Folk

Twitterfolk

12. juni 2017

@jk_rowling 1

Den britiske forfatter J.K. Rowling (Harry Potter) er ikke bange for at tage bladet fra munden, når det er nødvendigt. »Er lige stoppet med at følge mand, som, jeg troede, var begavet og morsom, fordi han kaldte Theresa May en luder,« skrev hun forleden.

@jk_rowling 2

Og det var bare første af en række tweets, hvori Rowling skarpt gik i rette med mænd, der kalder kvinder grimme ting: »Hvis du ikke kan være uenig med en kvinde uden at benytte sig af disse beskidte, gamle fornærmelser, så kan du og din politik rende mig.«

@jk_rowling 3

»Jeg er træt af ’venstreorienterede’ mænd, hvis maske falder, når de ikke bryder sig om en kvinde, og som straks griber efter primitive, ydmygende ord, der associeres med kvindelighed, opfører sig som reaktionære misogynikere og praler af deres eget mod.«

@jk_rowling 4

»Alle kvinder, jeg kender, som har formastet sig til at udtrykke en mening offentligt, har i hvert fald én gang oplevet denne form for overgreb, der har rod i en åbenlys beslutning om at ydmyge eller intimidere hende, udelukkende fordi hun er kvinde.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu