Læserbrev

Socialdemokratiet samarbejder med alle

Debat
27. maj 2017

I sin kronik »Socialdemokratiet har forandret sig. Derfor må Enhedslisten lægge strategien om« (den 18. maj) skriver Trine Pertou Mach, at Enhedslisten »ikke vil agere støtteparti for en fremtidig S-regering, der laver politik med højrefløjen«.

Hun abonnerer tilsyneladende stadig på den ekskluderende blokpolitik, jeg troede, vi forlod efter Fogh: Hvis vi skal være med, skal andre udelukkes på forhånd.

Jeg deler ikke den tilgang til folkestyret. For mig er det afgørende ikke, hvem vi samarbejder med, men hvad, vi samarbejder om.

Socialdemokratiet samarbejder med alle, så længe det flytter Danmark i en mere retfærdig retning. Og vi går gerne på kompromis for at skabe brede forlig.

Først og fremmest fordi det er et sundt demokratisk princip at forsøge at samle så mange som muligt bag politiske aftaler. At inddrage, respektere og tage hensyn til dem med andre holdninger end en selv. Hvis regeringer regerer på snævre flertal, splitter de befolkningen. Vi har et ansvar for at samle den.

For det andet fordi brede aftaler holder, når magten skifter. Det er vejen til vedblivende fremskridt. Folkepension, barselsret og fri sygebehandling er for eksempel resultater af brede forlig. Med Socialdemokratiet i spidsen.

For selvfølgelig er det afgørende, hvem der leder det brede samarbejde. Den nuværende regering er ved at trække Danmark skævt: Større ulighed, mindre bæredygtighed. Den vil give topskattelettelser og sænke ambitionsniveauet for den grønne omstilling.

Socialdemokratiet vil en anden vej. Vi er et progressivt parti, der kæmper for fremskridt. Vi vil bedømmes på, om flere får bedre muligheder, om færre børn vokser op i fattigdom, og om forskellene bliver mindre.

Vi vil føre en aktiv erhvervspolitik, der skaber arbejdspladser i hele landet. Hvor vi satser på vores styrkepositioner – såsom det grønne – og sørger for, at virksomhederne har adgang til den arbejdskraft, de har brug for.

Vi vil investere i uddannelse, forskning og opkvalificering af arbejdsstyrken, så lønmodtagerne kan tage de job, der bliver skabt i fremtiden. Vi vil skabe en bedre offentlige sektor. Med vægt på faglighed og frihed til de ansatte, så de kan gøre en større forskel for borgerne.

Jeg vil ikke blande mig i andre partiers strategier. Men jeg håber, at de navigerer efter politik og ikke efter hvem, der samarbejder med hvem.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

S og DF har jo fortalt, hvilke ubehageligt menneskesyn, de står for. Og omkring social skævvridning af samfundet, salg af infrastruktur til skattespekulanter og angreb på fagbevægelsen - f.eks. lærerne, har S jo tydeligt vist, hvad borgerne kan forvente sig af en S-ledet regering.

Jeg håber, at vælgerne lægger det fine gamle parti, der tidligere har givet os så meget, på is, indtil en større del af partiledelsen bliver skiftet ud med "rigtige" socialdemokrater.

Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Per Klüver, Dorte Sørensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jeg kan godt forstå EL ønsker sig en sikring, hvis de skal pege på Mette Frederiksen som statsminister.
Efter Dan Jørgensens udlægning bør det heller ikke være svært for S at give EL en sådan sikring, da de ting Dan Jørgensen fremhæver er jo nettop sammenfaldende med ELs ønsker.
Hvis disse "flotte" ønsker så bliver brudt og forringet som de flere gange blev under Thorning, så ved S at EL vil stemme imod. Så er det i mine øjne S der med åbne øjne selv begår "selvmord".

Slettet Bruger

Fremskridt og samarbejde er rigtig godt, men disse brede forlig bag lukkede døre, hvor det meste bliver afgjort og hvor alle kommer storsmilende ud til aftalt tid i TV nyhederne ofte med en centraliseringspakker under armen, som store dele af befolkningen ikke ønsker, det er sjældent bredt og demokratisk.

Dan Jørgensen skriver, at det er afgørende hvilken regering, der leder det brede samarbejde, og nævner som eksempel større ulighed og topskattelettelser, men heri var der jo netop ingen forskel i praksis. Det var ikke uden grund, at vælgerne i meningsmålinger gav udtryk for at Thorning regeringen var mere blå end VK var i nullerne.

Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Per Klüver og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

"Socialdemokratiet samarbejder med alle, så længe det flytter Danmark i en mere retfærdig retning."

Det var noget af en gratis omgang, dér.
Hvad betyder 'retfærdighed' for en moderne socialdemokrat?
Hvor er retfærdigheden i nyttejob, kravene til syge mennesker i beskæftigelsessystemet og tab af retten til privatliv ved udfald til overførselsindkomst?
Hvis det ikke er i orden at børn vokser op i fattigdom, er det så i orden at voksne mennesker lever i stress og utryghed jvf. jobcentrenes magtbeføjelser?

Jeg er skide ligeglad med om I så forhandler med djævelen selv.
Sjælen har S mistet forlængst.

Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Per Klüver, Tue Romanow og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Ebbe Overbye

I de seneste år har Socialdemokratiet samarbejdet om tilbageskridt, og når de siger, de vil samarbejde med alle, er det også det vi får fremover. Tilbageskridt.

Henning Kjær

"For mig er det afgørende ikke, hvem vi samarbejder med, men hvad, vi samarbejder om." Ja! men det nye er at Socialdemokratiet har flyttet sig helt enormt mod DF.

Erling Horst Petersen

Også dem der vil lave algesuppe i de danske farvande. Godt gået, Dan. Du lever op til vores forventninger.