Læserbrev

Der er brug for alle talenter

27. juni 2017

Folkeskolens øgede fokus på de boglige kompetencer slår kreativiteten ihjel. Samtidig skader det selvtilliden hos de elever, som er dygtige til billedkunst, musik eller idræt, fordi disse fag ikke anerkendes på lige fod med de mere boglige fag.

Det kommer til at skade sammenhængskraften i samfundet.

Da jeg var på brobygning hos Technical Education Copenhagen, blev klassehierarkiet vendt på hovedet. Jeg, der er født med 10 tommelfingre, måtte se til, mens de, der kunne skrue, save, male og designe pludselig brillerede med deres evner.

Brobygningsturen viste mig også, hvordan hver enkelt person kan bidrage forskelligt til samfundet i fremtiden. Det burde dog have været folkeskolens ansvar at vise min klasse, hvordan vores forskellige kompetencer kan anvendes i samfundet.

I dag afskaffes billedkunst, musik, sløjd og håndarbejde desværre i henholdsvis 5., 6. og 7. klasse. Det betyder, at eleverne ikke når at få standpunktskarakterer i de kreative fag og derfor ikke får bekræftet deres dygtighed inden for dem.

Vi får derfor ikke engageret dem, der kan noget andet end traditionel boglig læring.

Ifølge uddannelsesinformation.dk regner man med, at Danmark vil mangle 32.000 erhvervsuddannede i 2020.

Men hvorfor dog det? Jo, svaret er for mig klokkeklart: Folkeskoleeleverne aner simpelthen ikke, hvad de er gode til, fordi skolen ikke udfordrer dem på alle planer.

Hvis vi vil drage gavn af børns individuelle kompetencer, må vi anderkende deres forskelligheder.

Derfor opfordrer jeg til at bevare de kreative fag samt opprioritere fag, der udfordrer alle menneskets intelligenser. Alle elevers hjerne er skruet rigtigt på – det bliver vi nødt til at anderkende som samfund.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu