Læsetid 7 min.

Det skal kunne betale sig at arbejde – også for anbragte unge

Det var en kæmpe succes, da jeg som 15-årig fandt et job i en 7-Eleven-butik. Det udviklede mig mere og hurtigere end alle de tilbud, kommunen havde givet mig, siden jeg blev anbragt uden for hjemmet. Men glæden blev kort, for hver måned blev jeg tvunget til at betale størstedelen af min løn til kommunekassen
’Jeg ville jo bare gerne være normal. Hvorfor pokker skulle jeg så også kæmpe mod kommunen for at beholde det, der endelig gav mig en følelse af at være normal’, spørger Helga Sofia Nielsen, der har boet på døgninstitution siden hun var 13 år, og derfor skal betale en del af sin løn til kommunen.

’Jeg ville jo bare gerne være normal. Hvorfor pokker skulle jeg så også kæmpe mod kommunen for at beholde det, der endelig gav mig en følelse af at være normal’, spørger Helga Sofia Nielsen, der har boet på døgninstitution siden hun var 13 år, og derfor skal betale en del af sin løn til kommunen.

Sille Veilmark

20. juli 2017

Lettere forpustet satte jeg mig over for Asif fra 7-Eleven. Jeg havde været på vej hjem til opholdsstedet, da han ringede og bad mig komme til jobsamtale. Min første jobsamtale! Jeg nærmest løb hen til butikken, helt ekstatisk.

Vi snakkede i lang tid. Han spurgte også til min baggrund, og jeg fortalte, at jeg havde boet på døgninstitution, siden jeg var 13 år. Jeg frygtede, at det ville diskvalificere mig til jobbet, men han konstaterede bare, at »Ingen børn skal have et dårligt liv! ... Du virker som en fornuftig pige, dig vil jeg gerne give en chance.« Jeg begyndte mandagen efter.

Det var en kæmpe succesoplevelse for mig at blive ansat. Det er nok ikke alle, der kan sætte sig ind i, at jeg blev så glad for et job som salgsassistent i en 7-Eleven-butik, som jeg gjorde. Det var da også et hårdt job, forholdene og lønnen var måske ikke de bedste, men jeg havde opnået det helt selv.

Indtil da havde jeg bare været tilskuer til, at kommunen prøvede at ’fikse’ mig på den ene eller den anden måde. Der blev snakket så meget om aktivering og skoletilbud (eller mangel på samme), at det hang mig ud af halsen.

Selv lavede jeg så lidt som muligt. Røg en masse hash med de andre unge på gangen, pjækkede, fik særbehandling og ekstraundervisning. Men jeg kom dog gennem 9. klasse.

Nu var planen, at jeg skulle på produktionsskole, men efter fire forskellige skoler kunne jeg simpelthen ikke klare mere skole. Ansættelsen var derfor en kæmpe sejr for mig, fordi jeg endelig havde taget sagen i egen hånd: Jeg havde fået et job, og det var udelukkende min fortjeneste. Jeg var så stolt.

Tog selv ansvar

Jobbet udviklede mig meget. Den store kundekontakt hjalp mig bl.a. til at slippe meget af min sociale angst, der holdt mig tilbage fra at skabe sociale relationer uden for døgninstitutionen, og jeg forbedrede basale evner såsom situationsfornemmelse og smalltalk. Noget, jeg på grund af omsorgssvigt og mobning som barn kun havde begrænset fornemmelse for.

Men vigtigst af alt gav jobbet mig en følelse af at være normal og af at passe ind.

Sille Veilmark

Det var hårdt, og der blev forventet noget af mig, så jeg tog meget ansvar for at klare opgaverne så godt som muligt. Jeg var kun 15 år, og det var måske kun et job som salgsassistent, men jeg tog det meget seriøst.

Følelsen af ansvar påvirkede hele mit liv. Jeg, som altid skulle vækkes et par gange, kom nu selv op om morgenen og cyklede af sted på arbejde, som regel før resten af huset var vågnet. Jeg holdt også op med at ryge hash med de andre. Det var vigtigere for mig at være helt klar i hovedet, når jeg skulle på arbejde.

Det job flyttede mig mere end de mange kommunale indsatser, jeg havde stiftet bekendtskab med gennem årene.

Bare en udgift?

Glæden varede kort, for snart blandede kommunen sig igen i mit liv. Som anbragt ung har man nemlig ifølge loven kun ret til at beholde en del af sin løn, svarende til det beløb, man lovbestemt skal have i lomme- og tøjpenge. Resten af lønnen, uanset størrelse, skal afleveres til kommunen som egenbetaling for ens institutionsophold.

Man er altså tvunget til at betale størstedelen af de penge, man har tjent og betalt skat af, til kommunen, udelukkende fordi det har været nødvendigt at anbringe en uden for hjemmet. Også selv om anbringelsen som regel ikke er frivillig og i hvert fald aldrig den unges egen skyld.

Hver gang jeg skulle betale til kommunen, følte jeg mig magtesløs og til grin. Resultatet blev, at jeg ad flere omgange gik ned i arbejdstid. Til sidst sagde jeg op, men det var med tårer i øjnene. Det kunne bare ikke betale sig for mig at blive.

Loven om egenbetaling gav ikke mening for mig. Jeg havde været til et hav af snakke om aktivering, og det virkede som om, at det var det vigtigste mål.

Hvordan kan det så retfærdiggøres, at man samtidig har en lov, der fjerner incitamentet til at arbejde og holder de unge fanget på offentlig forsørgelse? Det underminerer jo samfundets interesse i at styrke selvstændighed og arbejdsparathed hos udsatte.

Girokort fra kommunen

Nogle vil måske sige: ’Jamen er det ikke kun rimeligt? Det er helt vildt dyrt at anbringe børn, så hvis de tjener deres egne penge, skal de vel også betale?’. Og jo, det er helt vildt dyrt at anbringe børn og unge uden for hjemmet, men det er bestemt ikke den unge, der skal stilles til ansvar for sin anbringelse.

Der er ingen børn og unge, der har lyst til at være anbragt, anbringelsen er ikke deres skyld. Ved at inddrage pengene fjerner man incitamentet til at arbejde, hvilket betyder, at en hel masse unge går glip af alt det gode, et job kan give.

Jobbet er et møde med den normale verden, det giver kompetencer og udvikling, som kommunens tilbud sjældent kan hamle op med. Det er simpelthen ikke okay at gøre den mulighed uattraktiv.

Jeg havde uvidende gjort mig selv en stor tjeneste ved ikke at inddrage kommunen i beslutningen om at finde et job. Det betød nemlig, at jeg tog imod det job, der gjorde så meget godt for mig.

Jeg havde med sikkerhed ikke valgt at arbejde, hvis jeg på forhånd vidste, at jeg ville ende med at betale størstedelen af min løn til kommunen.

Jeg kæmpede for at være normal, men jeg blev trukket tilbage af systemet. Girokortene fra kommunen var som en konstant påmindelse om, at jeg var placeret, at jeg var en udgift, og jeg følte ikke, at der var nogen, der reelt havde lyst til at hjælpe mig. Jeg fik i stedet en følelse af at være til besvær.

Det var en følelse af at skulle betale en helt særlig ekstra skat, fordi jeg var den her helt særlige (besværlige) person. Men altså, det var jo ikke min skyld, at mine forældre ikke kunne være der for mig, sådan som jeg havde brug for.

Det var jo ikke med vilje, at jeg fik en depression, en spiseforstyrrelse, selvmordstanker og så en endnu en spiseforstyrrelse. Jeg ville jo bare gerne være normal. Hvorfor pokker skulle jeg så også kæmpe mod kommunen for at beholde det, der endelig gav mig en følelse af at være normal?

Komisk dumt

Nogle kommuner har indset, at reglen om egenbetaling er problematisk. De er begyndt at tillade, at de unge sparer pengene op i stedet for at putte dem i kommunekassen. Men reglen om egenbetaling står stadig sort på hvidt i bekendtgørelsen, og mange kommuner følger den fortsat blindt.

Hvorfor er der ikke nogen af politikerne, der kigger op fra deres papirer en gang i mellem og undersøger, hvordan deres regler egentlig påvirker dem, der lever under dem?

Vi har de sidste mange år hørt politikerne prædike om, at det skal kunne betale sig at arbejde. Man har lavet reform på reform for netop at gøre det attraktivt. Hvis blot der er en økonomisk gevinst ved at arbejde, vil folk gøre det, lyder logikken. Loven om egenbetaling har den helt modsatte effekt. Jeg havde ikke længere incitament til at arbejde.

Det er ulogisk at have en lov, der sikrer, at det ikke kan betale sig at arbejde; særligt når den rammer nogle af de mest udsatte mennesker i samfundet. Det reproducerer fattigdom. Det er nærmest komisk dumt.

Kommunernes Landsforening lavede i 2015 en undersøgelse, der viser, at under halvdelen, faktisk kun 43 procent, af de 30-årige, der har været anbragt uden for hjemmet som børn, er i beskæftigelse, og at hver sjette af tidligere anbragte er på førtidspension som 30-årig, og mere end hver femte er på kontanthjælp. Blandt andre 30-årige er kun 2 procent på førtidspension og 5 procent på kontanthjælp.

Efter mine egne oplevelser med ’systemet’ – og mange af mine medanbragtes lignende historier, om hvordan systemet formynderisk fastlåser unge mennesker i rollen som ofre for deres anbragthed – overrasker de tal mig desværre ikke. Men de gør mig stadig vred.

Jeg siger selvfølgelig ikke, at loven om egenbetaling alene bærer skylden for de mange triste skæbner, men jeg er overbevist om, at man ved at fjerne loven og i stedet støtte anbragte unge i at få succesoplevelser i erhvervslivet i en ung alder, kan skubbe tallene i den rigtige retning.

Helga Sofia Nielsen skal læse sociologi på KU efter sommerferien og er i sin fritid en del af foreningen De Anbragtes Vilkårs bestyrelse. Hun har deltaget i medieskolen for tidligere anbragte unge, som Information afholdt i foråret med støtte fra Egmont Fonden

Systemets børn

Omkring en procent af de 0-17-årige børn er på en given dag anbragt uden for hjemmet. Sådan har det været de sidste 100 år. Men hvad sker der, når du bliver systemets barn, der er afhængig af omsorg og kærlighed fra mennesker, der er ansat til at tage sig af dig?

I en kronikserie fortæller tidligere anbragte unge i løbet af sommeren om deres opvækst, og Information går i en række artikler tæt på de dilemmaer, som opholdssteder, plejefamilier, sagsbehandlere og det danske velfærdssamfund står med, når de overtager ansvaret for barnets opvækst.

Seneste artikler

• Ombudsmanden vil have styr på anbringelser af børn

14. august 2017
    Ombudsmanden er gået ind i en række sager om manglende handleplaner for anbragte børn i de seneste år. Før sommerferien henvendte han sig til kommunerne og Social- og Børneministeriet om problemet. Hvis ikke det bliver løst, vil Ombudsmanden gå videre til Folketinget, som kan overveje sanktioner mod kommunerne
  • Forældre til anbragte får ikke den hjælp, de har ret til

2. august 2017
    Selv om forældre til anbragte børn har haft ret til en støtteperson siden 2001, så blev der i 2015 blev kun tildelt en støtteperson i 16 procent af anbringelserne. Problemet er, at det ikke har nogen konsekvenser for kommunerne ikke at overholde loven, mener lektor i socialret
  • At anbringe børn er symptombehandling, hvis ikke familien får hjælp

1. august 2017
    Ny forskning giver for første gang indblik i de opvækstvilkår, anbragte børn i danske plejefamilier har. Især støtten til familierne og de tidligere anbragte over 18 år halter bagefter, mener Inge Bryderup, der er professor i socialt arbejde på Aalborg Universitet og står bag undersøgelsen
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Bjarne Andersen
    Bjarne Andersen
  • Brugerbillede for Jakob Silberbrandt
    Jakob Silberbrandt
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Torben Lindegaard
    Torben Lindegaard
  • Brugerbillede for Torben Bruhn Andersen
    Torben Bruhn Andersen
  • Brugerbillede for Kristen Carsten Munk
    Kristen Carsten Munk
  • Brugerbillede for Flemming Berger
    Flemming Berger
  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Bjarne Bisgaard Jensen
    Bjarne Bisgaard Jensen
  • Brugerbillede for Viggo Okholm
    Viggo Okholm
  • Brugerbillede for Maiken Guttorm
    Maiken Guttorm
  • Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
    Poul Solrart Sørensen
  • Brugerbillede for Lars Bo Jensen
    Lars Bo Jensen
  • Brugerbillede for Peter Wulff
    Peter Wulff
  • Brugerbillede for niels astrup
    niels astrup
  • Brugerbillede for Henrik Wagner
    Henrik Wagner
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
Bjarne Andersen, Jakob Silberbrandt, Niels Nielsen, Torben Lindegaard, Torben Bruhn Andersen, Kristen Carsten Munk, Flemming Berger, Anne Eriksen, Bjarne Bisgaard Jensen, Viggo Okholm, Maiken Guttorm, Poul Solrart Sørensen, Lars Bo Jensen, Peter Wulff, niels astrup, Henrik Wagner og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Helga Sofia Nielsen, der er mange forhold for anbragte børn og unge, jeg takket være denne artikelserie er blevet opmærksom på. Det gælder især den umyndiggørelse, som flere har talt om.
At det så også handler om økonomisk umyndighed, er endnu en nyhed for mig.
Igen virker det fuldstændigt kontraproduktivt og absurd, at gøre udlæg i unge anbragtes løn, som du selv siger. Nej, det er ikke jeres skyld at jeres familie er dysfunktionel, og det er ikke jeres skyld i skal tilbringe livet i plejefamilier eller på institutioner, underlagt kommunens kontrol.
Det virker så firkantet at gøre udlæg i en beskeden løn, især er det jo demotiverende.
Tak for at dele din historie, og god vind fremover :-)

Christel Larsen, Benjamin Bjerre, Arne Lund, Bjarne Andersen, Niels Nielsen, Torben Lindegaard, Torben Bruhn Andersen, Søs Dalgaard Jensen, Anne Eriksen, Søren Ferling, Anders Graae, Steffen Gliese, Poul Solrart Sørensen, Torben K L Jensen og Christoffer Pedersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Christoffer Pedersen
Christoffer Pedersen

Forargelsen er helt oppe på max her.
At anbragte selv skal betale hvis de tjener penge!!!! Det er dog noget af det mest tossede og demotiverende jeg længe har set. God det når frem til en politiker som gider arbejde for at få det ændret meget hurtigt.
Anbragte børn skal da have samme muligheder og vilkår som alle andre. Også for at selv bruge deres egne penge.
Men en rigtig god beskrivelse Helga Sofia Nielsen kommer med om hvad det betød for hende at få et job. Dejlig læsning.
Og tankevækkende i hvor høj grad ansvarsfølelsen, stoltheden etc. blev vækket fordi hun følte hun var vigtig. (jeg ved godt ALLE mennesker er vigtige). Fantastisk at gå fra at være meget svær at få op om morgenen, til at selv med glæde komme op - fordi der var noget der trak, fordi der var brug for hende, fordi der var nogen der havde forventninger til hende.
Jeg kan se mange paralleller til andre, som mere eller mindre har givet op og virker sløve, opgivende, deprimerede, småsyge, uoplagte, hvor det eneste der måske mangler er en positiv grund til at komme ud af sengen?
Lad os håbe de andre kommuner lader de unge beholde deres EGNE penge. Det andet er værre end at stjæle slik fra børn!

Christel Larsen, Bjarne Andersen, Christian Nymark, Niels Nielsen, Søs Dalgaard Jensen, Anne Eriksen, Viggo Okholm, Søren Ferling, Steffen Gliese, Kim Houmøller og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for niels astrup
niels astrup

TAK !!!! for en artikel, som satte nogle oplevelser på plads for mig. Jeg kender et par anbragte unge og har tit ærgret mig over, at de var så passive, ikke gjorde mere for at få et job i fakta eller lign. Nu har jeg endelig fattet, at de ikke var dorske; men ikke kunne agere anderledes.

Søs Dalgaard Jensen, Anne Eriksen, Viggo Okholm, Søren Ferling, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Helle Walther
Helle Walther

Jeg kan ikke forstå der ikke kan være brug for en stabil, nok ufaglært, desværre, det har sine grunde, 50 årig ung mand, men det er der ikke. Afslag på afslag på afslag. Politikerne taler og taler, men jobbene til de svageste og ufaglærte er der ikke. Ikke engang et praktikforløb. Eller er jobcentrene for dårlige. Hvad laver du XX-?? Mig jeg søger job, hver dag. Har dagpenge et år endnu, men vil hellere i arbejde.
Hvor går han hen ??

Klaus Ipsen, Søren Ferling, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Wagner
Henrik Wagner

Om ikke andet så er det dog et udmærket eksempel på, hvordan demokratiet fungerer i sin nuværende udgave. Der er formodentligt få mennesker som synes dette er okay, men som alligevel har været praktiseret sådan i mange år under skiftende regeringer.

Ole Frank, Niels Nielsen, Torben Lindegaard, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Poul Solrart Sørensen anbefalede denne kommentar
Christoffer Pedersen

Heldigvis er det ikke alle kommuner der praktiserer reglen. Det ville være godt hvis det var nævnt hvor mange og evt hvilke kommuner der gør det.

Arne Lund, Flemming Berger, Søren Ferling, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christoffer Pedersen

Tor Brandt
Så skulle unge under 18 også modtage UBI ?
Men det ville jo have medført, at Sofia IKKE havde fået den gode succesfølelse hun fik, netop fordi hun selv tjente penge. Hvis hun - som mange - fik pengene automatisk ind på kontoen ville hun måske stadig - som mange - ryge hash, være modløs og ende som taber?
Passiv forsørgelse fører altså tit til passivitet, modløshed, psykiske sygdomme, fysiske sygdomme. Det er sundt for krop og sjæl når et menneske føler sig værdsat fordi der er brug for det.

Mette Poulsen, Søren Ferling og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Jacobsen
Søren Jacobsen

Ældre på plejehjem skal også selv medvirke til at betale til deres ophold og pleje. Så hvorfor skal en ung ikke? Nu ved jeg ikke, hvor gammel Helga er, eller hvordan hendes situation ellers er, men hun ser ud til at have en alder, hvor det vil gøre hende godt at begynde med at stå på egne ben. Det giver en indre stolthed, som kan bære en videre. Så hvis hun føler sig klar til det, buede hun have sin egen bolig med en husleje og det hele frem for at være på en institution. Gerne med en omsorgsperson tilknyttet lige som andre unge har forældre at kunne henvende sig til. Der er ikke noget bedre for et ungt menneske end at opleve at kunne stå på egne ben.

Søren Ferling, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Jacobsen
Søren Jacobsen

Man skal have lov og mulighed for at få succesoplevelser. Såvel store som små. Det vokser man af inden i.

Brugerbillede for Lars Bo Jensen
Lars Bo Jensen

Helga Sofia Nielsen. Tak for dit mod til at skrive denne beretning. Jeg håber virkelig at nogen af vores politikere læser dette og sørger for det ikke sker igen. Håber at du trods alt kommer videre Helga S.N.

Eva Schwanenflügel

Søren Jacobsen, nu er ældre på plejehjem jo sjældent ansat i 7- eleven..
Men din pointe er sådan set rigtig nok. For de fleste folkepensionisters vedkommende, er rådighedsbeløbet ualmindeligt indskrænket, grundet de eksorbitante huslejer og enormt dyre madordninger. Der er intet rådighedsbeløb tilbage, når de faste udgifter er betalt.

Ole Frank, Arne Lund og Søren Ferling anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Poul Solrart Sørensen
Poul Solrart Sørensen

Mange af vores lovgivere er i teorien intelligenten, men i praksis idioter....:-(
Det er ufatteligt, at lovgiverne på den måde træder på unge mennesker.... forstår de ikke at de unge er Danmarks fremtid.

Ole Frank, Niels Nielsen, Steffen Gliese, Søren Ferling og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Friis
Michael Friis

1. "Røg en masse hash med de andre unge på gangen" ???
Hvorledes kan dette accepteres af døgninstitutionens personale/ledelse?
2. Sofia skulle blive i jobbet. Arbejdet er mere end et rådighedsbeløb, det er en chance for at leve et normalt liv. Som Asif flot siger "dig vil jeg gerne give en chance". Sofia skal gribe denne.

Eva Schwanenflügel

Michael Friis, du synes ikke at have grebet pointen i at et rigtigt liv udenfor institutionen var at foretrække for en evindelig hash rus? Det handler om muligheder fremfor forbud. At føle sig værdig og anerkendt. At punke på nogen der ligger ned, uden at have mulighed for at lave deres fortid om fordi de er født ind i den, er mildest talt ikke værdigt.

Poul Solrart Sørensen, Christian Nymark, Niels Nielsen, Søs Dalgaard Jensen, Steffen Gliese, Søren Ferling og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Jeg synes, at artiklen åbner for videre perspektiver: skal man være anbragt på en almindelige behandliende døgninstitution, når man kan klare sig selv med et arbejde - i hvert fald delvis? Ville det ikke være smartere med en mellemting, en ungdomspension?
Derudover er kronikøren næppe den eneste, der har eller ville kunne have en lignende oplevelse - faktisk tror jeg, at det kunne gælde mere end halvdelen. Det vil næppe være realistisk i forhold til jobmarkedet; men pædagogisk ville det gøre underværker.
Dér kunne man jo så overveje en af de mest succesfulde, desværre private tilbud for især afvænning for misbrug. Det har frk. Nielsen også godtgjort, at hun har haft held til.
San Patrignano Fællesskabet udenfor Rimini afvænner først, men dernæst uddanner og beskæftiger de folk indenfor service og håndværk på højt niveau, hvor den brudt selvtillid genopbygges. Jeg tror, især med så unge mennesker, at det er en vældig god idé at lade dem opleve, at de kan, simpelthen. For det kan de jo, hvis man ikke forcerer forløbet.
Vi er nødt til at holde op med at tro, at alting helst skulle have været gjort i forgårs, og at tiden er knap. Tiden er ikke knap, den er blevet længere for hver enkelt end nogensinde før, der er et langt liv mellem fødsel og død, man skal have det bedste ud af med størst glæde og tilfredshed.

Brugerbillede for Søren Ferling
Søren Ferling

"Jeg siger selvfølgelig ikke, at loven om egenbetaling alene bærer skylden for de mange triste skæbner, men jeg er overbevist om, at man ved at fjerne loven og i stedet støtte anbragte unge i at få succesoplevelser i erhvervslivet i en ung alder, kan skubbe tallene i den rigtige retning."

Udenfor enhver tvivl, men stat og kommune har ingen forståelse for konceptet: At løse en opgave.
I stedet følger de reglementer og procedurer uden mindste tanke for hensigtmæssighed.
Problematikken her er iøvrigt analog til den kontanthjælpsmodtagere er i i forbindelse med deltidsarbejde.

Jens Winther, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Ebbe Overbye og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Viggo Okholm
Viggo Okholm

Egentlig uhyggelig læsning og uhyre relevant. Den fortæller så at i princippet vil ingen arbejde for andre uden betaling, det gennemsyrer hele vores livssyn og opfattelse af belønning og straf.Helga kunne i princippet gå mod strømmen og vælge arbejdet uanset kommunens sindssyge ret, men det vil næsten være for meget at forlange af en ung som er svigtet i sin opvækst.

Michael Friis

@Eva Schwanenflügel 15:39
Jeg forstår pointen men jeg kan ikke klare "synd for" artiklerne. Tag noget ansvar.
OK jeg er da enig i at Sofia skal have lidt mere incitament, men det er også vigtigt at huske sådanne unge mennesker koster mange skattekroner. Og det er vigtigt, at Sofia tager den rigtige vej. Jobbet virkede positivt for hende.
Jeg troede virkeligt at dagene med hashrygning på institutioner var 20+ år gamle. Engang fyrede de ansvarlige voksne fede med de unge. Kedelige rollemodeller.

Steffen Gliese

Viggo Okholm, det ville være for meget at forvente af enhver - for der er jo ikke tale om anden modydelse end en løn.
På samme måde er danske institutioner jo ikke indrettet med deltagerbetaling, så derfor er der tale om negativ forskelsbehandling. Hvad Helga bidrager med, er det, som alle andre bidrager med: skat efter gældende regler.
Et andet system, hvor man bidrog med sin arbejdskraft i interne projekter ELLER arbejdede udenfor institutionen og derfor i stedet bidrog med kolde kontanter, ville være rimeligt; men det er desværre ikke dér, vi er.

Brugerbillede for Jens Winther
Jens Winther

Det er fantastisk, at Helga Sofia ved egen hjælp er kommet på ret køl - tillykke med det. Og historien beviser jo den sandhed, at det bedste resultat opnås, når mennesker selv tager ansvar for deres liv i stedet for at hengive sig til opgivende selvmedlidenhed og virkningsløse kommunale "indsatser". Resultaterne er bedre - og det er i sig selv betydningsfuldt for Helga Sofia, at hun ved, at det er hende selv, der har skabt resultatet.

Fortællingen understreger så den enkel sandhed, som mange ikke vil acceptere: mennesker, der tjener sine egne penge, skal kunne beholde en større andel selv. Den andel af lønnen, som det offentlige via skat og andre tvungne bidrag inkasserer, er så stor, at det er demotiverende. Og det vil nok så mange luftige forslag om borger"løn", "UBI" osv. ikke ændre på - tværtimod!

Christoffer Pedersen, Eva Schwanenflügel og Michael Friis anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Der er så mange kommentarer om UBI, at jeg bliver nødt til at relatere.
UBI, Ubegrænset Borger Indkomst, er fyldt med fejl. For det første vil UBI være dødsstødet på enhver progressiv socialpolitik, der handler om at forøge satserne for ubemidlede. Det vil være en parkeringsplads for alle, der er under socialforvaltningen. For det andet vil det lodse alle ind på en vej, de aldrig vil kunne komme ud af.
Pension er blevet parkeret, men det er den vi skal frem til igen.

Jens Winther, Vivi Rindom, Michael Friis og Christoffer Pedersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Michael Friis, hvis det var din egen datter der var tale om, var du muligvis ikke så fri med dine betragtninger. Der er rigtige mennesker her, som du ikke anerkender. Det at ryge hash er et symptom på dårlig tilpasning, men du synes åbenbart at dette er ligemeget.

Steffen Gliese

Nej, problemet er ikke, at Helga skal betale skat, men at hun skal aflevere nogle af pengene til en institution, hun ikke selv har bedt om at være anbragt på - og som selve hendes succes på arbejdsmarkedet måske også tilsiger, at hun ikke hører hjemme på.

Benjamin Bjerre, Nanna Wulff M. og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Christoffer Pedersen

Michael Friis
Ja det er dyrt med anbringelser. Men i modsætning til mange andre dyre ting er de anbragte helt uden skyld i denne omkostning. Enhver tanke om "egenbetaling" eller inddragelse af de penge som anbragte børn og unge tjene er sku pervers.

Lars Bo Jensen, Benjamin Bjerre, Christian Nymark, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Viggo Okholm
Viggo Okholm

Steffen Gliese:
det var en prøveballon om bare det at arbejde og være blandt andre med et ansvar kunne bære lønnen i sig selv. Selvfølgelig skal en pige som Helga ikke være "bedre" end andre.Selve sagen er grotesk,når man pludselig ser den i sammenhængen her.

Michael Friis

Eva Schwanenflügel 21:12
Uanset hvis datter der er så synes jeg ikke om at der ryges hash på institutioner.
Helga Sofia tror jeg er en rigtigt fornuftig ung kvinde, der vil komme til at klare livet rigtigt godt og dermed blive en der er med til at financiere andres liv. Flot klaret.

Brugerbillede for Torsten Jacobsen
Torsten Jacobsen

Det er i sandhed bedrøveligt at møde denne kapitalismens svøbe selv blandt de mest undertrådte:

"Det kunne ikke betale sig for mig".

Så længe mennesker gør deres værd op i penge - slavekaster sig under den livsfilosofi - ja så vil ikke meget ændre sig: så ER Helga Sofie Nielsen en parasit på min tilværelse. Det kan ikke betale sig for mig at betale hendes uforskyldte ophold på en institution. Det kan ikke betale sig for samfundet at understøtte skæve eksistenser. I brændeovnene med dem!

Så med al respekt for Helga Sofie Nielsens retfærdighedssans, så kan vi måske alle løfte os lidt højere? Til en samtale om værdi, der har et bedre udgangspunkt?

Brugerbillede for Arne Lund

Det offentlige agerer på mange måder og i mange tilfælde langt værre, end de værste kapitalister.
Offentlige myndigheders evner til at tage hensyn til de borgere, de har et (med)ansvar for kan ligge på et meget lille sted, jvfr. Lærkevejens sagsbehandlere.

Poul Solrart Sørensen

Michael Friis
Når du bliver gammel skal de unge så gå og huske dig på, at ældre koster mange penge.... Skal vi indføre betaling for læge og sygehus, så de unge ikke går og betaler uholdsvis meget til hvor meget de gamle koster...
- Det du siger er overhovedet ikke gennemtænkt.
-Selvfølgelig skal Helga Sofia beholde den løn, som hun har tjent.

Poul Solrart Sørensen

Michael Friis
... skal vi også indføre fradrag for dem der er for høje, tykke, rygere, dem der motionere for meget og dem der motinere for lidt... der er ekstra udgifter ved snart sagt alle mennesker, måske selv Michael Friis, når han skal være helt ærlig kan finde et par punkter, hvor han koster samfundet ekstra meget...?