Læserbrev

EU forsvarer ikke vores rettigheder, Rune Lykkeberg

Debat
17. maj 2017

Efter Debatten på DR2 om det franske valg i sidste uge er der blevet talt meget om Søren Krarups langt ude udtalelse om den nye franske præsident. Men det er ikke det eneste rystende, der blev sagt den aften.

Både Informations chefredaktør Rune Lykkeberg og jeg selv deltog i debatten, og jeg blev helt paf over at høre Lykkeberg sige, at EU’s hårde flygtningepolitik og militære oprustning af de ydre grænser er en forudsætning for, at unionen kan sikre menneskerettighederne for sine borgere.

Der er to påstande i Lykkebergs argumentation, som jeg gerne vil mane i jorden.

For det første at EU’s flygtningepolitik skulle være forenelig med menneskerettighederne. Vi taler altså om bevæbnede soldater, der skal holde bådflygtninge ude, og om kummerlige forhold i store teltlejre. Flygtningene risikerer derudover at blive sendt til Tyrkiet, som systematisk krænker menneskerettighederne, men som EU har betalt for at tage imod dem.

For det andet er jeg uenig i, at EU’s umenneskelige politik skulle være med til at sikre rettighederne for os, som er så heldige at være født inden for EU’s mure. Unionens traktater binder landene til en nedskæringspolitik, som har fået hårde ord med på vejen fra Europarådet, og som har betydet, at lande som Grækenland og Spanien ikke kan sikre de mest grundlæggende sociale rettigheder for deres borgere.

EU’s politik er altså direkte med til at føre til krænkelser af både EU-borgeres og flygtninges rettigheder.

Rina Ronja Kari ermedlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Søren Nørgaard

@ Rina,
Du er en kompetent og engageret politiker og debattør, men her skyder du ved siden af. Jeg har netop genset programmet og Rune Lykkebergs pointer er væsensforskellige fra dem, du angriber.
Beskyttelsen af EU's ydre grænser udgør en forudsætning for EU's/Europas politiske stabilitet og stabilitet udgør forudsætning for bevarelsen af de principper, der har dannet grundlag for særligt vesteuropas udvikling igennem de seneste 70 år. Liberale frihedsrettigheder, demokrati og menneskerettigheder har været og er centrale for denne udvikling. Rune siger intet om, at EU's politik for så vidt lande/områder udenfor EU i sin konsekvens er forenelig med menneskerettighederne - han påpeger netop, at beskyttelsen internt forudsætter, at der går på kompromis externt. - Jeg skulle gerne fra din hånd se et realistisk politisk perspektiv, hvor sådanne kompromisser er unødvendige.
Anden del af din anke er af natur udtryk for en finanspolitisk anke over, at der ikke tilføres flere midler fra Tyskland til Grækenland og Spanien og i din iver kalder du den førte finanspolitik umenneskelig. Der er i mine øjne ingen tvivl om, at de sydeuropæiske lande og Frankrig for så vidt i årtier har forsømt at gennemføre nødvendige reformer og som sådan ligger som de har redt. De har fået en brat opvågnen og det gør ondt. Det er muligt, at der kunne føres en mere ekspansiv finanspolitik, men uden reformer og uden nedskæringer i det offentlige forbrug vil det være som at hælde vand i et badekar uden prop i afløbet. Det er ikke umenneskeligt - det er realpolitik!

Torben Lindegaard

@Søren Nørgaard

Rina Ronja Kari er Danmarks kedeligste politiker.

Man kender konklusionen på hendes ytringer på forhånd -
EU er noget møg, og vi skal ud så hurtigt som muligt.

At tyskerne ikke gider hælde flere penge i Grækenland er også EU's skyld -
og tanken om, at grækerne skulle til at underkastes en effektiv skatteligning - Heaven forbid !!

Torben Siersbæk

Ikke alene har Torben Lindgaard fuldstændig ret, både i sin karakteristik af Rina Kari (Danmarks kedeligste plitiker), også hans kommentar til hendes politiske (?) holdninger er spot om.
Men hun har en trumf: Europarådet bliver igen luftet som svaret på alle problemer.
Men Europarådet er stadig REGERINGERNES talerør - og som sådan ikke på nogen måde et demokratisk ideal.
Sammenlignet med de besluttende forsamlinger i EU, Rådet og Parlamentet, der er fuldt demokratisk baserede, Parlamentet endda direkte valgt af alle EU-borgere, er Europarådet den rene stænderforsamling.
DET er Rina Karis ideal!

Jeg foretrækker demokrati!

Torben Siersbæk

***Sarkasmeadvarsel***
I dag kommer EU-kommissionen så med et forslag om bindende grænser for antibiotikaforbrug i medlemslandene, med det formål at mindske udbredelsen af multiresistente bakterier.
Da det desværre er Kommissionen, der har fremsat dette forslag, er det også et eksempel på at EU krænker borgernes rettigheder, og ensidigt arbejder på at gøre deres liv ubærligt.