Læsetid 2 min.

Danmark taber på øgede handelsbarrierer

Læserbrev
17. juli 2017

Handel på tværs af grænser skaber værdi til hele samfundet ­– både til forbrugere og virksomheder. Derfor er det godt for Danmark, EU og Japan, at man netop har indgået den største frihandelsaftale for Europa siden østudvidelsen.

Bevægelsen går ellers den modsatte vej i disse år. Forleden udgav EU-Kommissionen en analyse, som undersøger handels- og investeringsbarrierer for handel med lande uden for EU. Resultaterne er nedslående.

EU’s eksportvirksomheder stødte på 36 nye handels- og investeringsbarrierer i 2016, og antallet af barrierer er nu oppe på 376, hvilket er en stigning på 10 procent.

Det er i overvejende grad verdens største økonomier, som optræder mest protektionistisk. De 10 lande med det højeste antal af handels- og investeringsbarrierer er alle G20-økonomier. De mest protektionistiske tredjelande er henholdsvis Rusland, Brasilien og Kina.

Handelsbarrierer er et meget konkret problem for eksportvirksomheder. Tag for eksempel den danske legetøjsvirksomhed Magni, hvis varer man kan finde i mange danske butikker.

Magni havde gennem halvandet år forhandlet og forberedt et samarbejde med en russisk supermarkedskæde. De var enige om udvælgelse af produktsortiment, samarbejdskontrakt, produktbeskrivelser og så videre.

Men pludselig viste det sig, at alle importerede børneprodukter skal testes og certificeres på et russisk institut. For tyve produkter ville det koste 5.000 euro – altså cirka 40.000 kroner. Det lyder måske ikke af meget, men aftalen med den russiske forhandler var ikke så stor, at det kunne hænge sammen økonomisk. Derfor valgte Magni at indstille projektet.

Eksemplet viser, hvordan den direkte konsekvens af handelsbarrierer er, at virksomheder undlader at ekspandere til nye markeder, fordi det simpelthen bliver for omkostningsfyldt og besværligt.

Den slags handelshindringer er muligvis medvirkende til, at vi halvvejs inde i 2017 kan se, at den danske eksport af varer til lande uden for EU er faldende. For en handelsnation som Danmark har det konsekvenser for eksporten, hvis virksomheder oplever, at det er vanskeligt at træde ind i nye markeder.

Hos Dansk Erhverv er vi derfor glade for frihandelsaftalen med Japan. Frihandel gør os nemlig rigere. Så selv om EU-Kommissionen allerede gør et stort arbejde med at forsøge at forhindre og fjerne handels- og investeringsbarrierer rundt om i verden, er det vigtigt, at Danmark gennem EU-samarbejdet bruger sin tyngde til at modarbejde tendensen til en øget protektionistisk adfærd.

Kasper Ernest er chef i Dansk Erhverv

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Torben Lindegaard
    Torben Lindegaard
Torben Lindegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu