Læserbrev

Vi fattigrøve kan skam godt finde ud af at prioritere

Debat
7. juni 2017

Jeg har valg at prioritere værdier frem for økonomi.

Det har jeg gjort som en modreaktion til en ’økonomisk tid’, hvor alting kan gøres op i penge og tilkøb af coaches – coaches, som kan lære én at slappe af, slutte fred med sig selv og så videre. Men det liv, jeg ser omkring mig, er bare ikke et spor afslappet liv.

Mange hylder supermennesker med fantastiske hjem, perfekt økonomi og solid pensionsopsparing. Samtidig dør folk af stress, store dele af arbejdsstyrken er ude af drift og slikker de sår, som de har fået af et opskruet tempo på det danske arbejdsmarked.

’Det handler om prioritering,’ siger politikerne – en hård og fordømmende udtalelse, som bare forstærker den samfundsøkonomisk tænkning, som efterhånden er smittet af på de enkeltes hjerter og sind.

’Alle har da råd,’ påstår man også blindt. Hvis der ikke er råd, så må pengene være blevet brugt på forkert prioritering – på bajere og snold.

Engang var livet mere end supermennesker. Det var ikke bare en konkurrence. Nogle af os ved allerede, hvordan man slapper af: Vi vil have nedsat tid på arbejdsmarkedet; fordi vi ikke ønsker at dø af stress. Vi ønsker børn, der har glæde af deres forældre i løbet af barndommen.

Vi har skam prioriteret.

Vi har valgt en arbejdsuge på 32 timer. En pædagog og en bogholder på deltid får ingen jubelindkomst, så vi er dem, der skal kigge dybt i lommerne, når noget koster mere end en bukselommefuld af penge, men vi har selv valgt det. Vi er hverken ofre eller skurke, så spar mig for nedladenheden – vi har sgu prioriteret!

Til alle, der mener, vi skal lære at prioritere, vil jeg gerne spørge: Har I selv prioriteret? Har I overvejet andre værdier i livet?

Vi selvvalgte og stærkt prioriterende fattigrøve klager ikke. Vi slapper af. Vi lever i fred med os selv. Vi fordyber os i livet og står igen mod forjagetheden.

Jo tak, det er værdi og prioritering.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her