Læserbrev

Mere administration giver ikke bedre uddannelser

2. maj 2017

Nedskæringer på uddannelsesområdet betyder færre penge til universiteterne år for år. Og dette betyder igen en øget risiko for, at uddannelseskvaliteten og -niveauet falder.

Uddannelses- og Forskningsministeriet har nu nedsat et udvalg, som skal kvalitetssikre uddannelserne. Måske på grund af den forringede kvalitet efter politikernes egne besparelser. Jeg frygter dog, at de nye tiltag, som udvalget finder på, kommer til at betyde øget administration, hvilket sandsynligvis vil medføre, at niveauet sænkes yderligere.

Jeg har selv arbejdet på universitetet for cirka 10 år siden. Dengang så tingene anderledes ud: Der var langt færre administrative krav og således mere tid til forskning og undervisning, altså kerneydelserne. Der er også mange universitetsansatte i min omgangskreds, som oplever, at den voksende administrationsbyrde er et stort problem.

Blot et lille eksempel: Når en underviser skal skaffe en censor i forbindelse med evaluering af sine studerende, henter han eller hun en passende profil fra censorkorpsets liste af forhåndsgodkendte kandidater. Sådan har det altid været. Men nu skal underviseren i stedet vælge tre censorer og sende disse til en af instituttets mange sekretærer.

Sekretæren sender så listen til en anden sekretær, som forelægger de tre navne for formanden for censorkorpset. Censorkorpsformanden vil som regel godkende navnene, som jo er valgt fra en i forvejen godkendt liste. Og censorkorpsformanden sender derfor en godkendelsen til sekretæren.

Sekretæren sender godkendelsen videre til den første sekretær, som så sender den til underviseren. Underviseren kan nu frit vælge mellem de tre censorer, som han eller hun selv i første omgang skrev på listen.

Jeg er sikker på, at de universitetsansatte i dag selv kunne komme med flere og endnu bedre eksempler på ’spild af tid’.

Det kan være svært at få øje på, hvordan sådanne administrative krav øger uddannelseskvaliteten. Og det er bekymrende, at dem, som er i stand til at varetage undervisningen på landets universiteter, i stedet for at gøre netop dét, får flere og flere administrative opgaver.

Politikerne vil således tilsyneladende sikre uddannelsesniveauet i Danmark ved at give færre penge til universiteterne med krav om øget administration oven i hatten.

Jeg tror ikke, at det er den rigtige løsning, og jeg håber, at det nye udvalg kommer med gode forslag til at reducere administrationskravene.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Einar Carstensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Aske Hennelund Nielsen
  • Erik Feenstra
  • Erik Karlsen
Einar Carstensen, Lise Lotte Rahbek, Aske Hennelund Nielsen, Erik Feenstra og Erik Karlsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu