Læserbrev

Hovedstadens klassedelte trafikinvesteringer

Debat
27. juni 2017

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er glad i denne tid. EU vil støtte forundersøgelserne til hans 26 milliarder kroner dyre drøm om en metro mellem København og Malmø. Og så har Nordeuropas travleste buslinje, 5C, fået nye busser.

Måske er den påtagede glæde over de nye busser et forsøg på at dulme den dårlige samvittighed over, at investeringer på 50 milliarder kroner i hovedstadens kollektive trafik er gået til metrolinjer, der servicerer de velbjergedes bydele.

Beboerne i Københavns yderområder har fået en bar røv at trutte i. For de nye trafikinvesteringer skal eksempelvis ikke gå til letbaner, som man ser det i andre storbyer, nej, overborgmesteren vil hellere spendere 26 milliarder kroner på metro til Malmø.

Det er tydeligt, at de steder i verden, hvor man har størst succes med trafikinvesteringerne, er de steder, hvor man kun har én myndighed til at stå for den samlede trafikplanlægning – på tværs af kommuner og særinteresser.

Sådan er det ikke i hovedstadsregionen. Her er det alles kamp mod alle, og København og Frederiksberg har fået hovedparten af investeringskronerne og brugt dem til metro til de velstillede bydele.

Havde der været én samlet planlægningsmyndighed for hovedstadsregionen, så var de 50 milliarder kroner blevet fordelt til en kombination af metro og letbaner.

Det ville have givet en intelligent trafikplanlægning og gavnet alle på tværs af både kommuner og klasseskel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jan Damskier

Siden hvornår er Amager blevet de velstilledes land?