Kommentar

‪Nej tak til politisk bogstavleg fra Kommentatorkøbing

Informations David Rehling reducerer den politiske debat til en fodboldkamp, og giver sig selv rollen som sportskommentator. Kunne vi dog ikke i stedet diskutere konkrete løsninger på de problemer som den kreative klasses dominans skaber for vores samfund?
Informations David Rehling reducerer den politiske debat til en fodboldkamp, og giver sig selv rollen som sportskommentator. Kunne vi dog ikke i stedet diskutere konkrete løsninger på de problemer som den kreative klasses dominans skaber for vores samfund?

Anders Rye Skjoldjensen

6. juni 2017

‪Winston Churchills berømte ord: »En fanatiker er en, der ikke kan ændre holdning og ikke vil skifte emne« var det første, der faldt mig ind, da jeg læste David Rehlings anmeldelse af min bog De Lærdes Tyranni i Information den 29. maj.

I et par måneder har Rehling ført en forårsoffensiv imod mit parti, hvor han kritiserer Socialdemokratiet for at svigte sine idealer.

Anmeldelsen af min bog skulle således passe ned i samme skabelon, uden at Rehling har forholdt sig nærmere til bogens konkrete, politiske indhold. Det er en ærlig sag, at Rehling ikke vil ændre holdning, men måske kunne han en gang imellem skifte emne?

‪‪Min bog er grundlæggende en kritik af de mange reformer, der blev gennemført i 00’erne, og som har skabt stigende ulighed. Reformer, der i høj grad er skabt ud fra forestillingen om den kreative klasse, der kom til landet med Richard Floridas bog af samme navn.

De danske socialdemokrater omklamrer Dansk Folkeparti. Det betyder for Mette Frederiksens parti et afkald på den humanisme, der igennem årtiernes omskiftelse har været et socialdemokratisk hæderstegn
Læs også

Reformerne af vores uddannelser, der har lagt hovedvægten på det akademiske, så alt for mange unge i dag begynder deres arbejdsliv som ledige, med alt hvad det medfører af stress og psykisk pres.

Reformer af vores erhvervspolitik, som byggede på en ide om, at vi skulle sidde og tænke, mens kineserne tog sig af slæbet med at producere. Det har kostet os næsten 100.000 arbejdspladser i produktionserhvervene og har fået unge til at fravælge uddannelser, der retter sig mod dem.

Reformer af det offentlige, som byggede på den forståelse, at man kunne designe den offentlige sektor fuldstændig uden at inddrage de fagmedarbejdere, der sidder med arbejdet til daglig.

‪‪Tidsånden bakkede den type reformer op, for de fleste talte med om den kreative fortælling, ikke mindst i Folketinget. Mange kunne måske ikke dengang se, at resultatet af den kreative kurs på sigt ville være større ulighed og et arbejdsmarked delt mellem velstående kreative og dårligt lønnede servicearbejdere.

‪Politik frem for taktik

‪Mit udgangspunkt er således konkret politisk. Jeg peger på venstrefolk, radikale, enhedslistefolk, alternativister og flere af mine egne partifæller, som jeg mener, har ført en forkert politik. Alligevel udlægger Rehling mit budskab som en ensidig kritik af Alternativet og De Radikale, blandt andet med underrubrikken »Ned med Alt. Og R«, som er en dækningsløs check: Budskabet kan ikke genfindes i min bog. Det handler nemlig ikke om taktik, men om politik:

Jeg er uenig, når Alternativet skriver i deres principprogram, at vores arbejdsmarked skal være mere fleksibelt, for jeg tror, at det også betyder mere usikkert.

Jeg synes, det er forkert, når De Radikale ønsker at sætte pensionsalderen op for i stedet at bruge flere penge på videregående uddannelser, da jeg mener, at det er en omfordeling fra arbejderklassen til den kreative klasse.

‪Jeg samarbejder med både radikale og alternativister til daglig. Men hvis man ikke i en debatbog kan være uenig i sine samarbejdspartneres politiske program, så får idéudviklingen trange kår.

Mette Frederiksen kastede kun ét enkelt blik ud over den danske grænse under sin 1. maj-tale. 
Læs også

Når en konkret politisk kritik i en bog bliver udlagt som en konsekvens af politisk spil og bogstavleg, så bliver den politiske debat reduceret til en fodboldkamp, hvor folk som David Rehling indtager rollen som sportskommentatorer, mens det konkrete indhold af den politiske uenighed fortegner sig. Ingen bliver klogere, lige meget om de er enige eller uenige i mit budskab.

‪Rehling prædiker for koret

‪Men også i den konkrete politik forvrænges mine budskaber, herunder ikke mindst med den påstand, at jeg ikke skulle være interesseret i miljøet. Det er slet og ret forkert. Miljøet har altid været en mærkesag for Socialdemokratiet, og det er socialdemokrater, der har stået bag de mest konkrete fremskridt på miljøområdet, ikke mindst i Svend Aukens tid som minister.

På samme måde kritiseres jeg for ikke at skrive om økologi og europæisk samarbejde. Når jeg ikke gør det, er den simple forklaring, at andre ved mere om det, end jeg, så jeg lader dem om at skrive bøger om det.

Men når Rehling anmelder en bog for, hvad der ikke står, frem for hvad der rent faktisk er med i den, synes jeg, det bliver en kende for avanceret.

‪Men min fornemmelse er også, at Rehling mest af alt taler til dem, der i forvejen er enige med ham i det meste. Som mener, at Socialdemokratiet er på en forkert kurs, og som derfor kun kan se en bog fra en socialdemokrat i det lys.

Det går nok alt sammen, for de fleste af Informations læsere ser formentlig lige igennem det politiske fnidder. Til jer vil jeg sige: Gå ned på biblioteket og lån bogen. Dan jeres egen mening. Det kunne være, vi bagefter kunne diskutere de konkrete løsninger på de problemer, jeg påpeger, og ikke bare lege den sædvanlige politiske bogstavleg fra Kommentatorkøbing. Det tror jeg, vi alle sammen har bedst af i længden.

‪Kaare Dybvad er medlem af Folketinget for Socialdemokratiet‪

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian De Thurah
  • Torben K L Jensen
Christian De Thurah og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Krogsgård

Det ville være en god idé, hvis Kaare Dybvad også ville forholde sig kritisk til de reformer, som blev gennemført 2011-15. Reformer, som betød alvorlige forringelser af kontanthjælp, førtidspension, sygedagpenge og fleksjob, og som Socialdemokratiets nuværende formand, Mette Frederiksen, var arkitekten bag som beskæftigelsesminister på daværende tidspunkt. Hvis man vil tale om den bedrestillede middelklasses overgreb mod underklassen hører det helt sikkert med.

søren ploug, Karsten Aaen, Allan Stampe Kristiansen, Torben Ethelfeld, Per Klüver, Anders Reinholdt, Søren Fosberg, Bjarne Bisgaard Jensen, Troels Brøgger, Flemming Berger, Martin Madsen, Torben Skov, Hans Larsen, Jes Enevoldsen, Steffen Gliese, David Zennaro, Randi Christiansen, Niels Duus Nielsen, Egon Stich, Jens Erik Starup, Margit Tang, Eva Schwanenflügel, Ebbe Overbye og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Hykleriet vil ingen ende tage. Dybvad er selv akademiker, og Socialdemokratiet arkitekter bag torturen af de syge arbejdsløse, og salget af både DONG og vaccinerne. Hvis man kaster med sten, er det som bekendt en dårlig idé at bo i et glashus.

søren ploug, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Allan Stampe Kristiansen, Anders Reinholdt, Søren Fosberg, Flemming Berger, Torben Skov, Hans Larsen, Jes Enevoldsen, Steffen Gliese, David Zennaro, Ebbe Overbye, Jens Erik Starup, Margit Tang og John Christensen anbefalede denne kommentar
Thomas Frisendal

Os og dem er altid farlig argumentation. For mig er kæden faldet af i KD's valg af "den kreative klasse" som fjendebilledet. Der reformer, han henviser til, er primært udført af Venstre-politikere med støtte af S m.fl. Jeg kan ikke se Anders Fogh, Lars Løkke og Fritz Schur som medlemmer af den kreative klasse. Den brede forestilling om den kreative klasse er jo skabende mennesker, der bestemt ikke går i habitter hele tiden. Hvorfor er det ikke politikerne, der er målet for KD's opgør?

søren ploug, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Allan Stampe Kristiansen, Torben Ethelfeld, Per Klüver, Anders Reinholdt, Søren Fosberg, Flemming Berger, Marie Jensen, Torben Skov, Steffen Gliese, David Zennaro, Randi Christiansen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Men at udnævne 'den kreative klasse' som overordnet skyldige er for upræcist. Det kunne være en vinkel, som uddybes i bogen, men bør ikke være bogens over/underskrift. Det burde ikke være kåre dybvads hensigt at miskreditere hele den kreative klasse, men sådan fremstår hans budskab.

David Zennaro

Jeghar også undret mig over, at han gør den kreative klasse til fjenden, det må da være den del af den akademiske overklasse, som sammen med alle de andre magthavere har skabt de i øvrigt helt reelle problemer, han taler om.
Men det er da et angreb fra den økonomiske overklasse og deres lakajer blandt djøffere og lignende, som har skabt problemerne.

søren ploug, Eva Schwanenflügel, Allan Stampe Kristiansen, Per Klüver, Søren Fosberg, Torben Skov og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er netop den ukreative klasse, DJØFFERNE med deres cigarkassesystem og økonomiske dogmatik, der ødelægger det hele.
RIGTIGE akademikere med specialisering indenfor en mangfoldighed af fag kan skabe udvikling og fremgang i kraft af deres forskning, så helt nye fag og specialiseringer opstår i kraft af ny viden.

søren ploug, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, David Zennaro, Søren Fosberg, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Marie Jensen, Randi Christiansen, Britt Kristensen og Jes Enevoldsen anbefalede denne kommentar
Morten Pedersen

Jeg synes Kåre Dybvad har fat i den lange ende - at kritisere akademikeres forvaltning af den magt de får, er ikke det samme som fjendskab overfor akademikere.

Randi Christiansen

Morten, nu er det ikke 'akademikere' kåre kritiserer over en kam, næh, det er 'den kreative klasse'. At forsøge dette karaktermord på mennesker, der arbejder kreativt, er ret ubegavet og rammer helt ved siden af den skive, der vel handler om politiske fejltagelser - som socialdemokraterne i den grad har bidraget til. Det er bare dumt i en overordnet præsentation således helt unuanceret at skyldspålægge en bestemt gruppe mennesker. Hvad er det lige, det minder om? Rindalisme, mccarthyisme eller det, der er værre? Hvis det er et af udkommerne ved den nye forlovelse med df, så er det kort sagt en ommer.

Karsten Aaen, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Per Klüver, David Zennaro, Søren Fosberg, Torben Skov, Ebbe Overbye og Marie Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Ligegyldigt hvor mange der mener sig trådt på deres ømme tæer - så har Kåre Dybvad en pointe der ikke skal latterliggøres med en uigennemtænkt kritik af personen (som at sige at han også er akademiker - er i direkte dumme eller hva?) når han påpeger nogle indlysende fejl der blev begået i nullerne. Skide klogeåger.

Christian De Thurah

Nu er det jo ikke alle medlemmer af den såkaldte "kreative klasse", der kreerer noget som helst. I en del tilfælde handler det mere om at mene og sige de rigtige ting.

Randi Christiansen

Nu betragter jeg mig selv som en del af den kreative klasse, og jeg vil da meget have mig frabedt at blive bundtet i kåre dybvads blame game. Han står i vejen for sine egne muligvis valide pointer. For meget smart ass, for dårlig kommunikation.

Eva Schwanenflügel, Per Klüver og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

De væsentligste fejl, der begås, Torben K. I. Jensen, er, at man uddanner folk til et højt niveau, men undlader at skabe de rammer, som sætter fællesskabet i stand til at få gavn af den viden og de færdigheder, folk opnår.

Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

I USA har man High-Scools som basisuddannelse til alle former videregående uddannelser der giver prestige om det så er lærergerningen tekniske uddannelser. Mit udgangspunkt - og Kåre Dybvads - Man glemte at der skal to ben til for at få en harmonisk gang. Man glemte det faglige ben.

Steffen Gliese

Men amerikansk uddannelser har altid været til grin i det europæiske system - og amerikanere, der kan, tager ophold i Europa for at få en tilstrækkelig kompetent specialisering.
Vi er et lille land, vi kan ikke spilde ressourcer på halvstuderede røvere, og ingen uddannelse er mere faglig i sit indhold end et studie på universitetet, hvor man fra første dag arbejder med sit fag på de måder, som man forventes og formodes at gøre det fremover i sin karriere, der er ingen anden uddannelsesform, der i så høj grad ligner sidemandsoplæring som at læse på universitetet.

Søren Kristensen

Udtrykket den kreative klasse, bliver mere og mere belastet. Måske er vi bare ikke kreative nok?

Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel og David Zennaro anbefalede denne kommentar
David Zennaro

Jeg er helt enig i, at der sker en generel nedvurdering af håndens arbejde i forhold til åndens arbejde. Men det er ikke den kreative klasses skyld.
Og personligt har jeg aldrig forstået, at man skulle få et bedre liv bare fordi man arbejder på kontor frem for som håndværker eller på fabrik. Men sådan ser mange andre akademikere det, det medgiver jeg.
Jeg er enig i, at det er mærkeligt, at vi ikke prioriterer uddannelse til håndens arbejde noget bedre, og det starter efter min mening allerede i folkeskolen. Og her kunne man fx. se på, hvad der er sket, som gør at børn, der senere vil være være håndværkere, går ud af skolen med masser af oplevelser af nederlag, fordi folkeskolen fokuserer så meget på boglige ting.
Og man kunne se på problemet med manglende praktikpladser til en del af dem, som går på teknisk skole. Jeg synes helt klart, at der skulle være praktikpladser til alle, men at det skulle være nødvendigt at financiere det med penge fra universiteterne, har jeg svært ved at se.

Karsten Aaen, Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Jeppe Bundgaard

"Reformer af det offentlige, som byggede på den forståelse, at man kunne designe den offentlige sektor fuldstændig uden at inddrage de fagmedarbejdere, der sidder med arbejdet til daglig"., siger Kåre Dybvad.. Ligesom socialdemokraterne reformerede folkeskolen uden at indrage de offentlige fagmedarbejdere(lærerne). Hykler!

søren ploug, Karsten Aaen, Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel, Allan Stampe Kristiansen, Steffen Gliese, Per Klüver, Lars Bo Jensen og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
Mette Poulsen

To, for mig, nye perspektiver:
"Jeg er uenig, når Alternativet skriver i deres principprogram, at vores arbejdsmarked skal være mere fleksibelt, for jeg tror, at det også betyder mere usikkert.
Jeg synes, det er forkert, når De Radikale ønsker at sætte pensionsalderen op for i stedet at bruge flere penge på videregående uddannelser, da jeg mener, at det er en omfordeling fra arbejderklassen til den kreative klasse."
Skal skynde mig at sige, at jeg ikke har læst bogen og nok ikke kommer til det............Det er da spændende tænkning! Som selvfølgelig ikke er så bekvemt for alle at høre. Specielt ikke hvis man tager det personligt.

Steffen Gliese

Vi skal ændre vores syn på skolen: den er ikke et overgreb, som vi begår imod små børn, derimod er den det sted, ALLE skal lære de færdigheder og have den viden, som man kun kan få dér. Det betyder boglig viden, men det betyder også, at det ikke er en forbrydelse ikke at kunne lære efter det første, det bedste princip, en lærer måtte forsøge sig med. Skolen og den enkelte elev skal finde hinanden, så det kan lade sig gøre for eleven at opnå de nødvendige færdigheder.

Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Allan Stampe Kristiansen anbefalede denne kommentar

Socialdemokratiet har præget landet i hundrede år mere end noget andet parti.
Resultatet er kortest beskrevet sådan :
I 1960 var det offentliges andel i BNP ca 15% - Nu er den 55%.
Ikke mærkeligt at partiet som hovedforfatteren har besvær med at stoppe den udvikling.
Nu kører NPM-samfundet pr automatik og er i selvsving i en grad, som politikerne generelt, og S i særdeleshed, ikke kan stoppe.

Mette Poulsen

@ Steffen Gliese som jeg læser det, så er det netop det, som anfægtes: at det ikke blot er boglig viden, som samfundet har brug for og som skal hyldes.
Og det netop er det, som man har gjort i en årrække og det har resulteret i et svind af arbejdspladser som samfundet faktisk har brug for, samt beslutningstagere, som kun har fokus på hvordan samfundet kan indrettes til at tilgodese deres egen akademiske klasses behov.

Steffen Gliese

Ja, Mette Poulsen, men det er en forkert præmis. Ingen kan klare sig i vores samfund uden ret udviklede færdigheder i læsning, skrivning, sprog, samt en viden om mange i vor tid gældende sandheder om naturlovene, men også kulturen, politikken og andre ting.
Det er ikke noget, man bare kan sige, at nogle ikke er i stand til at forstå - vi er nødt til at sammen med de børn, der ikke tager ligeså umiddelbart imod, at udvikle strategier, som kan hjælpe dem, så de ikke resten af deres liv skal være hæmmet af uvidenhed eller afhængighed. Det har intet med karrierevalg at gøre, det ligger meget mere grundlæggende i vores demokratiske samfund.

Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Mette Poulsen

Det er bare ikke det, han skriver om. Han anfægter netop akademiseringen af landet, hvilket ikke har noget med grundskolen at gøre og alt at gøre med videreuddannelse.
Man har i en årrække har haft fokus (også penge) på målsætninger om at antallet af akademikere skulle øges etc., hvilket har ledt til nogle samfundsmæssige problemer primært på arbejdsmarkedet.

Uffe Palludan

Som jeg husker det var Florida regionaløkonom, der satte sig for at undersøge hvorfor det, at der lå (og ligger) et stort universitet i Pittsburg ikke hjalp på den gamle industribys økonomiske problemer. Svaret var, at det ikke var attraktivt at bo i en slumby, så når de studerende blev færdige med deres studier var det første de gjorde at rejse bort. I stedet tog de det første fly til steder som Silicon Valley og søgte arbejde der. Florida konstaterede så, at i den moderne økonomi er det ikke arbejdsgiverne men arbejdstagerne, der bestemmer hvor virksomheder (inkl. statsinstitutioner skulle man vel tilføje) skal ligge, hvis de vil fungere. Enten lokaliserer IT-virksomheder sig billedligt talt i Silicon Valley eller også dør de. Herefter gik han i gang med at undersøge hvad den "kreative" klasse bestående af IT-folk, advokater, ingeniører, high-tech iværksættere mv. følte sig tiltrukket af. Det gjorde de bland andet af diverse kulturelle miljøer. Det er en væsentlig pointe, at når Florida taler om the creative class, så mener han den økonomisk skabende klasse, der skaber økonomisk vækst. At creative blev fejloversat til kreativ på dansk har skabt mange misforståelser.

Eva Schwanenflügel, søren ploug, Niels Duus Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Grethe Preisler

Vil det sige, Uffe Palludan, at når Florida taler om "the reative class", så mener han billedlig talt medlemmerne af den finansielle og politiske elite, de fleste her i landet på jævnt dansk kalder "de kreative bogholdere"?

Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Allan Bartroff

Øh - hvad med at forholde sig til Dybvads ganske velunderbyggede pointer om overflødige uddannelser i stedet for til om manden er akademiker (det burde jo i følge Dybvads noget ømskindede kritikere kun yderligere kvalificere hans kritik) eller hvad Florida egentlig mente .

Randi Christiansen

Allan, det er svært at tage en mand alvorligt, der begår en så elementær kommunikationsfejl allerede i sin overskrift. At skyde unuanceret på 'den kreative klasse' er noget selvretfærdigt, reaktionært sludder, som ikke kan tages alvorligt, og som skygger for hans sikkert valide pointer - selvom han dog også virker tilbøjelig til fadæsen at se splinten i de andres øje men ikke bjælken i sit eget.