Klumme

Hella Joof er hele Danmarks Nietzsche

Vi har fået en intellektuel, som er klar til at losse danskerne i hængerøven og hente revolutionær inspiration hos de vilde. Hella Joof er trådt i karakter som det 21. århundredes danske intellektuelle. Hun er klar til et opgør med det danske piveri
Forfatteren, skuespilleren og filminstruktøren Hella Joof er billedet på en ny tids intellektuel, skriver Rune Lykkeberg i dagens klumme.

Forfatteren, skuespilleren og filminstruktøren Hella Joof er billedet på en ny tids intellektuel, skriver Rune Lykkeberg i dagens klumme.

Ditte Valente

Debat
27. maj 2017

Vi har været for sure og trætte og resignerede. For det passer ikke, at der ikke er stærke visioner i dansk politik. Og det passer heller ikke, at der ikke er kulturfolk, der engagerer sig og bliver hørt af de allermest magtfulde.

Til vanepessimisterne derude må vi sige: De intellektuelle findes.

Vi har  ikke en Georg Brandes, en Villy Sørensen eller en ny Suzanne Brøgger iblandt os, men vi har Hella Joof.

Forfatteren, skuespilleren og filminstruktøren Joof er billedet på en ny tids intellektuel.

Det var i hvert fald Joof, som sagde de store ord, da Disruptionsrådet mødte den digitale offentlighed med en facebook-video. Statsministeren er formand og hele syv ministre er medlemmer af Disruptionsrådet, som skal danne et »partnerskab for Danmarks fremtid« og gøre os klar til at møde alle de vilde ting, der sker i verden, med åbne øjne:

»Mennesker skal disrupte deres liv, og det skal vi også med vores samfund,« lød det fra Joof.

Hvis vi skal gå forlæns ind i fremtiden, skal det være uden angst og med stor optimisme. Det mener Hella Joof, som er medlem af Disruptionrådet. Hvordan tænker du, at vi skal gå fremtiden i møde?

Posted by Disruptionrådet - Partnerskab for Danmarks fremtid on Monday, May 22, 2017

Her var den intellektuelle, der stillede sig op som autoritet med modet til at råbe den sløve  befolkning op. Mennesker i Danmark skal ikke være så pylrede og bekymrede. Vi kunne lære noget af de vilde, forstod vi på Joof:

»Indianerne. Der er mange indianerstammer, som hvert syvende år brænder hele lortet ned og starter forfra.«

Sådan taler Danmarks Nietzsche i det 21. århundrede. 

For et par år siden sagde hun på Liberal Alliances landsmøde, at reglen i dansk politik er, at man skal sige det nærmest modsatte af den romerske senator Cato, der afsluttede sine taler med frasen: »I øvrigt mener jeg, at Karthago bør ødelægges.«

I Danmark skal man sige, at »i øvrigt mener jeg, at velfærdsstaten skal bevares«.

Det er den hængerøvskonservatisme, hun nu gør op med.

Hun er ikke bange for at støde folk med stærke budskaber: Hun har i Mads og Monopolet givet sit bud på en 1. maj-tale og sagt, at vi skal lade være med at pive, som om vi boede i Afrika:

»Det kan godt være, der er nogle, der har mere end andre, men dem, der har lidt, har stadig væk rigtig, rigtig meget, og jeg gider ikke høre på alt pivskideriet«.

Alle dem på starthjælp og kontanthjælp, som ikke oplever, at de har de samme muligheder for at købe gaver til deres børns venners fødselsdage; ikke kan finde ud af at bruge penge på at købe EAT til deres børn i skolen og går i grimt tøj, som er tarvelige efterligninger af det rigtige mærketøj, skal ikke skabe sig, som om de var fattige. Det er jo for fanden ikke Burkina Faso, de bor i.

Og alle dem, som går rundt og samler flasker, efter de smukke har drukket øl i solen, og dem, som køber ulækkert toastbrød og vamle frysepizzaer og afskyelige lavprissodavand i Lidl, skal ikke være så bange for forandringer i verden.

Og de tåbelige tosser på venstrefløjen, som ikke finder det rimeligt og retfærdigt, skal holde deres mund med deres evindelige jammer: »Nu må de lige stramme op og lade være med at pive,« sagde Hella Joof også i Mads og Monopolet.

Hun mindede os om noget, som det sentimentale Danmark har glemt:

»Skattelettelser, det er ikke noget, man får. Det er nogle penge, man havde i forvejen, som man bare slipper for at betale.«

Hvem er mest dynamisk: Indianerne, som kan brænde deres samfund ned, eller Danmark, hvor man kan bringe en regering i krise, hvis man vil fjerne topskatten?

Vi kan ikke tillade os at behandle det sjove, dynamiske og eventyrlystne Danmark så undertrykkende. Den der grimme misundelse og slavemoral. Det er synd for overklassen, og det går ud over os alle sammen.

Hella Joof har i sit forfatterskab givet os Pizza-Reglen. Hvis der er noget, vi gerne vil have, skal vi bringe os i den samme situation, som når vi bestiller pizza: Dér siger vi jo heller ikke, hvad vi ikke vil have. Dér siger vi, hvad vi vil have. Tænk på livet som en situation, hvor du bestiller pizza og tag for dig.

»Du kan ikke få ikke,« som hun siger. Det kunne de lære noget af ude i de sociale boligbyggerier, nede i køerne på socialkontorerne, ja helt ude i flygtningelejrene.

Selvfølgelig er der folk, der som Hella Joof siger, at underklassen skal tage sig sammen og ikke belaste overklassen med deres flæberi.

Men det, der gør os andre så sure, er, at vores regering vælger den stemme som Danmarks store fortolker. Vi må sige: Vi har hørt, hvad hun siger, og vi ved, at det gør ondt på det rigtige sted, når vi hyler og skriger om det sociale svineri. Og vi bliver ved, indtil samfundet er blevet mere retfærdigt. 

Rune Lykkeberg er chefredaktør for Information. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Grethe Preisler

Dorte Sørensen,
- aner det ikke, men nu er Hella Joof fra børne-hittet "Du må godt i numsen" og "Det brune punktum" if. Berlingske gået i tænkebox for at fundere over, hvad grunden kan være til, at så mange af hendes fans på FB og Twitter er gået grassat over visdomsgrynet med indianerstammerne, der brænder hele lortet ned hvert syvende år for at få ren røv at trutte i igen ... ;o)

Dorte Sørensen

Nej det er ikke godt at vide hvorfor Løkke Rasmussen valgte Hella Joof til at sidde i det 32 medlems råd om fremtiden.
Jeg følger ikke selv med på FB og Twitter , men kan kommentarende ikke skyldes hendes tidligere og nuværende fans er forundret over at hun nu står som en kopi af Joakim B Olsen.

Grethe Preisler

Dorte Sørensen,
- hvis dårlige anmeldelser i nærværende dagblad er bedre end ingen for aktørerne på Hofteateret på Christiansborg, har kuglestøderen og vild-med dans-favoritten Joachim B. Olsen fra LA en god sag. Hvad angår kvaliteten af Hella Joofs sceniske præstationer sammesteds tør jeg ikke udtale mig om dem endnu.

Sidst jeg så Hella Joof performe unplugged (eller live, som det også hedder) var på Grønnegårds Teateret for en tolv-tretten år siden, hvor hun havde titelrollen i "Trold kan tæmmes".

Dorte Sørensen

Grethe Prelsler
I mine øjne drejer det sig ikke om Hella Joof er en god skuespiller eller ej. - personligt har jeg nyt mange af hendes tidligere arbejder i DR .- Men hvorfor hun blev valgt til at sidde i Løkke Rasmussens 32 medlems råd om fremtiden.
mvh.

Thomas Buch

Det virker som om at debatindlægget henvender sig mest til sine ligesindede - selv om der godt nok så var nogle, som ikke helt kunne tyde ironien
Jeg læser dog kun sjældent information og er ikke helt med.

Joof:: »Skattelettelser, det er ikke noget, man får. Det er nogle penge, man havde i forvejen, som man bare slipper for at betale.«
Det lyder jo som simpelt logik

Jeg kunne virkelig godt bruge et ligeså godt og simpelt modargument.
Når jeg skal argumentere mod denne og generelt mod disse så tilsyneladende logiske højrefløjsargumenter, er jeg sjældent i stand til (læs klog nok til) at komme op på et lige så godt simpelt modargument. Jeg ryger altid ud i en længere nuancefuld udredning med mange velmenende pointer - men nogen oneliner, kan man bestemt ikke kalde det ... Faktisk kan der være fare for at tilhøreren lulles i søvn J.
Hvad svarer svarer man til dem, hvis indsigt ikke rækker til. at man blot lader citatet stå til skue som i ovenstående og så kan alle ellers nok selv regne ud hvor dumt det er sagt?
Hvad svarer man??

Eva Schwanenflügel

@ Thomas Buch
Med den logik skulle alle jo bare kunne beholde hvad de tjente, købte og fik i aktieindkomst.
Så kunne vi ligeså godt afskaffe Danmark som det er, for så var vi i realiteten udelukkende et skattely - land på linje med andre lyssky stater med samme modus operandi. Det er ikke et logisk argument, at man ikke skal betale skat af det man ejer, fordi man kan låne i værdien og tjene på at være ejer på mange måder. Det er en overfladisk måde at anskue tingene på. Der har til enhver tid været brugt skatter og afgifter for at finansiere samfundet. Det nye er blot, at velfærdssamfundet fordeler skatterne mere ligeligt, eller det har det ihvertfald været indtil for nyligt. Håber du kan bruge dette svar?

Thomas Buch

@ Eva Schwanenflügel
Tjoo svaret er fuldt ud brugbart og jeg er meget enig - men altså det mangler lidt kraft og svung og frem for alt "korthed" i forhold til Helle Joofses, ikke sandt?
Det irriterer mig at man altid skal rode sig ud i lange forklaringer, når man skal tilbagevise mange af højrefløjens sloganer (eneste trøst er, at de måske har det ligeså)

Runa Lystlund

Kan Hella Joof tillade sig at kritisere mindre bemidlede for at klynke, når hun selv i en stor del af sit liv, har været aflønnet af offentlige institutioner så som Danmarks Radio, været støttet af Det Danske Filminstitut, været aflønnet af 24/7, en statsstøttet radiostation mm. ? Mange af de mindre bemidlede mennesker, som hun hånligt kritiserer for at klynke, er med deres licenspenge med til at betale hendes løn.

René Arestrup

Uanset hvad man måtte mene om Hella Joof og hendes betragtninger/anskuelser, klæder det ikke Rune Lykkeberg, at koncentrere al sin intelektuelle kapacitet om at begå et småperfidt - og ualmindeligt hovent - karaktermord på selvsamme Joof. Ovenstående siger i virkeligheden mere om Rune Lykkeberg end det siger om Hella Joof.

Alt for højt intellektuelt niveau.
Når der undtagelsesvis publiceres en klumme, som af nogle sædvanligvis vittige hoveder også kunne opfattes som en form for personliggjort ironi, bliver den tilsyneladende ikke læst af alle som noget sådan, men mere trigger de velkendte latente ad hominem-tilbøjeligheder blandt alt for mange af læserne – og hvad kan vi så bruge det til? … ;-)

Mikael Velschow-Rasmussen

Thomas Buch efterlyser et simpelt modargument til Joof's følgende udsagn:
- "Skattelettelser, det er ikke noget, man får. Det er nogle penge, man havde i forvejen, som man bare slipper for at betale".

Jeg foreslår følgende:
- "Skat er prisen for at leve i et civiliseret samfund"
- "Skat er betalingen for at anvende velfærdssamfundets goder"
- "Skat er vores tak og donation til forrige generationers flid, arbejde, byggerier og institutioner - som er de goder vi alle udnytter i dag".

(Som videnskabsmændene siger (det var vist oprindeligt Newton); Vi står på skuldrene af giganter).

Randi Christiansen

Skattelettelser? Det er fribilletter, som de rige giver til hinanden.

Nu er nogen så, hårdt pressede, begyndt at pippe lidt om lettelser i bunden, som er det eneste sted, hvor skattelettelser i det nuværende kleptokrati ville være berettigede, men som i virkeligheden - deres beskedne omfang taget i betragtning - nok mere har til hensigt at fungere som skalkeskjul for topskattelettelser.

Slettet Bruger

Det er muligt at købe sig til langt mere indflydelse end ens stemme berettiger til f.eks. gennem markedsføring, medieejerskab, partistøtte, lobbyisme mm og muligt at undgå straf og intentioner i lovene ved brug af dygtige dyre revisorer og advokater. Det er pt en udbredt holdning, at skattelettelser er folks egne penge, som de får tilbage, men nogle synes at glemme at man med samme ret kan hævde, at en tilbagerulning vil kunne betyde, at andre får tilbage hvad der tilkommer dem. Uoverensstemmelsen skyldes nok, at der er mange som alligevel ikke er demokrater.

Jacqueline Vejlstrup

Når man ikke blir inviteret med til festen, kan man da bare lave sin egen. Det gjorde de så. Med HELE LORTET... heks, lutrende flammer og korrigerende båltaler. En fornærmet højmesse for alle de RIGTIGT intellektuelle - men noget overfølsomme - homunculi.
"NEJ, Hella Joof !!! GU BRÆNDTE INDIANERNE EJ HELE LORTET AF HVERT SYVENDE ÅR !!!!!!!!!!!!!! " messede de surt.
Gud ske tak og liv for Jakob Illeborg.
Han kan BÅDE læse og skrive, selvom han "kun" er journalist.

Thomas Tanghus

Og som fattig - ja fattig! - har man højst råd til en billig frysepizza. Been there, done that, og det skubber kun en endnu længere ned af den sociale og sundhedsmæssige rangstige.

Thomas Tanghus

Ligegyldigt om man "tager sig sammen" eller ej.

Flemming Olsen

Orv, hvor ligegyldige Hella fik rodet op i kommentatorsporet. En lille pind prikker let i tuen, og alle de små rasende myrer vælter ud i alle retninger.

Sider