Læserbrev

Fælles front i forsvaret for friheden

10. maj 2017

Lektor Mikael Rothstein giver i sit indlæg »Kristne vil ændre Danmark« (Information den 5. maj) et modsvar til mit indlæg »Jeg er træt af islamsnakken« (Information den 29. april). Hans grundanklage mod mit opråb til samling omkring forsvaret af Europas liv, fred og frihed er, at jeg er grundtvigsk valgmenighedspræst – og altså er kristen.

At jeg er kristen, betyder ifølge lektor Rothstein, at jeg er medskyldig i årtusinders kristen kulturimperialisme og derfor ikke kan beklage mig over, at en ny religiøs erobringsmagt nu har meldt sin ankomst.

Dette angreb på mit indlæg er lidt pudsigt og ret afsporende, for nok er det sandt, at jeg er præst, men selve mit indlæg i avisen nævnede ikke kristendommen med et eneste ord – og Mikael Rothstein har aldrig været inde i mit hoved, så han ved ikke, hvilke tanker jeg gør mig om kirkens og Vestens historie.

Eller anderledes udtrykt: Rothstein har misforstået mit indlæg, for tanken med opråbet var faktisk at rette en henvendelse til alle frihedens venner her i vores Europa – også Mikael Rothstein. For nok er vi uenige om ikke så lidt mellem Himmel og Jord, men vi er faktisk enige på mindst ét altafgørende punkt – nemlig at det er decideret anstødeligt at tvangsafrette andre mennesker efter det verdensbillede, man selv bærer rundt på. Ligesom Rothstein mener jeg, at alt, hvad der handler om det usynlige, må udfolde sig i frihed, og derfor håber jeg, at folk som han og jeg en dag kan finde frem til en fælles front i forsvaret for friheden.

For ligesom Rothstein i sit indlæg kalder mig sin landsmand, kalder jeg ham også hjertens gerne for min – og håber, at han snart vil forstå, hvad der lige nu er truslen mod vores fælles Europa. Vi trænger til alle gode kræfter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Christiansen

Der er vel ikke andet, at sige til det, end selv Socialdemokratiet, har indrømmet, at de tog fejl.
Så lad os sammen kæmpe for det vi har.