Verden over er frøers kvækken forstummet af sorg. Muppet Studio har fyret Steve Whitmire, der siden 1990 har lagt stemme til frøen Kermit
Tonya Wise
17. juli 2017

Frøelskere

Verden over er frøers kvækken forstummet af sorg. Muppet Studio har fyret Steve Whitmire, der siden 1990 har lagt stemme til frøen Kermit. På sin hjemmeside erklærer Whitmire sig »sønderknust over at have svigtet« Muppet-grundlæggeren Jim Henson.

Afløsere

Som Kermits stemme afløste Whitmire i 1990 Jim Henson, da denne i en alder af kun 53 år døde af en ignoreret halsbetændelse. Steve Whitmire var blevet en del af Muppet-truppen allerede i 1978. Han har bønfaldet studiet om at beholde sin Kermit-røst.

Kaldte

Whitmire skriver: »For mig er Muppets ikke bare et job, en karriere eller en lidenskab. De er et kald, en påtrængende, uafviselig, umulig-at-modstå måde at leve på. De har været mit livs gerning, siden jeg var 19, og jeg føler, jeg er på toppen af min formåen.«

Disney-kritikere

Den nådesløse afskedigelse har udløst en flom af netkritik af Walt Disney Studierne, der er de egentlige ejere af Muppet-showet. Mange gør gældende, at Disney siden Walts død i 1966 har været et gustent profitforetagende uden visioner om kunst.

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for ulrik mortensen
    ulrik mortensen
ulrik mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu