Læserbrev

Krav om indfødsretsprøve underkender folkeskolen

15. juni 2017

Hvad er logikken bag, at alle med andet statsborgerskab end dansk, der har opholdt sig i Danmark hele deres liv, og som har et helt folkeskoleforløb i bagagen, skal gennem indfødsretsprøven for at søge dansk statsborgerskab?

I folkeskolens formålsparagraf hedder det, at »folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre« og samtidig gøre eleverne »fortrolige med dansk kultur og historie«.

Som embedsmand tilknyttet den danske folkeskole kan jeg stå inde for, at det netop er det, folkeskolen kan og gør. Elever, der forlader folkeskolen, er per definition parat til at tage medansvar og deltage i demokratiet.

Derfor er det med stor undren, jeg erfarer, at udenlandske borgere i Danmark, der har baggrund i folkeskolen, skal igennem indfødsretsprøven for at få lov til at søge dansk indfødsret. Jeg mener, at det er en uheldig underkendelse af de borgere, der har baggrund i den danske folkeskole og dermed også en indirekte underkendelse af folkeskolens store dannelsesarbejde.

Det giver god mening, at de borgere, der søger ind i det danske fællesskab, skal have indsigt i dansk demokrati, samfund og historie, som er afgørende for, at man kan udøve sin demokratiske ret og pligt.

Hvis man har gennemgået et dansk skoleforløb, er det netop det, man er klar til. Det betyder på den anden side, at borgere med anden skolebaggrund end dansk, skal tilegne sig viden om danske forhold, inden det er muligt at søge statsborgerskab.

Vi bør være indignerede på disse borgere og den danske folkeskoles vegne, fordi et fuldt skoleforløb i Danmark ikke automatisk giver adgang til at søge statsborgerskab. I Danmark har man, i modsætning til andre nordiske lande, valgt at skære alle over en kam i forhold til indfødsretsprøven. Jeg vil anbefale, at vi revurderer den beslutning – ikke mindst for folkeskolens skyld.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Per Klüver
  • Eva Schwanenflügel
Per Klüver og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Ernst

At Børn, som er født og opvokset i Danmark, trods deres herkomst,som har gået den danske Folkeskole,skal døje med optagelse,sprogskole,og yderligere krav,for at kunne søge Dansk Statsborgerskab?
Trist,den form for demogagier,i et af verdens bedste demokratier,da det er en underkendelse af både det Danske,og ikke mindst det Demokratiske! EN UDVANDING,EN AFVIKLING AF DEMOKRATIET!
ER VI ET VIRKELIGT DEMOKRATISÅ VILLE VI FORHOLDE OS TIL DET,OGSÅ SELVOM FORÆLDRENE ER AF ANDEN HERKOMST!
Set i et andet lys,for de mennesker der har søgt sikkerhed,i Danmark,og bidrager til vores demokrati,på ulige vilkår,da de ikke har samme rettigheder,men betaler på lige for med almene danskere,af deres indtægt!
GØR VI IKKE NOGET VED DEN ULIGHED,VIL KONCEKVENSEN,BLIVE AT DET VIL GØRE DET DANSKE FATTIGERE! Trist da det vil ramme ALT: