddene i stedet for at færdiggøre dem.

Som underviser på VUC’s Almen Voksenuddannelse (AVU) har jeg mødt mange af disse unge. Fælles for dem er, at de ikke har et tilfredsstillende afgangsbevis fra folkeskolen. Men årsagerne dertil er meget forskellige: belastende opvækstforhold, diverse diagnoser, manglende støtte hjemmefra, nylig indvandring til Danmark – og nogle har bare helt generelt haft brug for mere tid til at træffe et valg om uddannelse.

Læs også

Når jeg møder dem på AVU, har de været igennem en modningsproces, enten via arbejde, uddannelsesforløb eller i privatlivet. De er blevet klar til at gå i gang med en uddannelse.

At tvinge alle uuddannede 15-24-årige ind i en ny to-årig basisuddannelse er efter min mening at skyde gråspurve med kanoner. For den lille gruppe, som er helt uafklarede og umotiverede, er det sikkert en god ide, men der er altså en stor gruppe voksne 18-25-årige, som selv kan genfinde motivationen og vejen fremad, og de vil have større gavn af at være i et voksenpædagogisk tilbud som VUC.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu