Læserbrev

Flagreglerne krænker den private ejendomsret

Debat
23. juni 2017

En familie fra Kolding kom for nylig i unåde, da politiet bankede på døren med et påbud om, at de skulle nedtage deres amerikanske flag, hvis de skulle undgå en bøde. Kan det virkelig være rigtigt, at statens forbud skal forfølge borgerne helt ind i deres egen baghave?

Den private ejendomsret giver ikke kun retten til at eje. Den giver også brugsretten over det, som vi ejer. Men når det kommer til at flage, så gælder der andre regler. En over 100 år gammel bekendtgørelse tilsiger nemlig, at der i Danmark ikke må flages med andre nationalflag udover de nordiske. Der kan dog søges om dispensation hos politiet, som kun udstedes under forudsætning af, at man samtidig også flager med et Dannebrog, der er ligeså stort og har en ligeså fremtræden plads som det andet flag. Ud fra et ejendomsretsligt perspektiv svarer det til, at staten dikterer farven på borgernes havemøbler, og det bør man simpelthen ikke kunne.

Misforstå mig ikke. Personligt foretrækker jeg selv synet af et svajende Dannebrog. Jeg kunne heller aldrig selv finde på at flage med noget andet – det skulle da i så fald kun være for at manifestere min ret til at gøre det. Men handler nemlig ikke om, hvad vi hver især synes. Det handler om en basal rettighed. Jeg synes personligt ikke om fodboldklubben Brøndby IF, men derfor foreslår jeg ikke et forbud imod, at folk kan hænge et brøndbyflag ud af deres vindue – selv ikke på Østerbro.

Den naturlige konsekvens af den private ejendomsret burde være, at man, hvis man ejer en flagstang og et stykke tekstil, kan flage, så tosset man vil på egen grund – og det uanset mønstret på det pågældende stykke tekstil. Jeg mener, at man hejser det hvide flag over for en totalitær tankegang, når man med flagreglerne griber så langt ind i individets privatsfære. Lad os respektere hinandens grundlæggende rettigheder og afskaffe flagreglerne.

Thomas Herman Nørgaard er bestyrelsesmedlem i Liberal Alliances Ungdom København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Finn Broesby-Olsen

Jam'n så lad da også fx. Kongeskibet sætte amerikansk flag... eller russisk? Eller hvad med et sørøverflag over Christiansborg?

Cristina Nielsen og Christoffer Pedersen anbefalede denne kommentar
Palle Jensen

Fy, Dannebrog svajer aldeles ikke, det vajer.

Christoffer Pedersen

Og vi kan måske også flage med et gammelt tysk flag med hagekors eller Islamisk Stat flag.
Forhåbentlig er det kun Liberal Alliance-tilhængere der ikke kan se selvfølgeligheden i der skal flages med Dannebrog i Danmark.