Læserbrev

Fixminopgave er ikke elevernes opfindelse

16. maj 2017

Undervisningsminister Merete Riisager skrev på sin facebookprofil tirsdag, at viden og vedholdenhed er helt afgørende parametre, hvis man vil klare sig godt her i livet. Udmeldelsen kom som reaktion på det nye firma Fixminopgave, der tilbyder gymnasieelever at skrive en hvilken som helst opgave til en hvilken som helst karakter mod en betaling på 350 kroner i timen.

Selv arbejder jeg hos MentorDanmark, et lektiehjælpsfirma, der tilbyder undervisning til folkeskole- og gymnasieelever, og jeg kan godt forstå, at nogen elever forsøger at snyde, for hvis én tendens gør sig gældende hos mine gymnasieelever, så er det, at man hellere tager den korte vej til gode karakterer, end man tager den lange vej til viden.

I min undervisning forsøger jeg så vidt muligt at fortælle dem, at den karakter, de får, ikke er lige så vigtig som al den viden, de får. Men jeg taler for døve ører, for når den dag kommer, hvor eleverne skal kæmpe sig til en plads på deres drømmestudie, så er det hverken det hele menneske eller den almene dannelse, der tæller: Det er karaktererne.

Så selv om det er en skam, at det findes, så er Fixminopgave.dk også et symptom på, at de unge gymnasieelever har fået nok. At de bukker under for kampen om 12-tallene og det pres, som de oplever, det er at skulle være konstant vidende og vedholdende i hvert eneste fag for at kunne realisere sig selv.

Præstationskulturen, som undervisningsministeren selv er med til at fremme, undergraver sit eget eksistensgrundlag. Det er markedsmekanismer og konkurrencestat i en destruktiv forening, som skaber en efterspørgsel på snyd – ikke eleverne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Nissen
Erik Nissen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu