Læserbrev

Brug lægeløftet med omtanke

Debat
8. juni 2017

Information bragte den 3. juni en bekymrende leder af chefredaktør Rune Lykkeberg (»Tvangsudsendelser er brutale begivenheder, som læger kan lindre«), som tilsyneladende er totalt uenig med sine journalister. De har beskrevet det problematiske i, at myndighederne over flere år har haft læger med på tvangsudsendelser af afviste asylansøgere.

Noget Lægeforeningens etiske udvalg i lighed med den norske og svenske lægeforening flere gange har frarådet.

Rune Lykkeberg har draget sin konklusion af journalisternes arbejde. Nogle, heriblandt os, forstår lederen som en kritik af journalisterne. Rune Lykkeberg mener, at lægen kan beskytte den udviste svarende til lægers ledsagelse af syge og tilskadekomne personer under lufttransport.

Der er imidlertid en afgørende forskel: En borger der er kommet til skade i udlandet hentes hjem til et velfungerende gratis behandlingstilbud og bliver mødt af pårørende. Hjemsendes en afvist asylansøger til et principielt fjendtligt land, møder han og familien et ringere fungerende sundhedsvæsen, hvis der overhovedet findes et behandlingstilbud.

Man kan næppe sammenligne de to tilbud, lægen fragter sin patient hen til. Der vil være en afgrund til forskel.

Rune Lykkeberg mener, at læger bør deltage i tvangsudsendelser og påberåber sig lægeløftet. Vi ser meget gerne, at offentlighed og civilsamfund påberåber sig lægeløftet fra 1814: »at jeg ved mine forretninger som praktiserende læge stedse skal lade det være mig magtpåliggende, efter bedste skønnende at anvende mine kundskaber med flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn, at jeg stedse vil bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for den rige uden personsanseelse«.

Rune Lykkeberg undlader at tage stilling til vægten mellem samfund og den enkelte. I tvangsudsendelser er det den enkeltes ret, der har forrang for samfundets. Læger har altid kæmpet for den enkeltes ret.

Læger bør kun involveres, når der er tale om syge afviste asylansøgere. Udvisning af raske må være en ren politimæssig opgave. Syge afviste asylansøgere bør blive i Danmark og få behandling, indtil de raske kan hjemsendes til et land med en lavere behandlingsstandard.

Hvis det ikke er muligt, kunne den enkelte selv anmode om lægeledsagelse og ikke få det ordineret af politiet. En udvist med helbredsproblemer bør før afrejse have en modtageadresse på et hospital eller en sundhedsklinik med dokumentation for en realistisk behandlingsmulighed.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her