Læserbrev

Hvad hjælper det at være flittig, hvis du ikke tænker uden for rammerne?

16. juni 2017

Katrine Mariegaard Jakobsen misforstår debatten, når hun i Information skriver, at hun ikke vil undskylde sine 12-taller (»Jeg nægter at undskylde mine 12-taller«, den 10. juni). Kritikken af 12-talsmentaliteten går ikke på, at folk er flittige, mangler sociale kompetencer eller er dårligere mennesker.

Begavede unge kan godt begå sig socialt. Det er ikke en amerikansk high school-film, hvor den klogeste i klassen er overvægtig, stammer og har akne. Du bliver ikke et dårligt menneske af at være flittig.

Jeg forstår godt direktør Per Kirchner, når han i Politiken skriver, han hellere vil tale med dem, der formår at tage ansvar og udfordre sig selv (»Direktør til unge: Jeg vil hellere se dine rejsebilleder end dine 12-taller«, den 31. maj). Forudsætningen for at excellere er at bryde med rammerne, tage chancer og stræbe efter noget.

12-talsmentaliteten repræsenterer forudsigeligheden, der gør det svært at holde samtalen kørende til en fest. Det udgør personificeringen af den manglende kreativitet, de fraværende forsøg på at sprænge rammerne, lysten til at eksperimentere – og eventuelt fejle. Det beviser ikke i sig selv det store drive, endsige den store refleksion over tilværelsen.

Når mange med høje karaktergennemsnit vælger de samme studier, er det ikke tilfældigt. For eksempel beskrev superstudenten Michael Bjerring i Information presset, der lå på ham fra omverdenen om ikke at ’spilde’ sit gennemsnit (»Mor, er det okay, at jeg dropper universitetet?«, den 21. august 2014). Han fulgte sin passion og valgte lærerseminariet fremfor noget, der anses som mere prestigefyldt.

Katrine Jakobsen og veninderne har øjensynligt ikke spildt deres gennemsnit. Hun beskriver sit medicinstudie som et såkaldt elitestudie. Adgang til et prestigefyldt studie er udbyttet, man får af at gøre en indsats, må man forstå på hende. Hvis Katrine har oplevet samme pres, som Michael gjorde, forstår jeg valget. Men hvis man vælger uddannelse for ikke at spilde gennemsnittet, kan man være nok så flittig og stadig være hamrende ureflekteret.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Ole Henriksen
Ole Henriksen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu