Læserbrev

De rene hænders politik

9. maj 2017

Jeg bliver helt utroligt træt af mit gamle parti i disse boligskattedage. Ellers nyder jeg i store træk samarbejdet, forstås. Men for søren hvor Enhedslistens parlamentariske strategi i disse dage skriger til himlen.

Hvad var der egentlig sket, hvis Socialdemokratiet faktisk gjorde det samme som Enhedslisten? Altså havde holdt sig væk fra forhandlingsbordet om boligskatten for at kunne stå med rene hænder og sige, at det hele kunne have været lavet meget bedre?

Der var for det første kommet en flad boligbeskatning. Altså ikke nogen topskat på den rigeste procent af boligejerne. Topskatten giver 500 millioner kroner i statskassen, og bidrager i sagens natur til at omfordele ressourcerne fra de allermest velbjærgede til alle andre.

Hernæst var lejerne blevet ristet, hvis ikke Socialdemokratiet havde sat sig ved forhandlingsbordet. I al ubeskedenhed. Det var som bekendt ikke en blå dagsorden, at skatten ikke skulle stige for lejerne.

Nu er vi endt med en aftale, hvor skattetrykket på lejerne samlet set falder. Så når Enhedslisten hævder, at det ville have været bedre at bruge pengene på kontanthjælpsmodtagerne, så vil jeg bare gøre opmærksom på, at de fleste af kontanthjælpsmodtagerne sådan set er lejere og dermed får penge ud af boligskatteaftalen. Det ville de ikke have fået, hvis vi hellere ville have haft rene hænder end politiske resultater.

Sidst, men ikke mindst, så redder vi ikke så få lønmodtageres hjem med aftalen. Boligskatteaftalen koster 2,8 milliarder kroner ud af råderummet på 40 milliarder kroner i 2025. Enhedslisten går helt i bro over, at dette beløb bliver brugt på en boligskattelettelse i stedet for velfærd.

Men hvis ikke vi kompenserede boligejere for de vanvittige stigninger i boligskatten på ryggen af det sammenbrudte vurderingssystem, så ville mange, mange mennesker skulle gå fra hus og hjem på grund af galopperende skattestigninger, når de nye vurderinger kommer.

Enhedslisten får det til at lyde som om, det kun er den absolutte øvre middelklasse og overklasse, der bor i ejerboliger. Jeg kan afsløre for mine tidligere partikammerater, at der er ufatteligt mange mennesker med helt almindelige lønmodtagerindtægter, der bor i ejerbolig.

At sikre, at folk kan blive boende i deres boliger, er vel trods alt også en eller anden form for helt basal velfærd. En skattelettelse, javel, men vel for en gangs skyld en skattelettelse, der giver meget god mening.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik holm hansen

Pernilles nye parti kunne måske have forsøgt at samle et flertal uden om regeringen og pålagt regeringen at gennemføre en mere progressiv boligskat som kunne give samfundets svageste en større forbedring og hjælp til uddandelse

Henrik holm hansen

Pernilles nye parti kunne måske have forsøgt at samle et flertal uden om regeringen og pålagt regeringen at gennemføre en mere progressiv boligskat som kunne give samfundets svageste en større forbedring og hjælp til uddandelse

Henrik holm hansen