Måske kan regeringen bare ikke lide fugle og bier

Regeringen kæmper imod et EU-forbud mod en række sprøjtegifte, der har vist sig at føre til fugle- og bidød. Hos mig klarer musvitterne bladlusene – altså indtil giftene får has på både dem og lusene
En stor hollandsk undersøgelse har påvist en entydig sammenhæng mellem fald i fuglebestanden og afgrøder, der er behandlet med nikotinoider.

En stor hollandsk undersøgelse har påvist en entydig sammenhæng mellem fald i fuglebestanden og afgrøder, der er behandlet med nikotinoider.

Hollandse Hoogte

Debat
27. juni 2017

Der er lovet regn i dag, så denne midsommermorgen vil jeg sætte mig i drivhuset og skrive, så snart jeg har fået et hurtigt bad.

Men inden vil jeg lige vande de staudevalmuer, jeg har sat til forspiring i havestuen. Og så får jeg øje på hibiscussen. Den er opstammet, den er mindst 30 år gammel, lidt af et klenodie – og den ser forfærdelig ud.

Den har mistet en masse blade, inde ved stammen breder tæppespind sig, mange af bladene er visne, og den har kun to knopper.

Da jeg kigger nøjere på knopperne, opdager jeg, at de begge er tæt besat med bladlus.

Egentlig trænger hibiscussen også til at blive plantet om, så jeg bærer den udenfor og stiller den på arbejdsbordet ved sydvæggen.

Men det var det dér bad, det tager jeg lige først.

Da jeg kommer ud igen, er bladlusene i oprør! På den ene knop er der kun fire tilbage, på den anden er der store huller i bestanden, og de tilbageværende eksemplarer kravler rundt uden mål og med.

Musvitterne har været der.

Hibiscussen får ny pottemuld, og så lader jeg den stå, hvor den står. Musvitterne skal nok komme igen. Der er ingen grund til at bruge insektgift mod bladlus.

Det skulle man heller ikke tro, at man ville bruge på menneskeføde som kartofler, men det er, hvad regeringen nu vil tillade, såfremt den får magt, som den har agt.

Siden december 2013 har tre typer af en gruppe insektgifte, der kemisk minder om nikotin, de såkaldte neonikotinoider, været forbudt på prøve i EU. De fungerer sådan, at frøet bejdses med giften, der derefter spredes i hele planten, inklusive blomster og pollen.

Nu har den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA anbefalet, at giftene kun må bruges i væksthuse på afgrøder, der tilbringer hele deres livscyklus inden døre og altså ikke på noget tidspunkt udplantes på friland.

Senere på året vil afgørelsen komme til at omfatte alle neonikotinoider, skriver The Independent.

Problemet er, at nikotinoiderne har vist sig farlige for fugle og bier. En stor hollandsk undersøgelse har påvist en entydig sammenhæng mellem fald i fuglebestanden og afgrøder, der er behandlet med nikotinoider.

Men det er bekymringen for bierne, der har gjort udslaget. Både honningbier og vilde bier, hvoraf der i Danmark kendes 285 arter, får ’varige adfærdsforstyrrelser’. Bierne kan ikke finde hjem, pludselig står biavleren med et tomt stade.

Og de bier, der finder boet, medbringer mindre pollen og nektar, end de plejer. Humlebiernes familier risikerer at dø helt, og en svensk undersøgelse har påvist, at bier, der bor ved siden af en behandlet rapsmark, slet og ret holder op med at yngle.

Alligevel har den danske regering besluttet at stemme imod EFSA’s anbefaling. Miljøstyrelsen mener godt, at den kan tillade bejdsning af roefrø, salatfrø, spinatfrø – og læggekartofler. (Raps, landbrugets næststørste afgrøde, har hele tiden kunnet behandles med et nikotinoidstof.).

Men for det første blomstrer kartofler, og i pollenundersøgelser er der fundet pæne mængder kartoffelpollen i bistaderne, for det andet er salat, spinat og kartofler altså menneskeføde. Og som nævnt spredes giften til hele planten.

Så de exquisakartofler, der lige nu gror i min køkkenhave, kan vise sig at tilhøre en heldig generation.

Eftersom nikotinoiderne har været forbudt siden december 2013, må læggekartofler fra 2014 indeholde stoffet, da de er efterkommere af 2013-kartofler. 2015-kartofler må ligeledes bære spor af giften, men læggekartofler fra 2017 må vist være så godt som giftfri.

Læggekartofler skal være certificerede, man må ikke bare avle på sine egne. Men hvis regeringen får heldet med sig, kunne man måske forestille sig kartofler, der i fremtiden vil være bejdset i en smule civil ulydighed frem for i neonikotinoider.

Så, nu regner det derude. Regnen prikker midsommermildt på drivhusglasset, gærdesmutten er på insektjagt under garagens tagudhæng.

Jeg sender den hollandske undersøgelse en tanke.

Karen Syberg er journalist og forfatter

Karens have

Lad ukrudtet gro, det er jo godt for klimaet. Rådyr, dræbersnegle og klimaforandringer set fra Møn. Mangeårig journalist på Information Karen Syberg bor i dag på sydhavsøen, hvorfra hun med jævne mellemrum rapporterer om små og store dramaer, der udspiller sig i hendes have. 

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Claus Bødtcher-Hansen

27. juni 2017

Kære Venner,
altså, hvor dum har man (landbruget) lov at være ?
Tænk, at sprøjte gift-stoffer i naturen og vore fødevarer :-( !

Al gift-sprøjtning skal, efter min mening, forbydes totalt !

Venlig hilsen
Claus

Esben Lykke, Mette Poulsen, Karsten Aaen, Hanne Koplev, Jørgen Wassmann, John Andersen, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Troels Brøgger anbefalede denne kommentar
Karsten Friis-Larsen

Så enig Claus jo før des bedre..sker formentlig ikke med den nuværende regering !

Hanne Koplev, Jørgen Wassmann, John Andersen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Jørgen Lejf Hansen

Nu er det ikke kun nikotinoiderne behandlet raps der slår vores bier ihjel.
Det godkendte svampemiddel Efilor, som landmænd bringer ud over rapsmarkerne ved højlys dag og i åbne blomst, er lige så slemt.
Det er godt,- at landmændene hvis de fumler i det, kan skylle deres øjne i 15 min, og at de kan søge lægehjælp.
Besynderligt, at sådant et stof ikke er skadeligt for vores bier. I 50 år har jeg endnu ikke haft en bi, der har kunne skylle øjne i 15 min, eller ringe efter lægehjælp, når de lå forgiftet i bøndernes rapsmark.
https://middeldatabasen.dk/product.asp?productID=72352

Karsten Aaen, Hanne Koplev, John Andersen, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Det Danmark vores politikerer igen og igen påstår de arbejder for, er efterhånden ikke et Danmark jeg vil kendes ved.
Dong salget var samlet set best for Danmark.
Miljø minister påstår det er i Danmarks interesse at han vildleder EU parlamentariker. Øger kvælstof udledningen, og bakker op om fiskekvote monopolisering.
Erhvervsminister deler vores penge ud til folk der skaffer sig profit ved at øge terror truslen mod Danmark.

Jeg vil gerne snart have en forklaring på hvad det er for et Danmark de påstår de arbejder for. Eller i det mindste oplysninger om hvem og hvad de ikke ønsker at tælle med i deres Danmark.
For os der ikke tælles med, skal da ikke betale skat til Deres Danmark så!

Karsten Aaen, Egon Stich, Jørgen Wassmann, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Torben Skov og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Bjarne Bisgaard Jensen

Der er ingen grund til at formentlig, måske eller andre ord som lægger fløde eller sukker over de barske realiteter. Vi har et system, en regering som kun kender en vej indtil vi alle bliver syge, naturen og alt bier, blomster fugle og vilde dyr ofres på dette alter.
Det hedder profitmaximering - alt til dem der har i forvejen og så må fanden tage de sidste. Foregangland på miljø, alternativ energi, ansvarlig regeringsførelse til gavn for fællesskabet, er alt sammen jordet for det hurtige gnidningsløse knald i dansen om gulvkalven. Det er Titanic om igen vi går ned i dybet og alle må forsøge at redde sig så godt de kan og ofre den sidste rest af omtanke og kærlighed eller omsorg for fællesskabet som var brandet for dette engang solidariske samfund.

Karsten Aaen, Hanne Koplev, Viggo Okholm, John Andersen, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Flemming Berger, Peter Henningsen, Eva Schwanenflügel, Ib Christensen, Mads Kjærgård, Torben Skov, Anders Graae, Niels Duus Nielsen, Hans Larsen og Ole Christiansen anbefalede denne kommentar
Ole Christiansen

"Måske kan regeringen bare ikke lide fugle og bier"
Hvis man følger lidt med, vil man hurtigt erfare at regeringen ikke kan lide andre end........... regeringen.
-men det kan de så til gengæld osse fuldkommen hæmningsløst, -i deres narciscistiske ufejlbarlighed.

Karsten Friis-Larsen, Viggo Okholm, Jørgen Wassmann, David Zennaro, John Andersen, Anne Eriksen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Mads Kjærgård, Torben Skov og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Kunne ikke være mere enig Ole!

Steffen Gliese, Ole Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er landsskadelig virksomhed der vil noget! Danmark er intet andet end en privat slaveanstalt for regeringen, og når den om føje år har undergravet alt, flytter de berigede til Schweiz.

Egon Stich, Anne Eriksen, Steffen Gliese og Ole Christiansen anbefalede denne kommentar
Martin Madsen

Blå blok inklusiv S er landsforrædere.

Egon Stich, John Andersen, Eva Schwanenflügel og Søren Roepstorff anbefalede denne kommentar
Vibeke Rasmussen

Som Joni Mitchell bekymret skrev og sang allerede for 50 år siden:

"Hey farmer farmer
Put away that D.D.T. now
Give me spots on my apples
But leave me the birds and the bees
Please
Don't it always seem to go
That you don't know what you've got
'Till it's gone …"

Karsten Aaen, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, John Andersen, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Kan man ikke finde et sprøjtemiddel mod regeringen?

Niels Duus Nielsen, Søren Haastrup, John Andersen, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Vækst og begær er hellig det er gift og medfølelse ikke set i magthavernes og vel de fleste af os`s , hvis vi er ærlige, perspektiv.

"jens wolff
27. juni, 2017 - 21:34
Kan man ikke finde et sprøjtemiddel mod regeringen?"

De findes skam. Men er forbudte.

Eva Schwanenflügel, Grethe Preisler og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar