Tavshedskulturen i SKAT belønner den loyale dumhed og straffer de kritiske stemmer

Udbyttesvindel for 12,3 mia. kroner, momskarruseller og manglende inddrivelse for over 80 mia. kroner. Tallene er astronomiske. Men det er ikke pengene, der er problemet. Vi er et rigt land og har i øvrigt overlevet det, der var meget værre. Nej, katastrofen er kulturtabet, for vi står stadig med et system, der belønner loyal dumhed og straffer de kritiske stemmer
19. maj 2017
Delt 107 gange

De menige medarbejdere i SKAT vidste udmærket, den var helt gal. Men sagde man noget, blev man mødt med enten ligegyldighed eller fjendtlighed. Faktisk mest det sidste.

Ministrene og deres højtbetalte lakajer i ledelsen skabte sig og råbte og truede dem, der havde modet til at påpege det åbenlyse. At det var umuligt at indkræve skat efter alle personalereduktionerne. At retssikkerheden sejlede. At det dyre inddrivelsessystem EFI – en såkaldt ’befalet succes’ – ikke virkede.

Tidligere skatteinddriver Bent Kristian Larsen beskriver i en rystende kronik den tavshedskultur (eller hold kæft-kultur), hvor interne kritiske stemmer blev mobbet eller truet væk, mens den sikre vej til forfremmelse gik ved at rose kejserens nye klæder. Han endte med at gå på pension, fordi han ikke magtede kampene med ledelsen.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Anders Øgaard
    Anders Øgaard
  • Brugerbillede for Bjarne Andersen
    Bjarne Andersen
  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Espen Bøgh
    Espen Bøgh
  • Brugerbillede for Erik Rolfsen Nissen
    Erik Rolfsen Nissen
  • Brugerbillede for Margit Tang
    Margit Tang
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Hans Larsen
    Hans Larsen
  • Brugerbillede for Kristen Carsten Munk
    Kristen Carsten Munk
  • Brugerbillede for Lars Bo Jensen
    Lars Bo Jensen
  • Brugerbillede for Anders Graae
    Anders Graae
  • Brugerbillede for Martin Rytzel
    Martin Rytzel
  • Brugerbillede for Erik Karlsen
    Erik Karlsen
  • Brugerbillede for Benno Hansen
    Benno Hansen
  • Brugerbillede for Oluf Husted
    Oluf Husted
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Henning Kjær
    Henning Kjær
Anders Øgaard, Bjarne Andersen, Anne Eriksen, Espen Bøgh, Erik Rolfsen Nissen, Margit Tang, Torben K L Jensen, Hans Larsen, Kristen Carsten Munk, Lars Bo Jensen, Anders Graae, Martin Rytzel, Erik Karlsen, Benno Hansen, Oluf Husted, Niels Nielsen og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Kim Houmøller
Kim Houmøller

Hvis man gør opmærksom for helt åbenlyse fejl bliver man forflyttet eller fyret. Denne regel gælder både i det private og offentlige system. Vil man overleve holder man kæft!

Har oplevet det flere gange, hvor en virksomhed fyrede kritikkerne og beholdte de tavse. At de så senere måtte lukke er tankevækkende!

Allan Stampe Kristiansen, Per Torbensen, John Michael Foley, Bjarne Bisgaard Jensen, Hans Larsen, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek, Torben Kjeldsen, Stig Bøg, Lasse Glavind, Carsten Wienholtz, Anders Jensen, Anne Mette Jørgensen, Britt Kristensen og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen
Erik Karlsen

"det såkaldte New Public Management, der skulle drive det offentlige som en privat virksomhed"

Der er jo en grund til, at private virksomheder for årtier siden er gået bort fra det system: Det giver ikke overskud, og så kan man ikke bruge det til noget.

Allan Stampe Kristiansen, Per Torbensen, Torben Skov, Torben Arendal og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Mette Jørgensen
Anne Mette Jørgensen

Ja, ak det føles nærmest håbløst.
I debatten i går havde især socialdemokratiet og venstre travlt med på tarveligste vis, at kaste aben overpå hinanden.
Morten Østergaard i deadline var direkte pinlig.

"Sundhedsplatform" ja, ak den er plat. "Beskæftigelsesministeriet" er er farce.
Jeg kan se, at vi igennem flere år har fået en invasiv dyrerace til taburetterne.
Strudse bag buske.
Jeg er rasende!

Allan Stampe Kristiansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Bjarne Andersen, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek, Espen Bøgh, Carsten Wienholtz og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Birger Bartholomæussen
Birger Bartholomæussen

Ak ja - tiderne er af lave. Da jeg var til min første jobsamtale I 1983 blev jeg spurgt af personalechefen Jørgen Kirk (JK):
Hvordan har du det med monarkiet? Svar: Jeg synes det er overflødigt. JK: Nå, men du skal vide at jeg er glødende royalist.
Spm: Hvordan med militærtjenesten? Svar: Jeg var så heldig at trække frinummer. Jeg fik nok af kadaverdisciplinen på søfartsskolen. JK: Jeg har været oberst og er nu reserveofficer og glødende forsvarsven.
Sidste spm: Er du regelbryder? Svar: Ja, hvis reglerne er tåbelige. JK: Jeg tror jobbet er dit!
Og sådan gik det til, at jeg fik mit første rigtige job. Det havde jeg nok ikke fået I dag

Allan Stampe Kristiansen, Frank Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Skov, Bjarne Andersen, Anne Eriksen, Flemming Berger, Anne Mette Jørgensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anders Jensen
Anders Jensen

Der er intet nyt under solen her.

Vi har en inkompetent ledelses-kultur. Vi forstår ikke ledelse, det er de ambitiøse robuste resultatorienteret ledere der får pladserne, dem holder de så 1-2 år hvorefter de rykker videre på bekostning af produktet og de ansatte.

Problemet er velkendt og løsningen er åbenlys.
Det kræver kompetencer at genkende kompetencer. D.v.s. at det kræver en kompetent leder at udpege en kompetent leder.

Allan Stampe Kristiansen, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek, olivier goulin, Claus Nielsen, Lasse Glavind, Carsten Wienholtz og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Rolfsen Nissen
Erik Rolfsen Nissen

Man bliver i de ledende politisk-økonomiske kredse nødt til at overveje en seriøs kursændring, medmindre man tror, man kan håndtere den stigende vrede i befolkningen. For lige at præcisere, bør man nok ikke lytte til kursændringsforslag fra LA.

Brugerbillede for Leo Nygaard
Leo Nygaard

Det er vel meningen at den nye undersøgelseskommission skal afsløre netop det, artiklen beskriver.
Når det så er sket og åbenbaret, må følge en fyringsunde af toppen, ledet af modige politikere.
Eller de er måske en del af problemet ?
Så er det svært at se de store forandringer !

Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Kommission er bare et luftkastel og kommer ikke til at betyde andet end at de nuværende inkompetente politikere kan køre videre med at fyre/ nedskære virkelige erfarne og kompetente medarbejdere, nøjagtig som det er sket i SKAT og mange andre steder.
Sammenlægninger, forflyttelser og såkaldte effektiviseringer fører kun til yderligere fejl og alt bliver til sidst uoverskueligt og dræner/ ødelægger "velfærdsstaten"

En dårlig svindlerregering bliver ikke bedre af at indlemme egoerne fra LA, tværtimod...

Nu fører man sig frem med, nej, ikke neddrosler af NPM, men New Public Leadership betyder det, at man indser, at der mangler ledelse? - nej, kun at man tror på at skrivebordsstrategier lavet ud fra statistikker kan "redde alle bommerterne" - og så begynder det hele forfra igen :(

Leo Nygaard

Jeg læser idag, at kommunale pantefogeder - herunder nyuddannede - går igang med at inddrive ejendomsskattegæld på "gammeldags" vis. Denne begyndelse må hilses velkommen.
De gamle pantefogeders formand lagde hele skylden på roderiet på flytning af sagen fra kommuner til stat - SKAT. Han ved det. Han blev ansat i SKAT og kender begge dele.

Leo Nygaard

Anne - LA har - ligesom Alternativet - netop ikke været med hele vejen og påpeger, at det væsentlige er at ændre metoder - uden at vente på årelang kommissionsarbejde om skyld og skam.

Brugerbillede for Anne Eriksen
Anne Eriksen

Leo - så er LA "fornuftig" der, men deres "politik" anser jeg for asocial. Problemet med SKAT er jo ret klart de såkaldte "besparelser" og udskiftningen af erfarne, dygtige medarbejdere med "nye folk" - altså politisk.

Leo Nygaard

Anne - Allerede for to år siden foreslog LA højere skattebundgrænse !!!
To af deres programpunkter er mere frihed og færre regler !!!
To emner med sigte mod de mindst bemidledes/lediges økonomi og personlige frihed.
Hvem har stået for den herskende samfundsmodel : Sosserne !